ממשלת נתניהו הרביעית יצאה לדרך לאחר שהבוקר (חמישי) נחתם ההסכם בין מפלגת הליכוד לבין הבית היהודי, ובכך הצליחה מפלגת השלטון להשיג 61 חברי כנסת.



על פי ההסכם, מפלגת הבית היהודי תקבל שני תיקים משמעותיים. נפתלי בנט יהיה שר החינוך והתפוצות ואף יהיה חבר בקבינט, בעוד שאיילת שקד תכהן בתפקיד שרת המשפטים ותהיה גם יו"ר ועדת השרים לחקיקה וחברת קבינט. הדרישה האחרונה היא הצלחה גדולה לבית היהודי, לאחר שהליכוד התנגד לכך במשך מרבית זמן הדיונים. שר החקלאות יהיה ח"כ אורי אריאל, שיפקח גם על החטיבה להתיישבות. כמו כן תאייש המפלגה את תפקיד יו"ר ועדת החוקה, וכן את סגן שר הביטחון עם האחריות על המינהל האזרחי.

עוד הוחלט ונחתם במסגרת ההסכם הקואליציוני כי תקציב החינוך יגדל, על פי דרישתו של בנט ב-630 מליון ש״ח וכי יוקצו מליארד ש״ח על מנת לדאוג להעלאת שכר החיילים בשנה השלישית של שירותם הצבאי. בבית היהודי התגאו גם בכך שהצליחו להגדיל את תקציב אוניברסיטת אריאל, שעמדה במוקד הסערה בקדנציה הקודמת עקב אישורה וכמו כן סוכם כי תתבצע העברת חוק העמותות וכי יוגשו תיקונים להגשת מוגבלויות במוסדות החינוך, מיגון הסעות ביהודה ושומרון וכמו כן חיזוק הגרעינים המשימתיים בפריפריה.

ח"כ שקד, המרוויחה הגדולה ביותר מההסכם הנוכחי אמרה לאחריו: ״אחרי לילה בלי שינה סיימנו את ההסכם הקואליציוני עם הליכוד בדרך לממשלה חדשה. כעת סיימנו ואנחנו הולכים לעבוד״. את הליכוד ייצגו במהלך הדיונים יו״ר הקואליציה זאב אלקין ועו״ד דוד שימרון, שחתמו מטעם הליכוד על ההסכם ולאחר מכן בירכו על השלמת מלאכת הרכבת הקואליציה.

שרת המשפטים המיועדת, ח"כ איילת שקד, צפויה להתפטר מהכנסת מיד לאחר השבעתה כשרת המשפטים כדי לאפשר לח"כ לשעבר, שולי מועלם רפאלי, לחזור לכנסת במסגרת רשימת הבית היהודי.
 
בהסכם הקואליציוני בין הבית היהודי לליכוד מופיע סעיף בשם "החוק הנורבגי הקטן", המאפשר לשר אחד מכל מפלגה, שמספר המנדטים שלה נמוך מ-12 להתפטר ולאפשר לבא בתור ברשימת המפלגה לכנסת להתמנות לח"כ. במקרה והשר מתפטר מהממשלה, הוא חוזר לכהן בכנסת במקום הח"כ שהחליף אותו.



היום מתחיל הקרב על התיקים בליכוד, ראש הממשלה ייפגש היום עם חלק מהמועדים לתפקידי שרים בממשלתו. מאחר ורוב התיקים הבכירים חולקו, השידרוג היחיד שיוכל נתניהו להציג לחבריו הוא חברות בקבינט. התיקים שכבר "סגורים" הם תיק הביטחון, שיישאר בידיו של משה (בוגי) יעלון ותיק התחבורה של ח"כ ישראל כ"ץ. תיק החוץ יישאר בידי ראש הממשלה, כפיקדון לכך שיצחק (בוז'י) הרצוג ייכנס בשלב מסוים לממשלה, אך הרצוג שלל את האפשרות כי יעשה זאת.



הרצוג: "ברור שאני אהיה יו"ר האופוזיציה. אל תטעו בי".

הרצוג עצמו שלל את האפשרות שהוא יהיה חלק מהקואליציה ואמר: "הממשלה הזאת היא ממשלה בלי אחריות בלי יציבות ובלי שום סיכוי למשילות. זאת ממשלה של כישלון. במהות זו ממשלה שתמלכד את ישראל בכל תחום ותחום. גם בתחום של עולם התקשורת וחירויות האדם . ברור לגמרי שאין לי שום כוונה ולא היתה לי כוונה ואני אומר זאת כל הזמן לשמש גלגל חמישי חולץ פקקים או סותם חורים של נתניהו. אני מתכוון להחליף את נתניהו ולהוביל אופוזיציה לוחמנית שלא תשאיר אבן על אבן.
 
"אני איש מדינה שקול ואחראי. כשאני מסתכל אני מסתכל על התמונה בכללותה וכל מה שמעניין אותי זה טובת המדינה. טובת המדינה היא שנציג אלטרנטיבה מלאה. אני מייצג מאות אלפי בוחרים שקמו היום בחרדה עמוקה לעתיד הדמוקרטיה הישראלית, סדר העדיפויות הלאומי. נתניהו נכנע לסקטורים כאלה ואחרים". 

"לכל אורך מערכת הבחירות נהלתי שיחות עם כל המפלגות הרלבטניות ואמרתי גם לחרדים. רבותי. אני לא מבטיח הבטחות שאני לא יכול לקיים. הבטחות שיפרקו את החברה הישראלית. לא אשחק משחקים שבסופו של דבר מי שמשלם את המחיר הוא כלל הציבור. אתמול הועדה למינוי דיינים היושבת ראש שלה אמורה להיות שרת המשפטים. הוציאו את זה מ מנה לטובת החרדים. שוב ציבור הנשים משלם.

"דעותיה יביאו לעימות חזיתי בנושאים עקרוניים לעתיד הדמוקרטיה הישראלית ואני מאוד מודאג משיבוצה של איילת השקד במקום הזה. אין שום מ כנה משותף שיכול לגשר בינינו בנושא הזה שהיא מופקדת עליו. העובדה שהציבו אותה בלב המערכת המשפטית הם מנסים לעקור משורש את האיזונים העדינים של החברה הישראלית לחלל אותם ולהכניס בפנים וירוסים שיפרקו את החברה. הממשלה הזאת ממשלה מסוכנת לישראל. תוצאות הבחירות מראות שאני עומד בראש מחנה עצום וגדול שהוא אלטרנטיבה לישראל והיחיד שיכול לתת תקווה לישראל".