הפרקליטות הצבאית הודיעה הערב (חמישי) על החלטת הפרקליט הצבאי הראשי (הפצ"ר), אלוף דני עפרוני, לפתוח בחקירות פליליות בשישה מקרים נוספים מאירועי צוק איתן.



המקרה הבולט ביותר הוא האירוע בו טענו ארגוני זכויות אדם על תקיפה שלא בצדק על בית ספר של אונר"א בג'באליה. בדיווחים שהתקבלו בפרקליטות הצבאית, וכן בפניות של ארגוני זכויות אדם, עלו טענות כי באירוע הזה נהרגו כ- 10 אנשים ונפצעו עשרות נוספים בבית ספר של אונר"א הממוקם בג'באליה, ששימש כמחסה במועד האירוע. בעקבות כך, ובהתאם למדיניות החקירות של הפצ"ר, הוחלט על העברת המקרה לבחינת מנגנון הבירור המטכ"לי. הממצאים העובדתיים שנאספו על-ידי המנגנון והוצגו לפצ"ר, העלו יסוד סביר לחשד כי התקיפה בוצעה שלא בהתאם לכללים המחייבים את כוחות צה"ל. משכך, הורה הפצ"ר על פתיחה בחקירת מצ"ח לבירור נסיבות האירוע.



אירוע אחר שהועבר לחקירת מצ"ח, ללא בחינה של צוות הבירור המטכ"לי הוא אירוע הכאת עצור תושב ח'זאעה. התלונה התקבלה מטעם תושב ח'זאעה, לפיה לאחר מעצרו על-ידי כוחות צה"ל, בין היתר, בהיותו אזוק בידיו ומכוסה עיניים, הוא הוכה על ידי חיילי צה"ל ללא סיבה. במקרה הזה הורה הפצ"ר על פתיחה בחקירת מצ"ח לבירור נסיבות האירוע. בעקבות קבלת פנייה מטעם תושב ח'זאעה נוסף, לפיה לאחר מעצרו על-ידי כוחות צה"ל, בהיותו אזוק בידיו ומכוסה עיניים, הוא הוכה על-ידי חיילי צה"ל ללא סיבה, גם במקרה הזה הורה הפצ"ר על פתיחה בחקירת מצ"ח לבירור נסיבות האירוע.



גם אירוע ביזה נכנס לרשימת החקירות של מצ"ח בהוראת הפצ"ר. תושב דיר אל-בלח, העביר פנייה לפיה חיילי צה"ל בזזו את רכושו. לטענתו בעת שנמלט יחד עם משפחתו מביתו, במהלך המחצית השנייה של חודש יולי, הורה הפצ"ר על פתיחה בחקירת מצ"ח לבירור נסיבות האירוע. גם תושב חאן יונס טען שחיילי צה"ל בזזו את רכושו, וגם כאן נפתחה חקירת מצ"ח.



מהפרקליטות הצבאית נמסר: "אנו ממשיכים לקבל תלונות הנוגעות להתרחשות לכאורה של אירועים חריגים במבצע. רבות מן התלונות מוגשות בשם פלסטינים תושבי רצועת עזה, או על-ידי ארגונים לא-ממשלתיים – ישראלים, פלסטינים, או בין-לאומיים.כמו כן, פועלת הפרקליטות הצבאית על-מנת לזהות אירועים המצריכים בדיקה או חקירה". כמו כן, הוסיפו בפרקליטות כי "כל מידע או תלונה המצביעים על התנהגות פסולה לכאורה עוברים בחינה ראשונית במטרה להעריך את מהימנותם ואם הם קונקרטיים דיים".