יממה לאחר חשיפת מעריב "סופהשבוע" של ציטוטים מטיוטת דו"ח מבקר המדינה בנושא מבצע "צוק איתן", יוצא אילן שגיא, אביו של ארז שגיא ז"ל שנהרג במבצע, בביקורת חסרת תקדים כנגד ראש הממשלה. "טיוטת דוח המבקר מוכיחה לנו את מה שידענו כל הזמן, מתחילת המלחמה – ראש הממשלה אחראי למות ילדינו במלחמת 'צוק איתן'", אמר ל"מעריב" שגיא, שעל דרישתו לפתיחת ועדת חקירה ממלכתית פורסם לראשונה ב"מעריב". "ראש הממשלה ניהל מלחמה מתוך יהירות, חוסר אחריות וזלזול בחיי אדם". 

האב המשיך ואמר כי "מתוך הטיוטה עולה כי ראש הממשלה אחראי על הסתרת נושא המנהרות מהקבינט, ועל אי הכנת צה"ל כראוי. למעשה, השר נפתלי בנט, צדק כשטען לאורך כל הדרך כי הקבינט לא עודכן בנושא".

נתניהו. שגיא: "מצטיירת לנו תמונה של התנהלות חאפרית". צילום: אמיל סלמן, פלאש 90
ביום שישי פרסם בן כספית ציטוטים בלעדיים המראים כי הטיוטה החדשה של דוח המבקר משנה את דגשיה, וממקדת את הביקורת בראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בעת המבצע משה (בוגי) יעלון, שלא שיתפו את שרי הקבינט במידע המודיעיני שאסף צה"ל באשר לאיום המנהרות. ראש הממשלה נתניהו, אף על פי שידע, לא הורה להכין בצה"ל מענה מבצעי לאיום, תורת לחימה, ולא דאג שתהיה היערכות כזאת. הדוח הסופי של המבקר מאמץ את גרסתו של נפתלי בנט באשר לאיום המנהרות וקובע כי בניגוד להצהרותיו של נתניהו, הוא לא עדכן את הקבינט באשר לאיום. בקבינט לא התקיים שום דיון על המנהרות עד 30 ביוני 2014, עת נפתלי בנט הציג את המידע בפני הקבינט. כל הציטוטים שהציג נתניהו במהלך הקיץ בפני שומעיו לקוחים מדיונים ביטחוניים לא רלוונטיים או מדיוני הקבינט שלאחר אותו תאריך.

"היה על שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש אמ"ן, ואף על ראש הממשלה, לפעול ולוודא שבצה"ל תהיינה תכניות מבצעיות גם בהתייחסות לאיום זה", נכתב בטיוטה הסופית. "אי־הצגת האיום כאמור מהווה ליקוי ופגעה בבסיס הידע של חברי הקבינט. הערה נוספת לשר הביטחון שלא וידא שצה"ל מציג את החומרים הקיימים בפניו לכלל חברי הקבינט. חומרת איום המנהרות הייתה ידועה כבר במחצית השנייה של 2013 לשב"כ ולאמ"ן והללו מסרו דיווחים מפורטים על כך לשר הביטחון לראש הממשלה. מ־2008 ועד לצוק איתן הושקעו מאמצים מודיעיניים רבים בעניין המנהרות על ידי שב"כ ואמ"ן, בדגש על 2013".

נפתלי בנט. שגיא: "הגרסה שלו הייתה הנכונה". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
שגיא קרא ביום שישי את הציטוטים וראה בהם הצדקה נוספת לדרישתו להקים וועדת חקירה. "הממצאים הם חמורים ביותר, ומצביעים בבירור על כך שראש הממשלה אחראי וראש הממשלה יצטרך לתת הסברים להורים השכולים ולעם ישראל. הוא יהיה חייב להודות הפעם בכישלון", אמר שגיא. "אם הוא לא רוצה לתת תשובות, שיקים וועדת חקירה ממלכתית שאכן תצליח להוכיח לנו ולעם שהוא פעל כשורה. כרגע מצטיירת לנו תמונה של התנהלות חאפרית, ללא אחריות וראש ממשלה שעושה מה שהוא רוצה מבלי לשלם את המחיר המתבקש. יש להפסיק זאת ולהתנהל כמדינה ושלטון מתוקן ואחראי".