עלייה בשביעות הרצון של מאושפזים בישראל: סקר חדש משקף שביעות רצון גבוהה יותר מבתי החולים הגדולים. המחלקות הכי פחות יעילות עבור המאושפזים היו המחלקות הפנימיות, כך עולה מסקר חדש לשנת 2016 שפרסם הערב (שלישי) משרד הבריאות. משרד הבריאות קיים במאי-אוגוסט 2016 את הסקר הלאומי השני לבחינת חווית המטופל במחלקות האשפוז בבתי החולים הכלליים.
הסקר הקודם בוצע בתקופה מקבילה בשנת 2014 ופורסם באופן מזוהה לציבור הרחב. בסקר נבדקו כל מחלקות בית החולים למעט מלר"ד, מרפאות, טיפול נמרץ, מחלקות שיקום, נשים וילדים. מבין הנושאים שנבדקו בשאלון: שביעות רצון כללית, נכונות להמליץ על בית החולים, יחס הצוותים המטפלים, מתן מידע ובהירות ההסברים, יעילות, רצף הטיפול בתחנות השונות, סביבה ותנאים פיזיים.
אוכלוסיית הסקר כללה מטופלים מעל גיל 18 שהשתחררו בשבועיים האחרונים מבית החולים והראיונות בוצעו עם המטופלים עצמם. מכל בית חולים נדגם מספר שווה של נשאלים והפניה אליהם התקיימה כאמור עד 14 יום ממועד שחרורם מבית החולים. בסך הכל רואיינו 11,099 מטופלים ב-23 בתי חולים.
עלייה באמון ברופאים, ירידה בשביעות הרצון מהניקיון
מהסקר עולה כי יש שיפור קל בשביעות הרצון של המטופלים בבתי החולים בישראל בהשוואה לתוצאות של שנת 2014. בששת המדדים שנבדקו בשאלת האמון ברופאים, המטופלים גילו שביעות רצון גבוהה יותר בבתי החולים הגדולים מאשר אלה הקטנים והבינוניים.
המחלקות הפנימיות מקבלות ציונים נמוכים יותר ברוב הפרמטרים שנבחנו בהשוואה למחלקות הכירורגיות ושאר המחלקות אך ניכר שהמחלקות הפנימיות השתפרו ברוב הפרמטרים בהשוואה לשנת 2014. בין השנים 2014 ל-2016 חלה עלייה של 10% בכמות המאושפזים במסדרונות, כאשר אותם מאושפזים - (9% מכלל המאושפזים) - באופן צפוי העידו שהיו פחות מרוצים ברמה של עד עשרים אחוז פחות בשביעות הרצון בכל הפרמטרים בהשוואה ליתר המטופלים שלא אושפזו במסדרון.
בהשוואה בין 2016 ל-2014, השאלות שהציון שלהן השתפר באופן המשמעותי ביותר היו שביעות רצון גבוהה יותר מרמת ההסברים שקיבלו המאושפזים מהצוות במחלקה בעת האשפוז וביום השחרור. כמו כן חל שיפור בשביעות הרצון מההסבר לגבי סיכום המחלה ומהמידה בה ההסברים במהלך האשפוז מהאחיות היו ברורים ומובנים למטופל. גם לגבי היחס האישי מהרופא חל שיפור קל.
לעומת זאת, חלה ירידה בשביעות רצון המאושפזים בפרמטרים הבאים: מענה לבקשות ולצרכים ושביעות הרצון מהניקיון בחדר ובשירותים. המשתנים שהשפיעו לגבי ההמלצה של מאושפזים על בית החולים היו עד כמה הם הרגישו בידיים טובות, עד כמה קיבלו מענה מהצוות בצורה קלה, עד כמה התייחסו הרופאים לשאלות ולחששות, יחס הרופאים כלפיהם ושיתוף הפעולה של הצוות הרפואי. מהסקר עולה שצעירים בגילאי 18-34 פחות מרוצים בכל הפרמטרים ממבוגרים בני 34 ומעלה, גברים היו יותר מרוצים מנשים ומטופלים בבתי החולים בפריפריה היו פחות מרוצים מיתר המאושפזים.
ליצמן: "הנתונים מצביעים על רמת שירות טובה בבתי החולים"
בתי החולים המובילים לשנת 2016 הם 'שיבא', שזכה בציון סופי של 81% שביעות רצון, בית החולים 'כרמל' גם זכה ב-81% וכך גם בתי החולים 'בילינסון' ובית חולים 'השרון'. בית החולים שהגיע לציון הנמוך ביותר של שביעות רצון הוא בית החולים 'קפלן' שרשם ציון כללי של 70% שביעות רצון, ירידה של 3% בשביעות הרצון של המאושפזים בו ביחס לשנת 2014.
שר הבריאות יעקב ליצמן הגיב לסקר ואמר: "אנו רואים בנתוני מדד איכות השירות, המתפרסמים זו השנה השלישית, כלי לייעול מערך הטיפול הרפואי לטובת ציבור החולים. זהו צעד של שקיפות שהינו חשוב והכרחי במערכת בריאות מתקדמת ומתפתחת. הנתונים מצביעים על רמת שירות טובה בבתי החולים בישראל. זה לא מובן מאליו שלמרות העומס הרב ואל מול צרכים שהולכים וגדלים משמעותית – אנו מצליחים להגביר תודעת שירות למטופלים, תוך שיפור מתמיד והגעה להישגים מקצועיים".