שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, נפגש היום (רביעי) עם ראש ממשלת הודו, נַרֶנְדְרַה דַמוֹדַרדַס מוֹדי, שהגיע לפתיחת תערוכת אירו אינדיה בבנגלור. למרות ניסיונות רבים, יעלון לא נפגש בארבע עיניים עם ראש הממשלה ההודי, אולם כן נפגש עם שר ההגנה ההודי, מנוהאר פריקאר, בעת שהותו בתערוכת הנשק בבנגלור.



השר נסע להודו, שם מעולם לא ביקר באופן רשמי שר ביטחון ישראלי, במטרה לקדם מספר שיתופי פעולה ביטחוניים בין המדינות. "הביקור הזה הוא אירוע היסטורי עבורנו", אמר שר הביטחון לעמיתו. "זו הזדמנות משמעותית לקידום היחסים ושיתופי הפעולה בין המדינות. ‏הודו היא ידידה ושותפה שלנו. היחסים בין הממסדים הביטחוניים של הודו וישראל מצוינים, ‏והם יכולים רק להמשיך לפרוח ולשגשג כי קיים פוטנציאל עצום", אמר השר לעמיתו.



דבריו של יעלון מסתדרים בקנה אחד עם הפרסומים בעולם על רכש מאסיבי של הודו במיליארדי דולרים מכמה מדינות בעולם. חלק מהכסף הזה צפוי להיכנס לחשובות בנק של חברות ישראליות. בין היתר ישנם דיווחים על רכישות של מטוסי ריגול מסוג פלקון מהתעשייה האווירית בעלות של למעלה ממיליארד דולר.



הודו כבר רכשה בעבר שלושה מטוסים כאלה מהתעשייה האווירית. בנוסף ישנם דיווחים של רכישת בלוני מכ"ם מאלתה בכמה מאות מיליוני דולרים. אירו אינדיה נחשבת לתערוכה בעלת משמעות כלכלית גדולה מאוד ובמהלך התערוכה יציגו את תוצרתן לא פחות מ-15 חברות ישראליות. גם חברת רפאל מציגה שם את הפיתוח האחרון שלה, כיפת ברזל ימית שאמורה לספק הגנה אווירית מספינות טילים על אתרים אסטרטגים בים, כגון אסדות גז.



"‏לא בכדי התעשיות הביטחוניות שלנו, שהן מהטובות בעולם, ‏נמצאות כאן בתערוכה וגם עומדות אתכם בקשרי עבודה" אמר השר יעלון לעמיתו. ‏"היחסים בין הממסדים הביטחוניים הם פורצי דרך ואין לי ספק כי ביכולתם להקרין גם על תחומים אחרים בהן הודו וישראל ישתפו פעולה" סיכם השר. 


הודו עצמה מתמודדת עם לא מעט איומים, בדומה לישראל, של גורמים איסלאמים קיצוניים, ואיומי גרעין מצד פקסיטן. בעשור האחרון הפכה הודו למדינה שרוכשת מהתעשיות הביטחוניות נשק, מזלטי"ם, פצצות מונחות חום, טילים נגד טנקים ועוד. חוץ מישראל, על הארנק ההודי מתחרה גם ארצות הברית שלאחרונה הפסידה לישראל בכמה מכרזים.

גם רוסיה דורכת עמוק בשוק הייצוא להודו אולם הפיתוח הישראלי מצליח לנצח את שתי המתחרות, בגלל נשק שעובד ניסויים רבים, במקרה של ישראל גם בזמן אמת בעקבות ריבוי אירועי הביטחון בשנים האחרונות. ‏
במהלך היום נפגש שר הביטחון גם עם שר ההגנה הבריטי מייקל פאלון ושר ההגנה הצ'כי מרטין סטרופניקי. במהלך הפגישה סקר יעלון בפני השניים את המציאות במזרח התיכון. 

‏‏"המזרח התיכון יסבול מחוסר יציבות כרוני לתקופה ארוכה מאוד", אמר השר לשניים. ‏איראן גם מנסה להקים תשתיות טרור ברמת הגולן, דוגמת זו שסוכלה לפני שבועות אחדים,  ‏מתוך מטרה להפעיל נגד ישראל טרור מסוגים שונים. איראן מעורבת בכל סכסוך באזור והגיעו למצב שיש להם ארבע בירות באזור, בנוסף על טהרן, ‏תחת שליטתם: בגדד, דמשק, בירות וצנעא" הדגיש השר. ‏"ולכן אנו מודאגים מאוד מהסכם עם איראן".