בעקבות הצעת החוק הפולנית והתגובות הקשות שהיא עוררה, הורה הבוקר (שני) שר החינוך נפתלי בנט לקיים בשבועיים הקרובים שני שיעורי חובה בנושא מעורבות האוכלוסייה המקומית במדינות שנכבשו על ידי הנאצים, בהן פולין, בשואת העם היהודי. בעקבות כך, משרד החינוך הפיץ היום מערך שיעור בנושא "תגובת האוכלוסייה במדינות הכבושות על ידי הנאצים לגורל היהודים בשואה". 

השר בנט הסביר: ״עובדה היסטורית היא שפולנים רבים סייעו לרצח יהודים, הלשינו, הסגירו, רצחו בעצמם יהודים בזמן השואה, ואף לאחריה. אכן, המושג ״מחנות השמדה פולנים״ אינו מדויק שכן מדובר במחנות השמדה גרמנים על אדמת פולין. אבל, כאמור, אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש לא מעט פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים - ועלינו לוודא כי תלמידי ישראל מכירים את המציאות כפי שהתרחשה. את עובדות אלה יש ללמד ולהשריש בדור הצעיר. על כן, הוריתי למערכת החינוך להקדיש שעתיים כבר השבוע ללימוד הנושא״.
מערך השיעור, שגובש בשיתוף עם "יד ושם", מיועד לתלמידי כיתות ז' עד י"ב, ומסייע למורים להנגיש לתלמידים מידע מהימן בנושא, על רקע הליך החקיקה שמתקיים בימים אלה בפרלמנט הפולני.

נפתלי בנט."להשריש לדורות הבאים". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נפתלי בנט."להשריש לדורות הבאים". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

משרד החינוך מוסר כי מערך השיעור מכיל מגוון הצעות לחומרי למידה רלוונטיים: חומרים מאתר "יד ושם", סרטוני עדויות של ניצולים, מקורות היסטוריים ושאלות לדיון בכיתה. מערך השיעור מאפשר לתלמידים להעמיק בנושא, תוך שימת דגש על העובדות ההיסטוריות והנסיבות שהובילו להירצחם של היהודים בפולין ובכלל בשטחי אירופה המזרחית (לרבות ברית המועצות) באירופה המערבית, בצפון אפריקה ובבלקן.
בין היתר נכתב במערך השיעור: "יהודים שניסו להימלט או להסתתר, נמסרו לשלטונות, לעתים קרובות בידי מקומיים שביקשו לזכות בגמול או קיוו להשתלט על רכוש יהודי ויש שכילו ביהודים את זעמם". עוד נכתב כי "שיתוף פעולה זה בא לידי ביטוי בהתעלמות מגורלם של היהודים ('העומדים מן הצד'), בהלשנות על יהודים והסגרתם, ואפילו השתתפות פעילה ברצח עצמו (משתפי הפעולה). כך לדוגמה, כ-200,000 מיהודי פולין נרצחו על ידי הפולנים עצמם".
במערך אף מודגש כי "לולא השתתפו אזרחים כה רבים מחוץ לגרמניה במסע ההשמדה היו הרבה פחות יהודים נרצחים בשואה. אבל מספר הנספים עלול היה להיות גדול יותר לולא לא-גרמנים אחרים שלא שיתפו פעולה ואפילו הפריעו. גם לאחר המלחמה נתקלו יהודים בעוינות שכניהם לשעבר בשעה ששבו ממחנות הריכוז לארצותיהם ולביתם. המקרה הידוע ביותר הוא פוגרום קיילצה, בפולין,יולי 1946, במהלכו רצחו הפולנים 42 ניצולי שואה ששבו לעיר".