משרד המשפטים דורש מצה"ל לבטל את סעיף ההתנהגות "רעה" או "חמורה" בתעודת השחרור של חיילי הסדיר או לעגן את הנושא בחוק מיוחד. כך נמסר בדיון שקיימה אתמול ועדת העלייה והקליטה של הכנסת.



הוועדה עסקה בתופעת השחרור המוקדם מצה"ל של חיילים יוצאי אתיופיה, שרבים מהם משוחררים עם סעיף התנהגות "רעה" או "חמורה", וזאת בעקבות חשיפת "מעריב אונליין".



יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה, אמר בדיון לנציגי הצבא: "אם צה"ל לא יפסיק מיד את ציון סיבת השחרור בתעודות, נקדם לאלתר את הצעת החוק שתעגן זאת, כדי לעצור את הנזק הנפשי לאלפי חיילים יוצאי אתיופיה".



נגוסה (הליכוד) ונציגי ארגונים של עולי אתיופיה עמדו על תופעת הנשירה הגדולה של חיילים יוצאי העדה מצה"ל בשל מצוקות כלכליות ובעיות של חוסר התאמה. הם אמרו כי לאותם חיילים נכתב בתעודת השחרור כי הסיבה לתום השירות הצבאי היא "התנהגות רעה־חמורה", מה שפוגע בעתידם.



איציק שמולי (המחנה הציוני), שיזם עם ח"כ נגוסה הצעת חוק בנושא, אמר כי "הצעירים מגיעים עם מוטיבציה גבוהה, והתמונה מתהפכת עד שהם עוזבים את צה"ל, פצועים וחבולים נפשית".



צח בן יהודה ממרכז המחקר והמידע של הכנסת חשף כי "שיעור הגיוס בקרב גברים יוצאי אתיופיה בשנתונים 1993־1991 עומד על כ־90% לעומת השיעור בקרב ילידי הארץ - 75%. ביחס לנשירה מהצבא (2014־2012), עומד השיעור על יותר מ־20% - גבוה משמעותית מאחוז הנשירה בקרב ילידי הארץ, הנע בין 15%־13%.



לדברי סא"ל קרן בן נתן, ראש ענף תכנון ומחקר באכ"א, הנתונים שבידי הצבא מצביעים דווקא על ירידה בתופעה. לדבריה, הנתונים של החציון הראשון ב־2015 מלמדים על 9.6% שחרורים בגין התנהגות "רעה־חמורה" אצל הגברים יוצאי אתיופיה, לעומת 18.5% בשנה שעברה.