שר הביטחון משה (בוגי) יעלון נאם היום בטקס האזכרה לחללי מערכות ישראל בבית העלמין בקריית שאול. בדבריו למשפחות השכולות אמר שר הביטחון: "שנה חלפה, ושוב אנו נפגשים כאן, בשדרות האבן הקרות. פוסעים בין שורות הקברים הארוכות והצפופות, נוגעים באצבעות רועדות בשמות החקוקים על מצבות הדומות זו לזו, אך תחת כל אחת מהן מונח עולם ומלואו של אהבות, ותקוות, ותוכניות שנגדעו".



"שנה חלפה, והחיים סביבכן נמשכים, אינם עוצרים לרגע, והעולם כפי שאנו מכירים אותו מוסיף להתקדם ולהתפתח. קצב השינויים מעלה את השאלה הכואבת כל כך, מה היה קורה אילו, וכמה הם החמיצו ואנחנו החמצנו אותם".



"אתן, שחינכתן את הבנים והבנות לחיים של פריחה ושגשוג, שהענקתן להם עולם ומלואו של ערכים ומידות טובות, ועיצבתן אותם להיות מי שהיו - מצאתן עצמכן מתמודדות עם מציאות מטלטלת, כואבת, בה לאף אחד מאתנו אין את היכולת או דרך להבין את משמעותה, מציאות אשר הולמת במפתיע בעוצמה בעולמכן ומרעידה את אמות הסיפים".



יעלון התייחס בדבריו גם למצב הביטחוני באזור: "לדאבון הלב טרם הגיעה העת לכתת את החרב. במשך ששים ושמונה שנה, ועשרות שנים לפני קום המדינה, מבקשים דורשי רעתנו לפגוע בנו ולשבש את חיינו בדרכים שונות, ואנו יכולים להם. המזרח התיכון מזמן למדינת ישראל אתגרים רבי משמעות, לאורכם של הגבולות, בתוכם ואף הרחק מהם".



"רק בשבוע החולף פגשנו שוב בניסיונותיהם של חמאס וארגוני הטרור ברצועת עזה, לשבש את חיינו ולירות לעבר חיילי צה"ל כדי להפריע להם בפעילותם לאיתור מנהרות בדרום. לא נתפשר על כך ולא נירתע מאיומים כאלו ואחרים. ננקוט ביד ברזל כלפי דורשי רעתנו ונכה בהם בכל עת, ובכל מקום. נעשה זאת בנחרצות ובנחישות, בתבונה ובאחריות. בחודשים האחרונים, מתמודדת מדינת ישראל עם גל טרור פלסטיני, הנמצא אמנם בדעיכה בימים אלו אך עלול לפרוץ מחדש. גל, אשר למרבה הצער צירף משפחות נוספות למעגל השכול. הכאב עצום, ומי כמוכן יכול להבין את המתרחש בליבן של המשפחות השכולות הטריות".



שר הביטחון התייחס גם לירי של החייל אלאור אזריה במחבל מנוטרל ועמוד כיום למשפט: "גם ברגעים הקשים, בהם הדם רותח והזעם הוא רב, אבוי לנו אם נאבד את דרכנו ואת ערכינו. דרך וערכי מוסר מקודשים, המלווים אותנו שנות דור, ושהתפשרות עליהם עלולה לדרדר את ישראל לתהום. להפעיל כוח כשצריך, אך גם להבין את מגבלותיו ואת יכולתו לגרום לקהות חושים. להקפיד על טוהר הנשק ועל צלם אנוש, ולא לאבד עשתונות".



גם לסערה סביב דבריו של סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן בערב יום השואה התייחס יעלון: "עלינו לעקור מהשורש תופעות פסולות של גזענות ואלימות, תקיפות פיזיות ומילוליות של נשים והדרת האחר רק משום שהוא אחר. להיאבק על הקפדה לשוויון זכויות והזדמנויות ללא הבדל דת, גזע, מין או נטייה מינית. לא לאפשר שיסוי והשנאה כלפי מיעוטים - הגר והזר בקרבנו - ולפעול ככל הניתן להמשך שילובם בחברה הישראלית, שכן הם חלק חשוב ובלתי נפרד ממנה. להקפיד על שלטון החוק קלה כחמורה, ולא לאפשר פגיעה בבית המשפט ובשופטי ישראל, פן נגיע אל סיפה של אנרכיה".



"זו נשמת אפה של הדמוקרטיה. זו נשמת אפה של מדינת ישראל. זו הערובה לצה"ל חזק. זו חובתנו למי ששילמו בחייהם כדי שנוכל לקיים כאן מדינה משגשגת ומתקדמת, החותרת לשלום ומושיטה ידה לעמי האזור", אמר שר הביטחון.