"אוצר שאין לאומדו": האם טיוטות מוקדמות של מגילת העצמאות יימכרו בקרוב לכל המרבה במחיר? הסוגיה הרגישה תגיע בקרוב לפתחו של בית המשפט העליון. זאת לאחר שהמדינה והיועץ המשפטי לממשלה ערערו היום (שני) על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים, אשר דחה את תביעת המדינה להשבת טיוטות מוקדמות של מגילת העצמאות לחזקת המדינה, ולמניעת מכירתן במכירה פומבית.



הערעור, שהוגש באמצעות המחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה, מתייחס לטיוטות מוקדמות של הכרזת העצמאות. טיוטות אלו הן תעודות היסטוריות מקוריות משנת 1948, שנערכו על ידי עורך הדין מרדכי בעהם, ערב התכנסות מועצת העם לשם הכרזה על הקמת מדינת ישראל.



תחילתו של ההליך בנובמבר 2015, עת הובא לידיעת גנז המדינה, כי הטיוטות העצמאות מוצעות למכירה פומבית לכל המרבה במחיר על ידי בניו של מרדכי בעהם. המדינה והיועץ המשפטי לממשלה פתחו בהליך למניעת המכירה ולהשבת הטיוטות לידי המדינה.



באוגוסט האחרון דחתה השופטת תמר בזק-רפפורט את התביעה על הסף בטענה לשיהוי מצד המדינה, וכן דחתה אותה לגופה לאחר שקבעה, בין היתר, שלא הוכח שבעהם היה עובד מדינה ושהיה מחויב לתייק את המסמכים בתיקי המחלקה ולא לקחתם לידיו.



בערעור שהוגש לעליון נטען, כי התעודות הן רכוש המדינה ומקומן הוא בארכיון המדינה, הוא המוסד הממלכתי המופקד לפי חוק על שמירתן לצמיתות. בערעור נכתב כי "התעודות הן בעלות ערך שאין לאומדו, והן אוצרות בחובן חשיבות היסטורית, תרבותית, לאומית, ציבורית, ערכית, סמלית וחינוכית, מן המעלה הראשונה".