אחרי לילה נטול שינה בו פיקח על השתלטות הספינה מריאן, העניק שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון ריאיון לתא הכתבים המדיניים, בו סיפר על הלילה שעבר. 


"ההשתלטות היתה חלקה למרות שאנשי הסירה לא שיתפו פעולה, הספינה נגררת לאשדוד כיוון שהצוות שהיה עליה חיבל במנוע", סיפר יעלון והמשיך: "הם חיבלו בו כי חשבו שזה יקשה עלינו להשתלט על הספינה. לא היה על הספינה שום ציוד שיכול להיחשב כציוד הומניטרי, מזון או תרופות. זאת היתה פרובוקציה לשמה. מה שגם שאין משבר הומניטרי ברצועת עזה. נכנסות 700 משאיות בכל יום, מדובר במסע דה לגיטימציה נגדנו".
אין מצוקה הומניטרית ברצועת עזה, כששנה אחרי הרצועה יש מאות אנשים ללא בית?

"לא אמרתי שהחיים שם פשוטים, אבל אנחנו מכניסים אמצעי שיקום כדי לתת מענה, אם רצועת עזה היתה מחליטה לייצא תותים במקום רקטות המצב היה שונה לחלוטין". 

יעלון אמר לגבי הסכם קבע עם הפלסטיניים: "אני לא רואה הסכם קבע בדורנו. מי שנחשב למתון בצד הפלסטיני, טרק פעמיים את הדלת בפנינו ובפני האמריקאים. מדינת ישראל היתה מוכנה לשלם מחירים, אבל אבו מאזן וטעמיו עימו, לא מוכן להכיר במדינת ישראל, הוא מתחמק מהסכם קבע, אז הכדור לא במגרש שלנו".
 
יעלון אמר כי הוא מתנגד להקפאת בנייה מכל סוג שהוא בגדה המערבית ולא סבור שהסכם קבע עתידי יצריך פינוי התנחלויות: "אם פני הפלסטינים לשלום, אנחנו לא יכולים לקבל את הטענה שהשטח צריך להיות נקי מיהודים. שלום זה חיים בצוותא. מבחינתי זאת שאלה לדיון עתידי כחלק ממשא ומתן כולל, אבל לתפיסתי, כשם שערבי חי ביפו ואני לא שולל את זכותו לחיות שם, כך לא שולל את זכותו של יהודי לחיות באיזור אחר".

"התנאי למורדים בסוריה: ללא טרור בגדר, אין לפגוע בדרוזים"

יעלון דיבר באריכות על המצב בסוריה ואמר: "זאת ביצה שהפכה לחביתה, אי אפשר להחזירה להיות ביצה". בסקירה לתא הכתבים המדיניים, חשף יעלון את התנאים שהוצבו למורדים הסוריים, בתמורה לעזרה מישראל: "הראשון הוא שלא יאפשרו לארגוני טרור להתקרב לגדר עם ישראל ותנאי שני שלא לפגוע באוכלוסיה הדרוזית ברמת הגולן ובהר הדרוזים.

"בינתיים", הוסיף יעלון, "שני התנאים הללו מקוימים, אבל זה עלול להיות מופר אם יתרחשו אירועים כמו הלינץ' בשבוע שעבר. זה עורר תסיסה וקריאות לנקמה". עוד טוען יעלון כי לדרוזים בצד הסורי, לא נשקפת סכנה כרגע וכי הנושא עלה לכותרות כאן מ"סיבות פוליטיות פנימיות של העדה, מה שגרם להם לא מעט נזק". יעלון האשים גורמים בתוך העדה בהתססה של הנושא "באופן בלתי אחראי. עוד הוסיף כי "הדרוזים בתוך סוריה לא רוצים להיראות כמי שישראל תומכת בהם, זה לא משרת את האינטרסים שלהם".

"מי ערב לנו שהאיראנים לא ירוצו קדימה עם הגרעין"
יום לפני מועד פקיעת שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן, אומר שר הביטחון כי בישראל מתכוננים לכך שתאריך הסף יידחה, אך עדיין בטוחים שהצדדים מתכווננים לקראת הסכם שיהיה רע לישראל. שר הביטחון אומר שהמחלוקת העיקרית בין ישראל לאמריקאים היא השאלה אם איראן היא הבעיה או הפיתרון.

לגבי אפשרות של תקיפה צבאית אמר: "אם אפשר להגיע להבנות ללא כוח צבאי זה עדיף. המשטר באיראן צריך להיות תחת הלחץ שהיה קיים עליו - מדיני, כלכלי, כולל סנקציות. כל המרכיבים של הלחץ הביאו את המשטר האיראני לדבר עם "השטן הגדול" (ארה"ב- ד.ס), אך כרגע אנחנו חייבים לנסות ולהשפיע בכל הכוח על ההסכם, בתוך המסגרת שנקבעה ותוחמה על ידי המערב. הבעיה העיקרית, לדברי יעלון, היא הסרת הסנקציות: "מי ערב לנו לכך שהאיראנים לא ירוצו קדימה ויום אחד יוכיחו לעולם שיש להם יכולת גרעינית. איראן בהחלט מתבססת במרחב הסף הגרעיני". 
יעלון גם התייחס ללחץ האירופי לחזור למשא ומתן: "איננו רוצים לשלוט בפלסטינים, אבל בלחץ אי אפשר להביא להסכם של קבע. אם מישהו חושב שיוכל לבוא מבחוץ ולתת לוח זמנים לחזרה למשא ומתן או שינסה ללחוץ עלינו במועצת הביטחון, זה פשוט לא יעבוד". יעלון טוען כי אין מגעים ישירים עם חמאס כיום, גם על הפרסום על אפשרות ל'תהדיה' בקרוב, אמר כי הדבר לא נדון בין ישראל לחמאס. "לחמאס יש אינטרס לעצבן את אבו מאזן ולגרום לתחושה של קונספירציה סביבו, לא מיני ולא מקצתיי". 

על מתווה הגז: "כמי שגדל בקיבוץ, מאמין בכללי השוק החופשי"

לגבי מתווה הגז ועל החלטת הקבינט על כך שיהפוך לנושא אסטרטגי מדיני אמר יעלון: "קורא לכל חבריי בכנסת להצביע בעד המתווה. כמי שגדל בקיבוץ, אני מאמין בכללי השוק החופשי. יש הרבה תעמולה שקרית סביב הנושא הזה, ובסופו של דבר יש הסכמים שחתמת לטוב ולרע". לסיכום התייחס יעלון גם להתבטאות של סגן שר הפנים, שקרא למספר חברי כנסת להחזיר את תעודות הזהות שלהם ואמר: "לא את כולן אני אוהב, מילותיו לא מקובלות, אולי זה נובע מחוסר ניסיון".