הממשלה הרביעית של נתניהו יוצאת לדרך: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע הערב (רביעי) לנשיא המדינה, ראובן ריבלין, כי עלה בידיו להרכיב ממשלה לאחר שהשיג תמיכה של 61 ח"כים.

נתניהו, שנדרש למסור לנשיא את ההודעה עד חצות, השלים את המו"מ הקדחתני שערך בשעות האחרונות עם מפלגת הבית היהודי, במטרה לסגור את הסעיפים האחרונים שהיו נתונים במחלוקת בין הליכוד למפלגתו של בנט.

נתניהו ובנט הכריזו הערב על הסכמה עקרונית בדבר כניסת הבית היהודי לממשלה, צוותים של שתי המפלגות ימשיכו לדון בפרטים שנותרו הלילה ומחר במטרה לחתום על הסכם עד סוף השבוע.

"אף אחד לא הופתע מכך שהמו"מ התמשך"

בהודעה שמסר, נתניהו, התייחס לסיום המו"מ הקואליציוני ואמר: "אני בטוח שאף אחד לא מופתע שהמו"מ הזה התמשך, עם כל הסיעות. איש גם לא מופתע שהוא הסתיים במועדו. המועד דוחק, לא רק משום שאני אצא מכאן ואתקשר לנשיא וליו"ר הכנסת להודיע להם שעלה בידי להרכיב ממשלה, אלא מפני שאנחנו צריכים להקים אותה בשבוע הבא - וכך נעשה - כדי שתהיה ממשלה חזקה ויציבה לעם ישראל".

נתניהו הוסיף והתייחס לחסרונות שנשמעו אודות ממשלה של 61 ח"כים בלבד: "אמרתי ש-61 זה מספר טוב ו-61 פלוס זה מספר עוד יותר טוב. אבל זה מתחיל ב-61 ואנחנו נתחיל, יש לנו הרבה עבודה לפנינו". בסיום הצהרתו התקשר נתניהו לנשיא המדינה ועדכן אותו בהסכם שנחתם.



ההסכם הקואליציוני מציג שורה של הישגים לבית היהודי: איילת שקד תמונה לשרת המשפטים, תעמוד בראש ועדת השרים לענייני חקיקה, תהיה חברה מלאה בקבינט הביטחוני, אך לא תעמוד בראש הוועדה למינוי הדיינים. כמו כן, סוכם כי ועדת החוקה חוק ומשפט תימסר לרשות הבית היהודי. המפלגה תקבל גם סגן שר במשרד הביטחון, כדי לפצות את השר אורי אריאל, שהתרעם על כך שלא קיבל את תיק המשפטים למרות היותו מספר 2 במפלגה. עוד בעניינו, הוחלט הסדרת התיישבות הבדואים בנגב תעבור לידו כחלק מתפקידו במשרד החקלאות, למרות שהליכוד רצו תחילה להעביר את הנושא לאחריות שר בליכוד.

גם החטיבה להתיישבות תועבר לידי משרד החקלאות. עוד נקבע כי למשרד ראש הממשלה תהיה בקרה מסוימת על סדר היום של ועדת השרים לענייני חקיקה. 

ריבלין המליץ לנתניהו לצפות במשחק בין ברצלונה לבאיירן

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הודיע הערב (רביעי) לנשיא המדינה, ראובן ריבלין, כי עלה בידו להרכיב את הממשלה. תחילה נשלח אל לשכת הנשיא מכתב חתום על ידי ראש הממשלה ובו נכתב: ״בהתאם להוראת סעיף 13 (ב) לחוק יסוד: הממשלה ולאחר שהטלת עלי את התפקיד להרכיב ממשלה, אני מתכבד להודיעך כי עלה בידי להרכיב ממשלה אותה אבקש להביא לאישור הכנסת בהקדם״.

המכתב הועבר באמצעות הדואר האלקטרוני וגם באמצעות שליח. זמן קצר לאחר מכן שוחחו הנשיא וראש הממשלה טלפונית. נשיא המדינה הודה לראש הממשלה על הדברים ואמר: "אני מברך אותך עם הסיכום על הרכבת הממשלה. קיבלתי את מכתבך ואנו נצפה לכינוס הכנסת בהקדם לאישור הממשלה״. 
ראש הממשלה הודה לנשיא ועדכן אותו בהתפתחויות אשר איפשרו את הקמת הממשלה. בנוסף אמר כי בכוונתו להביא את הממשלה לאישור הכנסת בהקדם האפשרי בשבוע הקרוב. בתום שיחתם אמר הנשיא לראש הממשלה כי הוא מקווה שיזכה למעט שינה וכי הוא ממליץ לו לצפות במשחק הכדורגל המשודר בשעה זו בין ברצלונה ובאיירן להפגת המתח שהביאה עימה התקופה האחרונה/

הרצוג: "קמה ממשלת כישלון לאומי"

יו"ר המחנה הציוני, יצחק הרצוג, התייחס להודעת נתניהו ואמר: "לא אחריות. לא משילות ולא יציבות- ממשלת כישלון לאומי קמה פה היום". בהודעה שהוא פרסם בעמוד הפייסבוק שלו, הוא כתב: "שוב הוסרה מסיכת המנהיגות מעל פניו של ראש ממשלה והתגלו זחיחות ושאננות בפארסה מביכה של הקמת הממשלה החלשה, הסחיטה והצרה בתולדות ישראל".

הרצוג התייחס להענקת תיק המשפטים לשקד וכתב: "הענקת פרס בדמות משרד המשפטים למפלגת הבית היהודי, שפגעה ואיימה על שלטון החוק בכנסת הקודמת, היא דוגמא ברורה לזלזול של נתניהו בטובתם של אזרחי ישראל ולכך שגם שלטון החוק והדמוקרטיה הישראלית שווים בעיניו פחות מצרכיו הפוליטיים. במקום לממש את המנדט שקיבל ולהוביל להקמת ממשלה שתיטיב עם הציבור נתניהו הוכיח שוב ששרידותו חשובה יותר משיפור רווחתם ואיכות חייהם של כל אזרחי ישראל המייחלים לשינוי ותקווה".

הרצוג הוסיף: "אחרי שראינו איך נתניהו ניהל את מכירת החיסול הזו, כל אזרח צריך לשאול את עצמו בחשש, מי יעמוד מול הלחץ הבינלאומי? מול הפלשתינאים? מול מועצת הביטחון? מול המעצמות? כולנו מבינים היום שזו ממשלה חלשה וצרה. מול ההפקרות המתנהלת על גבה של מדינת ישראל כולה, אני מתכוון לבנות אופוזיציה שתהווה חומה בצורה ותביא להחלפתה של הממשלה".

צוותי המו"מ של הבית היהודי והליכוד יחתמו על ההסכם הסופי במשכן הכנסת, מה שמאפשר לנתניהו לפנות למשימה קשה לא פחות - למנות שרים מקרב חברי סיעת הליכוד. 

השבעת הממשלה צפויה להתקיים ביום שני הבא במשכן הכנסת. בשלב ראשון יושבעו 18 שרים ורק לאחר שהקואליציה תצליח לשנות את החוק המגביל את מספר השרים, יצטרפו השאר. בבית היהודי עומדים על כך שאיילת שקד תמונה לשרת המשפטים כבר ביום שני הקרוב.