הדרמה בבית הדין הצבאי, ששופטיו החליטו היום (ראשון) להותיר על כנה את הרשעתו של החייל היורה אלאור אזריה, לא הותירה כמובן את הפוליטיקאים, מימין ומשמאל אדישים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "דעתי לא השתנתה בדבר מתן חנינה לאלאור אזריה, כפי שהבעתי אותה לאחר הכרעת הדין בחודש ינואר. כשהנושא יעלה לדיון מעשי אני אעביר את המלצתי לחנינה לגורמים הרלוונטיים".



שר הביטחון אביגדור ליברמן צייץ בחשבון הטוויטר שלו, מייד לאחר החלטת השופטים להותיר את ההרשעה כל כנה, ועוד לפני שהם התייחסו לעונש:" "אני מבקש ממשפחת אזריה לא להגיש ערעור נוסף ולפנות לרמטכ״ל בבקשת חנינה. אין לי ספק כי הרמטכ״ל יתחשב בכל הנסיבות הקשות ובהיותו חייל מצטיין". 

אזריה עם משפחתו, היום בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני
אזריה עם משפחתו, היום בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני

שר החינוך נפתלי בנט אמר: "ההכרעה קשה, אך יש לכבד את בית המשפט. כעת, לאחר שנה וחצי של תלאות, הגיע הזמן לחון את אלאור אזריה. למען לוחמינו המצויים בקו העימות ולמען מניעת אובדן כוח ההרתעה שלנו, אלאור אזריה חייב לשוב לביתו". השר בנט הוסיף כי על אף ההכרעה הקשה הוא פונה לאזרחים בדרישה להימנע מהתקפות על צה״ל ומפקדיו:  ״יש לי אמון מלא ברמטכ״ל אייזנקוט ובמפקדי צה״ל. בשום תרחיש אין מקום לקריאות כפי שנשמעו". 

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, אמר כי "בית הדין אמר את דברו. כעת האחריות על ממשלת ישראל- לפעול למתן חנינה מיידית. להחזיר את אלאור הביתה".

ח"כ יהודה גליק קרא לאזריה שלא להמשיך להעסיק את עורך דינו: "אלאור, בבקשה אל תקשיב לשפטל. הוא ניצל אותך, הוא ממשיך לנצל אותך. הוא פוגע בך, הוא רע לך, שלח אותו הביתה. אני מתחנן בפניך, אני רוצה רק בטובתך".

שר המדע אופיר אקוניס, אמר כי "בעת הזו, ולאחר שבית המשפט אמר את דברו, על נשיא המדינה להתערב ולחון את אלאור עזריה".

חברת הכנסת נאוה בוקר, שהגיעה היום לבית הדין כדי לתמוך באלאור אזריה, הביעה תמיכה בוידוא הריגה של מחבלים. לערוץ 1 אמרה חברת הכנסת כי "צריך לעשות וידוא הריגה למחבלים כי סבלנו מספיק במדינה הזאת. בקרוב אגיש הצעת חוק עונש מוות למחבלים". 
 
אתי אזריה, אחותו של אלאור אזריה, התייחסה להכרעת הדין בערעור שהגיש אחיה על הרשעתו ועונשו, וכתבה בפייסבוק: "בית דין לצדק??? ללא הספק הבאתם את הדין, אבל איפה הצדק??. יום שחור למדינת ישראל".

גבאי: "ראינו את המסכה נקרעת מעל פני נתניהו"

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, אמר על הכרעת בית הדין הצבאי לערעורים במשפט אזריה, כי "בדחיית הערעור על פסק הדין במשפט אזריה יש נימוקים רבים אך מסקנה אחת רלוונטית במיוחד וראוי שכולנו נתחבר אליה היום - תוציאו את הפוליטיקה הקטנה מהצבא ומהליכיו השיפוטיים. גם היום לבי עם המשפחה וכן גם עם תומכי אזריה (להוציא המיעוט המקלל והמאיים שבהם). בני משפחת אזריה ששלחו את בנם לשירות צבאי קרבי וברגע אחד התהפך עליהם עולמם". 
 
לדברי גבאי, "נבחרי ציבור התבטאו באופן אקטיבי על אף מעמדם הממלכתי. אנשים בעלי מעמד רשמי פוגעים בטוהר ההליך המשפטי - בעיצומה של הפרשה ראינו את אביגדור ליברמן מתפתל באולפני הטלוויזיה, מגנה את גל ההתלהמות שהוא היה ממוביליו טרם מיניו לשר הביטחון. ראינו גם את המסכה שנקרעה מעל פניו של נתניהו, שגם בפרשה הזו התגלה בוורטיגו מנהיגותי מובהק. הכל בשם הקרב הפוליטי עם בנט על שלושה וחצי מנדטים מתוך שולי הימין. חוזר על שאמרתי לאחר פסק הדין. פוליטיקאים לא צריכים לעסוק בהליכים משפטיים. פשוט".

