חודשיים לאחר מותה של הדס אייש בת ה־60 מקריית טבעון, שיצאה למסע "מלכת המדבר" בגואטמלה וטבעה במהלך מסלול אבובים, חושפות משתתפות המסע בעבר כי תאונות והתהפכויות של רכבי השטח התרחשו לא פעם במהלך המסעות, ולמרבה המזל הסתיימו ללא נפגעים.



לטענת משתתפות המסע, למרות התקריות המסוכנות המשיכה החברה להוציא קבוצות נשים לאותם מסלולים בדיוק. כך למשל, על סיכוניו של המסלול בהודו, שבו קיפחה את חייה שוש מייזל ז"ל, שיצאה למסע בשנת 2012, התריעו המשתתפות שיצאו אליו בפני נציגי החברה טרם האסון. "הכתובת הייתה על הקיר", אומרת גליה פרידמן, שהשתתפה במסע בשנת 2012, שבועיים לפני התאונה של מייזל. "הפצרנו גם שם וגם בפגישה איתם אחרי שחזרנו, שלא ייקחו את הקבוצות הבאות למסלול הזה. החברה לא התייחסה לכלום, לא עניין אותם".



מעדויות המשתתפות בתחקיר, שיתפרסם מחר במלואו במוסף "מעריב־סופהשבוע", עולות תהיות לגבי אמצעי הבטיחות שבהם מציידת החברה את היוצאות למסע. לצד עדויות על נהיגה ברכבים חדשים ברמה טובה, כמו אלה ששימשו את היוצאות למסע בקירגיזסטן בשנת 2014, נשמעים גם דיווחים אחרים על רכבים שלא מצוידים בכל אמצעי הבטיחות. בנוגע לתאונה שבה נהרגה אייש לפני חודשיים, טוענות המשתתפות במסע כי הן נכנסו למים ללא אפודי ציפה, חגורות הצלה או קסדות.



טענות נוספות שחוזרות בדברי המשתתפות עוסקות בהיקף ההכשרה שלה זכו לפני צאתן למסע. איציק סלוני, מדריך טיולי ג'יפים, אשר בת זוגו, שביקשה שלא להיחשף, השתתפה במסע ללפלנד ב־2010, מותח ביקורת על רמת ההכנה וההכשרה של המשתתפות לנהיגת שטח. "לא עשו שום הכשרה. יום הפעילות ביער בן שמן כלל נסיעה קצרה של עשר דקות על רכב שטח ורק לחלק מהנשים".



יצוין כי תאונות שלא הסתיימו במוות כמעט לא מסוקרות בתקשורת. האם זה מקרי? לאחר התאונה האחרונה, שהסתיימה במותה של אייש ז"ל, החליטה אלדר אוברמן, אחת ממשתתפות המסע לקירגיזסטן בשנת 2014, להעלות לפייסבוק תיעוד של רכב שטח שהתהפך במהלך המסע והביא לפציעת אחת הנוסעות ואשפוזה. "בזמן אמת, אני זוכרת שאסרו עלינו לצלם את האירוע", היא משחזרת. "אבל צלמת נשארת צלמת. אז צילמתי כמה תמונות בגניבה, אבל כיבדתי את הבקשה ולכן לא פרסמתי. אחרי המסע הוצפנו בוואטסאפים מטעם צוות 'מלכת המדבר', שבהם ביקשו שנפרסם פוסטים חיוביים על המסע שלנו. היה לחץ חברתי ופסיכולוגי עצום שנהלל את 'המלכה'".



טענות דומות השמיעו בני משפחתה של מייזל ז"ל במסגרת התביעה שהגישו נגד החברה הגיאוגרפית. לדבריהם, החברה ביצעה "מסע הסתרה" וביקשה מהמשתתפות "לכבס כביסה מלוכלכת בבית". גם על התאונה שבה נהרגה אייש כמעט לא ידוע דבר, וקולן של שותפותיה של אייש למסע כמעט לא נשמע. "לא קיבלנו שום מידע או פרטים בצורה מאורגנת ומסודרת", אומרת בתה יערה.



מ"מלכת המדבר" נמסר בתגובה: "אנו מביעים צער עמוק על מותה של הדס אייש ונמצאים בקשר עם המשפחה ועם משתתפות המסע. בניגוד לנטען, רוב משתתפות המסע הביעו ומביעות שביעות רצון גדולה מהחוויה ומהדגש על שמירת הבטיחות. לאחר שובן, הן אף ממליצות לחברותיהן לצאת למסעות הבאים. עם זאת ובצד האמור לעיל, סביר שקיימים מקרים בודדים של אי שביעות רצון. יובהר ויודגש כי טרם היציאה כל משתתפות המסע קוראות את תקנון החברה ומאשרות כי הן מבינות את האתגרים במסע, יודעות לנהוג וכי עברו תיאום ציפיות והבנה של מהות המסע והדרכה של התנסות בנהיגת שטח. 'מלכת המדבר' נקטה את כל אמצעי הזהירות והבטיחות הנדרשים".



התחקיר המלא יפורסם מחר במוסף "מעריב־סופהשבוע"