התפתחות בפרשת הצוללות: האלוף במיל' דן הראל, שכיהן כמנכ"ל משרד הביטחון בתקופת עסקאות הרכש של הצוללות ושל ספינות השיט להגנה על אסדות הגז מגרמניה, מסר לאחרונה עדות במשטרה, כך לפי דיווח הערב (ראשון) בחדשות ערוץ 10. לפי הפרסום, העדות לקחה מספר שעות והודגש כי הראל לא נחקר באזהרה.



כמו כן, דווח הערב כי אנשי הייעוץ המשפטי של משרד הביטחון מסרו גם הם עדות בפרשה וכי העסקה ממשיכה להיחקר. כזכור, בעבר דווח בערוץ 10 כי האלוף הראל החליף מיילים עם היועץ המשפטי למערכת הביטחון עו"ד אחז ארי, שהתריע בפניו על תוצאות המכרז ואף שאל אותו מדוע לא הופכים אותו לבינלאומי, אלא רק לחברה הגרמנית שיוצגה ע"י עו"ד דוד שמרון, מקורבו של ראש הממשלה נתניהו. 



צה"ל: הבדיקה של המבקר החלה לפני הפרסומים בתקשורת



עוד לפי הפרסום הערב, מבקר צה"ל, תת אלוף במילואים אילן הררי, ערך באחרונה בדיקה מצידו סביב ההתנהלות של מספנות חיל הים, זאת בין היתר בעקבות תלונות של אזרחים עובדי צה"ל שעובדים במקום, שהלינו על הפרטת יכולות הטיפול בכלי השיט והוצאה שלהן מהמספנות. בצה"ל הדגישו כי הבדיקה של המבקר החלה עוד לפני הפרסום בערוץ 10 בנושא על פרשת הצוללות, וכי היא לא קשורה במישרין לפרשה.



בנימין נתניהו. צילום ארכיון: רויטרס



בתוך כך, מטעם לשכתו של ראש הממשלה התייחסו הערב גם כן לפרשה, ומסרו כי "בניגוד לטענות שהושמעו בתקשורת, רכש ארבע ספינות השטח נעשה בהתאם להמלצות חיל הים ומשרד הביטחון עצמו. ראש הממשלה והקבינט פעלו בהתאם להמלצות הדרגים המקצועיים". עוד בהודעה של הלשכה, פרטו את לוח הזמנים המדיני ביטחוני של רכש ספינות השטח, שלדבריהם מגובה במסמכים: 

24.4.13 – מפקד חיל הים ממליץ לקדם את רכש הספינות מגרמניה. 11.9.13 – מנכ"ל משרד הביטחון מנחה את משרדו, שבמידה וניתן להגיע להסכם עם גרמניה, אין צורך לצאת למכרז. 11.11.13 – מנכ"ל משרד היטחון  חוזר ומדגיש את יתרונות הרכש מגרמניה, משיקולי תזרים, עלות ולו"ז. 11.13 – הקבינט מחליט על רכש הספינות, ומתעדף הסכם עם גרמניה. 6.5.14 – הגרמנים נסוגים מהצעת ההנחה. 21.7.14 – משרד הביטחון מפרסם מכרז בינ"ל לרכש הספינות. ברקע מתקיימים מגעים מול הגרמנים.
17.8.14 – לאור התקדמות במגעים, מנכ"ל משרד החוץ מבקש להקפיא את המכרז. 21.8.14 – גרמניה מאשרת הנחה בשיעור של 27.5% עם שר האוצר דאז יאיר לפיד. 23.8.14 – הקנצלרית מרקל מאשרת לראש הממשלה נתניהו את הסיכום. 20.9.14 – חיל הים מבקש לעצור את המכרז ולהאיץ את החתימה על ה-MOU.
21.9.14 – מנכ"ל משרד הביטחון מבקש לעצור את המכרז לאור ההתפתחויות. 27.10.14 – שר הביטחון מחליט לעצור את המכרז. 12.14 – חתימה על MOU בין ישראל לגרמניה לרכש הספינות.