ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקר היום (שישי) בצורה נחרצת את הסכם הגרעין של המעצמות עם איראן, בנוגע לתכנית הגרעין של טהרן. בצהרה שפרסם לתקשורת, כמה שעות לפני כניסתו של חג הפסח, אמר נתניהו: "אני מגיע כעת מישיבת קבינט שדנה במסגרת המוצעת לעסקת הגרעין עם איראן. שרי הקבינט מאוחדים פה אחד - התנגדות תקיפה לעסקה רעה זו. העסקה המוצעת תהווה סכנה ממשית לאזור ולעולם, והיא תאיים על קיומה של מדינת ישראל".



על פרטי ההסכם אמר ראש הממשלה: "עסקה זו לא תסגור אפילו מתקן גרעיני אחד באיראן, לא תשמיד אפילו צנטריפוגה אחת באיראן, ולא תפסיק את המחקר והפיתוח של איראן בצנטריפוגות מתקדמות. היא מעניקה לגיטימציה בינלאומית לתוכנית הגרעין הבלתי חוקית של איראן, והיא תשאיר את איראן עם תשתית גרעינית נרחבת. היא תביא להסרה כמעט מיידית של הסנקציות, וזאת בשעה שאיראן כובשת חלקים נרחבים של המזרח-התיכון, לרבות בתימן, ומאיימת בהשמדת ישראל".

עוד אמר נתניהו: "בתוך שנים ספורות העסקה הזאת תסיר מאיראן כמעט את כל המגבלות על תוכנית הגרעין, כך שאיראן תוכל לפתח יכולות גרעיניות נרחבות עוד יותר, שבאמצעותן היא תוכל לייצר פצצות גרעין רבות, תוך כמה חודשים. עסקה כזאת תחזק את הכלכלה של איראן, ובכך תעניק לה משאבים כבירים להגביר את התוקפנות והטרור שלה ברחבי המזרח התיכון ובעולם כולו. עסקה כזאת לא תחסום את דרכה של איראן לפצצה, היא תסלול את דרכה של איראן לפצצה. היא בסבירות רבה גם תאיץ את מירוץ החימוש הגרעיני ברחבי המזרח התיכון, והיא תגדיל את הסכנה של מלחמה בעוצמות שלא ידענו עד כה".

לסיום אמר ראש הממשלה: "איראן פועלת בגלוי וקוראת בגלוי להשמדתה של ישראל. לפני ימים ספורים, תוך כדי המשא ומתן בלוזאן, מפקד כוחות הבסיג' באיראן אומר: "השמדתה של ישראל איננה נתונה למשא ומתן". ובכן, אני מבקש להבהיר לכולם: קיומה של ישראל אינו נתון למשא ומתן. ישראל לא תשלים עם עסקה שתאפשר למדינה שקוראת ופועלת להשמדתה לפתח נשק גרעיני. ישראל דורשת שכל הסכם קבע עם איראן יכלול הכרה איראנית מפורשת בזכות קיומה של מדינת ישראל".  
 
שרי הקבינט מאוחדים נגד ההסכם

 שרי הקבינט המדיני-ביטחוני מאוחדים בהתנגדותם להבנות שהושגו בלוזאן בין המעצמות לבין איראן על תכנית הגרעין שלה, כך עולה מהודעת הממשלה שנמסרה לאחר ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיימה היום. לאחר סיום השיחות בלוזאן, התייחסו גורמים מדיניים לתנאי ההסכם ואמרו כי "מדובר על מסגרת רעה שתוביל להסכם מסוכן. אם יושג הסכם על בסיס קווי המסגרת האלה מדובר בטעות היסטורית שתהפוך את העולם למסוכן הרבה יותר".


קרי וזריף בלוזאן. צילום: רויטרס


כמו כן, התייחסו הגורמים למשמעות פרטי ההסכם ואמרו כי "איראן תישאר עם יכולות גרעיניות נרחבות. המסגרת נותנת לגיטימציה בינלאומית לתכנית הגרעין של איראן שמטרתה אך ורק לייצר פצצות גרעין. היא תמשיך להעשיר אורניום, היא תמשיך במחקר ופיתוח של צנטריפוגות והיא לא תסגור אף לא אחד ממתקניה הגרעיניים לרבות המתקן התת-קרקעי בפורדו"

עוד הדגישו הגורמים כי "בשורה התחתונה, העסקה הזאת מבטיחה לאיראן הסרה מוחלטת של הסנקציות נגד הגרעין, תוך הבטחה שהיא תשמור על יכולותיה הגרעיניות. איראן לא נדרשת להפסיק את תוקפנותה באזור, את הטרור בעולם ואיומיה להשמיד את ישראל שעליהם חזרה והצהירה רק בימים האחרונים. עסקה זאת היא התקפלות לתכתיבים איראניים, והיא לא תביא לגרעין למטרות שלום, אלא לגרעין למטרות מלחמה".