גורם בכיר במשרד הביטחון התייחס היום (רביעי) בתדרוך לכתבים צבאיים להליך המדיני מול הפלסטינים, מפנה אצבע מאשימה ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ומזהיר מעימות אפשרי מול ארגון החמאס ברצועת עזה. לדבריו, "עימות עם חמאס זה דבר בלתי נמנע. לא צריך למהר, אנחנו לא צריכים לחפש הרפתקאות. אנחנו רשאים לנהל רק מלחמות של 'אין ברירה', אין את הלוקסוס לנהל מלחמות של 'יש ברירה'. גם אם הצבא יהיה הכי חזק והכי טוב בעולם, אנחנו צריכים להיות מוכנים וערוכים". הגורם הבהיר כי בעימות הבא שחמס ייזום, ישראל תפגע בראשי הארגון: "העימות הבא חייב להיות אחרון מבחינת שלטונו של חמאס". עם זאת, הדגיש הבכיר: "אין לנו עניין לשלוט בעזה וכל עוד אין אלטרנטיבה שלטונית, אין לנו למי למסור את המפתחות. אנחנו לא יכולים לנהל מלחמות התשה בלתי פוסקות". 



בהמשך דבריו, הגורם הפנה אצבע מאשימה ישירה ליו"ר הרשות הפלסטינית עת שהתייחס להליך המדיני מול הפלסטינים ואמר כי "הבעיה המרכזית של מדינת ישראל היא אבו מאזן. אנחנו כמדינה חזקים בזירה הצבאית וחלשים בזירה המדינית, זו הבטן הרכה שלנו. אבו מאזן מנצל את זה בשביל להוביל מתקפה וטרור מדיני נגד ישראל. הוא לא מעוניין בשום התקדמות - רק בשמירת הסטטוס קוו. אין לו את העצמה לחתום על סיום הסכסוך מול ישראל".




אנשי חמאס בעזה. צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90



"אי אפשר להציע לאבו מאזן יותר ממה שהציעו אולמרט, לבני וברק"


בשבוע שעבר הוצג סקר של מכון שקאקי בקרב הפלסטינים, ובו נתונים שהגיעו למשרד הביטחון מהם עולה כי 65% מהפלסטינים מצפים שמנהיגם אבו מאזן יתפטר. הגורם הבכיר התייחס לנתונים ואמר כי "גם הלגיטימציה החוקית של כהונתו של אבו מאזן מעוררת שאלות רבות". הוא הסביר כי "הסיבה לממצאים האלה היא העבודה שבשמונה השנים האחרונות אבו מאזן לא ביקר אפילו פעם אחת בשכם או בג'נין. לעומת, זאת בפריז ובלונדון ובניו יורק היה מאות פעמים, ושם הוא קידם מהלכים מדיניים נגד ישראל". 
 
על ההיסטוריה המדינית של ישראל מול הרשות הפלסטינית אמר הגורם הבכיר: "גם עם הפרטנרים בעבר הוא לא התקדם לשום מקום. אי אפשר להציע לו יותר ממה שהציעו אהוד אולמרט, ציפי לבני ואהוד ברק". כמו כן, הגורם התייחס לתיאום הביטחוני מול ישראל ואמר: "אין ספק שתיאום ביטחוני חשוב לנו ואבו מאזן מבין שבלעדיו הוא מסכן את שלטונו, לכן הוא לא עושה לנו טובה ולא נותן לנו מתנה. צריך להפסיק להתייחס לזה כאילו זה אינטרס שלנו. זה או תיאום ביטחוני או אלימות של ג'יאהד וחמאס בגדה". הגורם הדגיש כי ישראל "בעד המשכת את התיאום הביטחוני ולא צריך להתייחס לזה כמתנה". לצד זה, אמר הגורם הבכיר במשרד הביטחון כי יש לחזק את הכלכלה באיו"ש ובעזה מתוך אינטרס ישראלי: "בן אדם שיש לו תעסוקה והוא חי ברווחה, המוטיבציה שלו להתגייס לדאעש או לארגון טרור נמוכה יותר". לדבריו, "זה צריך להיות גם אינטרס שלנו לעודד את זה כדי להפוך את התעסוקה לאינטרס הביטחוני".


אבו מאזן במוקטעה ברמאללה. צילום: מרק ישראל סלם

ליברמן שלל את כניסתו של עוזרו הבכיר של אבו מאזן

על רקע דברים אלה, שר הביטחון אביגדור ליברמן הורה אתמול לבטל ולאסור את כניסתו של עוזרו הבכיר של אבו מאזן, מוחמד אל מדני. השר השתכנע לאחר התייעצות עם שב"כ ומתאם פעולות הממשלה בשטחים כי אל מדני פועל בשנה האחרונה בשטח ישראל כדי להקים מפלגות פוליטיות בקרב ערביי ישראל. "אל מדני התחיל בפעילות חתרנית אינטנסיבית בשנה האחרונה בתוך ערביי ישראל", אמר היום ליברמן. "הוא מנסה להקים מפלגות ערביות בערים בישראל, והחלטנו שעד כאן ואישור הכניסה שלו בוטל על ידי".

כאמור, מוחמד אל-מדני הוא עוזרו הבכיר של אבו מאזן ונחשב לאחד ממקורביו. הוא חבר הוועדה המרכזית של הפת"ח ובשנה האחרונה חלומו היה להקים בישראל מפלגה שמורכבת ממזרחיים וערבים. "הוא מביא משלחות של ראשי רשויות לאבו מאזן ומקדם את התהליך ואני אמרתי שזה לא יקרה יותר", הסביר השר ליברמן. "כשגורם כזה מנסה להקים מפלגה בתוך מדינה אחרת - זה מהלך בלתי סביר בעליל. הוא מגיע לישראל באישור VIP שאני חתום עליו, נפגש ומצהיר שהוא רוצה להרחיב סדקים בחברה הישראלית כדי להיכנס ולערער יציבות פוליטית, והוא עוד אמר את זה בקולו בתוך מדינת ישראל. לאסור את כניסתו לישראל זה צעד הגיוני שמתיישב עם השכל הישר".


אביגדור ליברמן. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון