מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אודי אדם, נפגש הערב (חמישי), עם ראשי מכינת עלי, הרבנים יגאל לוינשטיין ואלי סדן. אדם אמר בפגישה כי במסמך 'רוח צה"ל', שהוא הקוד האתי שעל פיו פועל הצבא, מופיע ערך "כבוד האדם" כערך יסוד: "כל אדם הוא בעל ערך אשר אינו מותנה במוצא, בדת, בלאום, במין, במעמד ובתפקיד". עוד הוסיף אדם כי ערך הרעות הוא ערך מרכזי ב'רוח צה"ל' ובמסורת צה"ל לדורותיו, ואין כל ספק, כי הוצאתם של חברי קהילת הלהט"ב אל מחוץ לגדרי החברה והמחנה מנוגדים לערכי צה"ל היסודיים ביותר. כמו כן, הבהיר אדם, כי דברי הרב, המייצג מכינה קדם צבאית הנתמכת ע"י משרד הביטחון, חמורים ואינם מקובלים על צה"ל ומערכת הביטחון. המנכ"ל דרש מלוינשטיין להבהיר אותם כבר בימים הקרובים. 



לפני הישיבה הוערך כי אדם יבהיר ללוינשטיין כי עליו להתנצל, או שתופסק תמיכת המשרד במכינה. בהודעה שמסר משרד הביטחון לפני מספר ימים נכתב כי "מנכ"ל משרד הביטחון הנחה את האגף הביטחוני חברתי במשרד, האחראי על המכינות הקדם צבאיות, לדרוש מהמכינה הבהרות על הדברים".



כזכור, הרב לוינשטיין עורר סערה ציבורית גדולה השבוע, לאחר שכינה את חברי הקהילה הגאה "סוטים" והאשים את צה"ל כי אפשר להם להכניס את השקפת עולמם למערכת הצבאית. מדובר באנשים שאיבדו את הנורמליות שלהם, הקבוצה הזאת מטריפה מדינה והיא נכנסת לצבא בכל הכוח", אמר אז לוינשטיין. "בזמני, סוטים זו הייתה שריטה. גועל נפש. היינו חילוניים אבל נורמליים. לצערי, מי שלא גדל בבית מדרש - אין לו מסורת וההשפעה המערבית נהיית רדיקלית כלפיו", הוסיף בכנס.



"סתימת פיות לרבנים במדינת ישראל"


עוד טרם הפגישה, התייחס אליה ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ומסר כי "לרב לוינשטיין אסור בשום אופן ללכת ל'בירור' אצל מנכ"ל משרד הביטחון. ההתערבות של צה"ל בשוק הדעות האזרחי היא חצופה ובעיקר מסוכנת לדמוקרטיה. הרב יגאל הוא אזרח והמכינה היא גוף אזרחי, גם אם כזה שמנהל יחסי גומלין עם צה"ל".



מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם, עם שר הביטחון לשעבר משה יעלון. צילום: אריאל חרמוני
מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם, עם שר הביטחון לשעבר משה יעלון. צילום: אריאל חרמוני



עוד הוסיף חבר הכנסת כי "הניסיון של צה"ל לכפות דעה אחת בשוק הדעות האזרחי הוא משהו שצריך לדחות בשתי ידיים. בדיוק כפי שאיש לא היה מקבל קריאה של איש אקדמיה לבירור אצל שר החינוך שמתקצב את המוסד האקדמי שהוא מועסק בו. לא ברור לאן נעלמו כל אבירי הדמוקרטיה? איפה אתם כל מניפי דגל חופש הביטוי?מסע ההכפשה לרב יגאל, למפעל המכינות ולציונות הדתית הוא ביזיון. אני קורא לשר הביטחון ליברמן לבטל את הזימון הזה ולשמור על חופש הביטוי ועל הדמוקרטיה הישראלית".


.


גם שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי), פנה לשר ההביטחון אביגדור ליברמן בדרישה שיבטל לאלתר את שיחת ההבהרה של מנכ"ל משרד הביטחון עם לוינשטיין: "ההתקפות כלפי הרב לוינשטיין יצאו מכל פרופורציה" כתב אריאל, "וחמור מאוד בעיני שמנכ"ל משרדך מצטרף למחול השדים הזה. הרב יגאל לוינשטיין הביע את עמדתו כאזרח פרטי, שאמנם מנהל מכינה ישיבתית הנמצאת בשיתוף פעולה עם צה"ל ומשרד הביטחון, אך זימון לשיחת בירור היא בגדר "טירוף מערכות" וחציית קו אדום מוסרי ודמוקרטי".



עוד כתב אריאל כי "למותר לציין כי עמדתי העקרונית היא שיש לנהוג בכבוד ובנועם עם כל אדם, תהא זהותו האישית אשר תהא, אך יחד עם זאת לא אסכים להטלת איומים מצד גורמים שלטוניים על אזרחים או מכינות קדם צבאיות רק בשל הבעת עמדות, גם אם הובעו בחריפות. אני פונה אליך שתורה למנכ"ל משרדך לבטל לאלתר את 'שיחת ההבהרה' שתוכננה ושלא תיתן יד להפסקת התמיכה למכינות הקדם צבאיות בכלל ולמכינה בעלי בפרט"