המערכת הפוליטית לא פספסה את ההזדמנות להגיב על המסר שקיבל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מבג"צ, לפיו יצטרך ככל הנראה למצוא פיתרון לכך שהוא מחזיק בחמישה תיקים בממשלה הנוכחית.



כזכור, סיעת "יש עתיד", אשר הגישה את העתירה לגבי תפקודו של סגן השר יעקב ליצמן על תקן שר, וביקשה לבחון האם מדובר במהלך חוקי, קיבלה במהלך הדיון בקשה לתיקון העתירה והבטיחה לעשות זאת תוך מספר ימים. "סביר מאוד להניח שמועצת גדולי התורה תתיר לסגן השר יעקב ליצמן לכהן כשר בממשלה", כך אמר ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) בעקבות הודעת בג"צ.



ח"כ יאיר לפיד אמר בתגובה: "מה שבג"צ הזכיר לנו היום זה שממשלת ישראל אמורה לעבוד בשבילנו. זה לא יכול להישאר סידור עבודה לפוליטיקאים שאין להם מה לעשות או דרכו של ראש הממשלה לפתור לעצמו בעיות פוליטיות. שרים בממשלה הם אנשים שצריכים לקום בבוקר בשביל המשכורת שהם מקבלים וללכת לעבוד במשרה מלאה בשביל אזרחי ישראל. יש עתיד תרחיב את העתירה שלה על פי הוראת בג"צ לכל השרים שישנם בממשלה כדי שיהיה ברור שכל תיק, ודאי תיק הבריאות, יש שר במשרה מלאה."

עוד הוסיף לפיד: "לגבי העתירה המקורית היא בנויה על שתי רגלים. רגל ראשונה היא העובדה ואני חושב שישראלים רבים לא יודעים את זה שהרב ליצמן שאני חושב שהוא איש מקצוע טוב, ולא רע שהוא במשרד הבריאות, מסרב להיות שר מפני שהוא לא רוצה להישבע אמונים למדינת ישראל ולממשלת ישראל מפני שהוא חבר במפלגה  לא ציונית. 
"לא יכול להיות שלא אכפת להם לשבת בממשלה בשביל לקבל 4 מיליארד שקל בהסכמים ובתקציבים קואליציוניים, אבל בשביל להישבע אמונים למדינת ישראל אנחנו לא מספיק טובים בשבילם. הרגל השנייה אומרת שמערכת הבריאות היא אחת המערכות הסבוכות והבעייתיות ביותר שיש במדינת ישראל, מגיע לה שר במשרה מלאה. זה פשוט לא נכון שסגן שר יכול לעשות את העבודה של שר, לא מבחינת הסמכויות, לא מבחינת הישיבה בממשלה, לא מבחינת היכולות שלו לפעול מול המערכות. מגיע לנו שר במשרה מלאה, למערכת הבריאות, כי בתי החולים שלנו, והמרפאות שלנו וחרי המיון הקדמיים שלנו זקוקים לשר."

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג: הערת השופט מלצר אומרת שראש הממשלה עובר על החוק. מתחילת כהונתה של הממשלה היא מתנהלת כקרקס בכל תחום. ראינו את זה בלילה, ראינו בשבוע שעבר וראינו גם בבג"צ. את הסוגיה הזאת היה צריך לפתור מזמן.
 
ח"כ ציפי לבני, בירכה על האמירה של השופט מלצר והגיבה: ״יותר משהחלטת בג״צ חשובה בעניין כהונת ראש ממשלה כשר הבריאות, היא חשובה עוד יותר בעניין כהונתו כשר התקשורת. החלטה נכונה יכולה לשים סוף לתהליך הפיכת ראש ממשלה בישראל הדמוקרטית לשלטון יחיד ללא גבולות ללא עכבות וחסין מביקורת - לפי תכנית נתניהו המקורית שנחשפה בהסכמים הקואליציוניים. כך או כך, נתניהו יוודא היטב שהשר שימונה במשרד התקשורת לא ישכח מי מינה אותו ולשם מה״.

השר זאב אלקין התראיין ברדיו קול חי ותקף את אמירתו של בג"צ: "אני חייב להגיד, כמי שוותיק בכנסת וראה כל מיני מודלים, לא כל כך ברור לי למה דווקא כאן בית המשפט חושב שיש לו מקום להתערב כי בסך הכל זכותו של ראש ממשלה להיות שר בכל משרד אפשרי כולל גם במשרד הבריאות, ראשי ממשלה לדורותיהם היו שרים בכל מיני משרדים והיו להם גם סגני שרים".

עוד אמר השר אלקין: "המצב הזה, שבית המשפט העליון מכתיב לממשלה מי יהיה שר לענייני מה ואם ראש הממשלה יכול לכהן כשר או לא הוא מצב לא תקין. בזמנו ציפי לבני הייתה גם שרת המשפטים, השיכון וגם קליטה. אז זה בסדר? היא יכולה לעשות את כל שלושת התפקידים, אז זה לא הפריע לבית המשפט העליון?"

אלקין המשיך: "אנחנו נגיע למצב שבסוף בית המשפט גם יקבע מי יהיה ראש ממשלה, בוודאי שזה לא תקין. יש פה סוגיה תפקודית ממשלתית, איך הממשלה מחלקת את הסמכויות שלה, אין שום סיבה בעולם שבית המשפט העליון בכלל יתערב בסמכויות שלה. אנחנו פה במדרון מאד מאד חלקלק, כל הזמן מנסים להחליף גם את הרשות המחוקקת וגם את הרשות המבצעת ששתיהן נבחרו על ידי הציבור...".

השר אלקין הוסיף: "הכי טוב אם בית המשפט היה עושה מה שעשו שופטי בית המשפט העליון במשך עשרות שנים במדינת ישראל והיו מאד מאד זהירים בהפעלת הסמכות הזאת והיו מנסים להפעיל אותה רק באמת במצבים רלוונטיים, שבשביל זה היא קיימת, של איזושהי פגיעה באבני היסוד של הדמוקרטיה הישראלית. והרצון הזה של השופטים, יהיו חכמים ככל שיהיו, לנהל את מדינת ישראל  כי הם יודעים יותר נכון איך צריך לנהל אותה, גם בנושאי גיוס לצבא, גם בנושאי מסתננים, גם בנושא של השאלה מי יהיה שר וסגן שר, אני חושב שהוא מאד מאד בעייתי. אם אתה רוצה לנהל את מדינת ישראל, תהיה גאון ככל שתהיה ומשפטן ככל שתהיה, לך תתמודד לכנסת, תקבל על זה אמון מהציבור ותעשה".