תביעה שהוגשה לאחרונה נגד מד"א מבקשת לראות בו "מעוול ראשי" בפרשה של תקיפות והטרדות מיניות. זהו מונח משפטי המתייחס לתוקף עצמו, האחראי במישרין לעבירה. "אי אפשר לשלול את האפשרות שנסיבות מסוימות שנטענות בדבר 'תרבות אונס' בארגון מצדיקות פרשנות מרחיבה כזאת", טען שופט בית משפט השלום ירון בשן, שהחליט בשלב זה להימנע מהכרעה, הן בבקשת התובעים והן בבקשת מד"א למחיקת התביעה נגדו, עד לבירור העניין עד תום.



"אני מייצג חמישה נפגעים שהגישו תביעת נזיקין נגד מד"א: ארבע נשים שנפגעו וגבר אחד שפיטרו אותו כשניסה לסייע לאחת המתלוננות", אומר עו"ד אייל שטרנברג ממשרד CBA&NTK. "הסיפורים שאני מייצג התרחשו כולם במחוז אחד, ומתפרשים על פני 20 שנה".



"במד"א התפתחה תרבות ארגונית של אונס", טוען עו"ד שטרנברג ומציין כי הארגון כשל בהגנה על המתלוננות בעת ביצוע העבירות, ולכן יש להחשיבו כמי שאחראי למעשים. "החוק קובע שמעסיק חייב לטפל בחומרה בכל הטרדה מינית, להגן על המתלוננת ולפעול במרץ כדי שהדבר לא יישנה. אני טוען שמד"א אינו דואג לטפל בתופעה השורשית שהיא חלק מהדנ"א שלו, ולכן יש לראות בארגון 'מעוול ראשי'".



"הייתי בת 15 וחצי כשנהג האמבולנס אנס אותי", סיפרה אחת המתלוננות ל"מעריב־סופהשבוע". "במשך 19 שנה קברתי את הנושא. לעולם לא תהיה לי תחושה של צדק, כי בהיבט הפלילי כבר חל על האנס חוק ההתיישנות".



מתלוננת נוספת סיפרה כי נפלה קורבן למעשה מגונה בכוח של נהג אמבולנס. "אף שהייתי צעירה מאוד, חשתי אדים של מיניות באוויר, במים ובאוכל", סיפרה. "כל הזמן היו שיחות על מין. לא הייתה משמרת בלי הטרדות מיניות מילוליות". לאחר שהבינה כי הפגיעה שעברה לא תניח לנפשה, וממש לפני שחוק ההתיישנות יחול על המקרה שלה, היא פנתה לפני כחודשיים למשטרה והתלוננה נגד הנהג. המשטרה החליטה להמליץ להגיש נגדו כתב אישום.



ממד"א נמסר בתגובה: "מאחר וטרם התקבלה כל הכרעה שיפוטית בנושא זה, הרי שלא ניתן להתייחס לטענות עצמן או לגופו של עניין. יודגש כי מדובר במקרים שאירעו לפני 15 ו־20 שנה והמעורבים כבר שנים רבות אינם בארגון. מד"א רואה בחומרה רבה את תופעת ההטרדות המיניות ופועל בנחישות בכל תלונה. עובדים ומתנדבים שנמצא כי פעלו שלא בהתאם לרוח הארגון טופלו במלוא חומרת הדין ובאפס סובלנות. במד"א מבוצעות פעולות חשובות ומושקעים משאבים רבים בהסברה ובמניעת האפשרות של הטרדה. אנו נוקטים יד קשה כלפי כל מי שלא פועל בהתאם לרוח הארגון".