מקום לדאגה. הדוח השנתי של הסנגוריה הצבאית לשנת 2014 התפרסם היום (ראשון) וממנו עולה, בין היתר, כי חלה עלייה של כ-50% במספר כתבי האישום שהוגשו בגין עבירות סמים.



כ-629 כתבי אישום נפתחו בשנת 2014 לעומת 416 בשנת 2013, אך הדוח מתייחס גם לנושא שימוש חיילים ב"סמי הפיצוצייה" ועל כך שלא ניתן להרשיע את החיילים בשימוש בסם, משום שסמים אלה לא נמצאו כאסורים לפי פקודת הסמים המסוכנים.



הדוח, אשר מופץ זו השנה השנייה, מגיע מתוך מטרה לשקף את עשיית הסנגוריה הצבאית. עוד עולה מהדוח כי הסנגוריה ייצגה קרוב ל-90% מהחיילים שעמדו לדין בבתי הדין הצבאיים, מדובר על קרוב ל-4,000 חיילים.



בדוח מוצג כי בשנת 2014 חתם שר הביטחון על החלת חובת התיעוד החזותי על חקירות מצ"ח, תוך השוואת מצב הנחקרים על ידי המשטרה הצבאית למשטרת ישראל. כמו כן, טוענים בסנגוריה שהם מנסים לצמצם את הפגיעה בזכות חיילים לפרטיות בעקבות חיפושים שנערכים במכשיריהם הסלולריים בחקירות מצ"ח.



עוד מוצג בדוח כי קוצרה תקופת המעצר הראשוני לעצורים מ-48 שעות ל-24 שעות בצעד שלדברי הסנגוריה הוא היסטורי וכן הדוח מתייחס לאיסור פרסום זהות נאשמים בתיקים מבצעיים, בהם הרקע לאיסור הפרסום נעוץ בהגנה על ביטחונם, על רקע חשש שחשיפת פרטיהם עלולה להוביל לפגיעה בהם, נוכח רצון להשבת כבוד או לנקמה.