ח״כ ד״ר נחמן שי אמר בתגובה: ״במשפטו של אזריה חידד בית המשפט והעמיד במקומן את אמות המידה המוסריות של צה״ל. בכך חשיבותו העקרונית והיא תישאר כתקדים לכל אירוע בעתיד. מעתה ואילך אני סמוך ובטוח כי הרמטכ"ל, ואם יידרש, גם נשיא המדינה, יקצו את מלוא שיקול הדעת לנסיבות המעשה, לתקופה שחלפה מאז, למעצר הבית ויגיעו למסקנות הראויות והנכונות״.

חה"כ אורן חזן, חבר ועדת חוץ וביטחון, שליווה את אלאור אזריה מתחילת הפרשה, מסר בתגובה להחלטה: "אין שום דבר קדוש במחבל: רק בישראל לוחם מצטיין שחיסל מחבל נתעב, שבא לרצוח ושפך דם יהודי, הופך בעל כורחו לעבריין מורשע בהריגה ונשלח לכלא. כך לא נוהגת מדינה חפצת חיים. ולכן ביום עצוב שכזה אני פשוט מתבייש". 
 
חזן הוסיף: "ממשלת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה להשאיר מאחורי סורג ובריח את אזריה, שהורשע על סמך סרטון 'מבושל' של ארגון אנטי ישראלי בוגדני. ולכן הצעד המתבקש כעת הוא לחון את אזריה באופן מידי". 

ח"כ נאוה בוקר אמרה בראיון לכאן כי "צריך לעשות וידוא הריגה למחבלים כי סבלנו מספיק במדינה הזאת. בקרוב אגיש הצעת חוק עונש מוות למחבלים".

ח"כ, האלוף במיל', אלעזר שטרן (יש עתיד), אמר כי " בית המשפט הצבאי נתן גיבוי לרוח צה"ל ולעמידתו של הרמטכ"ל על ערכי צה"ל. המעורבות הפוליטית בפרשה גרמה נזק קשה מאד לצה"ל וגם לאלאור אזריה. אני קורא לראש הממשלה, לשרים ולחברי הכנסת למשוך את ידם מכל עיסוק בפרשיה ולהשאיר למפקדים את העיסוק בחנינה".

חברת הכנסת ציפי לבני אמרה כי "בית המשפט אמר את דברו, שוב. צריך לכבד את החלטת בית הדין, את צה״ל וערכיו - בלי פוליטיקאים שמייעצים למשפחה או לרמטכ״ל. תנו לצה״ל להחליט ולנצח".

"אין שום קדושה בחייו של מחבל"

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי "בדחיית הערעור ממשיך בית הדין הצבאי לערעורים את הכשל הערכי של בית הדין הצבאי ושל הפרקליטות הצבאית שהחליטה להאשים את אלאור אזריה בתחילה ברצח ולאחר מכן בהריגה". לדבריו, "מחבל שיוצא לרצוח יהודים הוא בן מוות ומי שהורג אותו לא יכול להיות מואשם ברצח וגם לא בפגיעה בקדושת החיים. נקודה. אין שום קדושה בחייו של מחבל נאלח שנכנס לבית בליל שבת ושוחט משפחה. מי שהורג אותו או את שכמותו  תוך כדי סיטואציה מבצעית לא יכול להיות מואשם בהליך פלילי ומושלך אל מאחורי סורג ובריח. את בתי הכלא צריכים למלא מחבלים ולא חיילים מצטיינים שנלחמים בהם. חיילים גיבורים שמעדו ועברו על הפקודות צריכים להיות מטופלים בהליך משמעתי ולא בדין הפלילי".
 
"יש לי כבוד רב לבית הדין הצבאי אבל עם כל הכבוד הזה לא שופטיו הם שיקבעו את סולם הערכים של החברה. סולם הערכים שהכתיב בית הדין הוא כזה שמרחם על אכזריים ומתאכזר לרחמנים. סולם ערכים שחס על חייו של מחבל אכזרי ומתאכזר ללוחם גיבור ומצטיין. תיקון העיוות הערכי הזה זה משהו שנצטרך לבחון איך לעשות בכנסת ובממשלה - במגרש שבו בדמוקרטיה נקבעים ערכי החברה".
 
"אני קורא לרמטכ"ל להיות קשוב להלכי הרוח של הרוב המוחלט בחברה ולחון את אלאור אזריה לאלתר כדי שהוא לא יישב יום אחד בכלא. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להתבזות כך בעיניי אויביה".
 
ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, אמר כי "בית המשפט הכריע. ישראל תיאבק בטרור בכל הכח, תוך עמידה על ערכי צה"ל ומגילת העצמאות. עת לקבלת אחריות והבעת חרטה. ואז תיתכן חמלה".