איראן הצליחה להכניס אמל"ח לדרום לבנון, ובכך לצייד את חיזבאללה במל"טים המתאבדים - נשק שובר שוויון. האירוע הזה מחזיר את צה"ל לזיכרון הארגוני שלו באיום הקודם שהפעיל חיזבאללה בשנות ה-90 לפני הנסיגה מלבנון, והוא ירי טילי הנ"ט אל עבר מוצבי צה"ל ברצועת הביטחון.

גם בישראל הבינו זאת: הנשק החדש של חיזבאללה שמאיים על כלי הטיס
מרגישים את המומנטום: זו הסיבה להתגברות התקיפות של חיזבאללה בצפון

מדובר בסוג של פצצה חכמה, שגם הרוסים הפעילו כנגד האוקראינים במלחמה. כעת, הנשק האיראני הוא כלי הלחימה החדש של נסראללה. מה האפיון שלהם? הם מהירים יותר מנ״ט, ומדויקים יותר בזכות מערכת ההפעלה GPS. זאת הסיבה שבגללה אחת לכמה ימים צה״ל משבש את GPS, ואפליקציית וויז שולחת אותנו לנמל התעופה של ביירות.

בעבר, כאמור, חיזבאללה פעל בעבר באופן שיטתי וירה טילי נ״ט לעבר עמדות צה״ל ברצועת הביטחון. המטרה שלו הייתה לזרוע פחד בקרב הלוחמים. ליצור אצלם תחושה שאין להם ביטחון בתוך העמדות. שהם חשופים בכל המרחב.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ירי נ״ט של חיזבאללה (צילום: אלכס דוכמן)
ירי נ״ט של חיזבאללה (צילום: אלכס דוכמן)

עכשיו, חוזר חיזבאללה להשתמש באותה מלחמה פסיכולוגית. המטרה שלו בשבועות האחרונים ליצור תחושה ביישובי הצפון ובמוצבים שכל מי שנע בשטח - חשוף, בין אם הוא במבנה או שהוא בשטח פתוח. הפעם, החיזבאללה משתמש במל״טי הנפץ שפיתחה איראן.

על כן, בחיזבאללה מנצלים את היתרון של הכלי, והם מעלים אותו בצמוד לגדר. כך למשל לפני כחודש בערב אל ערמשה. השימוש בו הוביל לפגיעה קטלנית בקצין חטיבת הנחל שנהרג מפצעיו לאחר מכן, וחיילים שנפצעו באורח קשה. בתחילת השבוע הופעל הכלי המאיים באותה שיטה בגזרת מטולה וגרם למותם של שני חיילי מילואים ולפציעה של לוחם שלישי.

בשבועות האחרונים מצליחים מחבלי החיזבאללה להפעיל את המל״טים המתאבדים לצערנו באופן יעיל כנגד כוחות צה״ל בדגש על כוחות החי״ר של צה״ל, במיוחד בישובים הנטושים לאורך הגבול ואו במוצבים. גם אתמול וגם היום הפעיל חיזבאללה את הנשק החדש אל מול מטרות לאורך הקו בצפון.

כוחות צה''ל בגבול לבנון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
כוחות צה''ל בגבול לבנון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

מה ישראל יכולה לעשות מול האיום?

בצה״ל מודעים לאתגר. מצד אחד נרשמו יירוטים של כיפת ברזל, ובמקביל ממתינים להשלמת פיתוח התוכנית ״מגן שמיים״ - מערכת הלייזר שמפותחת במשותף על ידי רפא״ל והתאגיד האמריקאי לוקהיד מרטין. אולם גם למערכת זאת אין מענה שלם, כי בתנאי מזג אוויר, ראות ועננות היא תתקשה להגיע למאה אחוזי הצלחה. זאת הסיבה שבאלביט מערכות עובדים על גרסה אווירית שתעניק את המעטפת השלמה. אבל גם זה, עשוי לקחת עוד שנים רבות.

נראה כרגע שמערכת ״מגן שמים״ תהיה מבצעית כנראה בעוד שנה וחצי, ובנתיים נדרשים לוחמי צה״ל בגזרה הצפונית לפעול באופן כזה שבו יהיה קושי לחיזבאללה לפגוע בהם, כמו למשל בתנועה מוסתרת, בחוליות קטנות, ברמת מיגון אישי גבוהה ועוד.

עכשיו, הוא פועל בתוך גזרת המשוואה אבל עם כלי לחימה חדש ששינה את תוצאות המערכה. לכן, ישראל חייבת כבר היום לפעול ביד חזקה וליצור משוואה של הרתעה על כל מל״ט נפץ שיעלה לשמים לכיוונה, ולתקוף יעד כואב של נסראללה בתגובה. כן - מדובר על יעדים ומשוואה שונה, מחוץ לגבולות התקיפה שהיו עד עתה מאז ה-7 לאוקטובר. כי כרגע, הפעלת המל״טים בזירה הצפונית היא הבנה של נסראללה שישראל נמצאת במלכוד ובחולשה, ושהיא לא מעוניינת להגדיל את זירת הלחימה בצפון.