אביחי מנדלבליט היועץ המשפטי לממשלה התייחס לביטול מתווה הגז הטבעי על ידי בג"ץ ואמר כי יגבש פתרונות משפטיים להגשמת מתווה הגז, ותחילה כתב כי הוא "מבהיר את המובן מאליו, לפיו רשויות המדינה יכבדו כל פסיקה של בית המשפט העליון ויפעלו לפיה". עוד נמסר מטעמו, כי "אנו לומדים את פסק הדין על מנת לבחון פתרונות משפטיים שיאפשרו לממשלה להגשים את מדיניותה. מובן כי פתרונות אלה יהיו חייבים לעלות בקנה אחד עם הכרעת בית המשפט העליון".



קודם לכן, הגיב בחריפות ראש הממשלה בנימין נתניהו להחלטה ואמר כי "החלטת בג"ץ מאיימת קשות על פיתוח מאגרי הגז של מדינת ישראל. ישראל נתפסת כמדינה עם התערבות משפטית מוגזמת שקשה לעשות בה עסקים". "בוודאי שלאיש אין מה לחגוג על כך שהגז עלול להישאר במעמקי הים ושמאות מיליארדי שקלים לא יגיעו לאזרחי ישראל", הוסיף נתניהו, "נחפש דרכים אחרות להתגבר על הנזק הקשה שנגרם לכלכלת ישראל בעקבות פסיקה תמוהה זו".



 

ההחלטה הדרמטית בבג"ץ הביאה לתגובות דרמטיות לא פחות: שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר כי "מדובר בהחלטה אומללה. החלטה שהשלכותיה השליליות על פיתוח משק הגז, על הביטחון האנרגטי, על כלכלת ישראל, ועל אובדן ההכנסות למדינת ישראל ואזרחיה, עלולות להיות קשות ביותר- ואולי אף בלתי הפיכות".



השר שטייניץ יצא נגד החלטת בית המשפט העליון וטען כי החלטתו היא בלתי סבירה ואפילו לא דמוקרטית: "לאחר שנים של עיכובים, גיבשתי עם כניסתי לתפקיד את מתווה הגז למען אזרחי ישראל. העובדה ששישה חודשים לאחר אישור המתווה בממשלה בכנסת, ומספר שבועות לאחר התנעת התהליך לפיתוח לוויתן - בית המשפט העליון מחליט להחזיר אותנו לאחור, היא בעיני בלתי סבירה. עם כל הכבוד לבית המשפט העליון, לעניות דעתי התערבות מסוג זה בהחלטות הממשלה והכנסת לא הייתה מתרחשת בדמוקרטיות מערביות אחרות במצב דומה".



מהצד השני של המתרס, ח"כ שלי יחימוביץ' התרגשה עד דמעות כששמעה על החלטת בג"ץ: "יש שופטים בירושלים. נצחנו נצחון סוחף ועצום. שופטי בג"צ ביטלו את "פסקת היציבות" ועמה בטל בעצם מתווה הגז כולו. יודעת שלמנהיגות אסור לבכות... אבל יש לי דמעות בעיניים", כתבה בעמוד הפייסבוק שלה.



"שוב מתברר שלפעמים מה שנראה דמיוני מתגשם, אם עובדים קשה, מתמידים ומאמינים", כתבה יחימוביץ', "החלטת בג"צ היסטורית ודרמטית, והיא מעצבת את אופיה של מדינת ישראל ערכית, דמוקרטית, כלכלית, סביבתית. פסקת היציבות שנתניהו בישל עבור חברות הגז הייתה מלכתחילה מעוותת ונטולת כל הגיון חוקתי, והיא הפכה את חברות הגז לטריטוריה נפרדת עם חוקים משלה ועם חסינות ועוצמה שלא קיימות בעולם הדמוקרטי החופשי".
 
"למרות מסע האיומים והלחצים האדירים, הכסף הרב שנשפך לטובת הקמפיינים של חברות הגז, סוללות עורכי הדין, היחצ"נים, הלוביסטים והמומחים, העובדה שנתניהו הפעיל את כל כובד משקלו ואת כל אימתו וכוחו – שופטי בגצ בחרו היום להגן על הפרדת הרשויות ועל שלטון החוק בישראל, לבלום את הדורסנות חסרת-המעצורים שהופעלה לטובת טייקוני הגז, ולהציב תמרור 'עצור' בוהק כדי להגן על הציבור ועל הדמוקרטיה הישראלית", סיכמה יחימוביץ'.
 

שופטי בג"ץ החליטו לפסול את מתווה הגז


קודם לכן, הוחלט בבית המשפט העליון כי מתווה הגז נפסל. ברוב של ארבעה שופטים מול אחד, קבעו שהחלטת הממשלה לא חוקתית וכי סעיף היציבות הרגולטורית אינו יכול לחייב ממשלות עתידיות והוא עומד בסתירה לדמוקרטיה.

המתווה נשען על סעיף היציבות ובלעדיו החברות איימו כבר בעבר שהן לא יהיו מחויבות אליו. בג"ץ קבע שאם הממשלה רוצה להבטיח לחברות הגז הטבעי יציבות רגולטורית - עליה לחוקק בחקיקה ראשית בכנסת את הסעיף ובנוסף הורה לבטל את המתווה בתוך שנה.
 
העותרים הגיבו להחלטה הדרמטית של בית המשפט העליון, התנועה לאיכות השלטון, אדם טבע ודין והפורום הישראלי לאנרגיה, ואמרו: "אנו שמחים כי המאבק הממושך, אותו הובילו הארגונים האזרחיים ואליו נרתם הציבור הרחב, נשא פרי והצליח לבלום בישורת האחרונה מהלך בלתי הפיך שהיה נזכר לדיראון עולם. אנו מברכים על פסיקתו ההיסטורית של בית המשפט העליון שקיבל החלטה אמיצה אך הכרחית להגנה על הדמוקרטיה הישראלית. בית המשפט יצא להגנה על מערכת האיזונים והבלמים אשר בלעדיה שלטון החוק נתון בסכנה".