מדינת ישראל התעוררה הבוקר לידיעה כי שני אזרחים ישראלים, אברה מנגיסטו, בן 28, מאשקלון ועוד אזרח, אשר פרטיו לא הותרו לפרסום, נמצאים בשטח הרצועה, ככל הנראה בידי ארגון החמאס. 



האירוע הנוכחי, אשר הושתק במשך החודשים האחרונים, יצא היום (חמישי) אל הציבור אחר שהמדינה הסירה את התנגדותה לצו איסור הפרסום שהיה תקף עד עתה. בשיחה עם עיתונאים אמר גורם ישראלי בכיר במערכת הביטחון כי "הנחת העבודה היא שמנגיסטו בחיים ונמצא בידי חמאס בעזה. הוא לא גוייס לצה"ל מסיבות בריאותיות ולפחות על פי המידע שיש בידי המערכת, הוא היה בידי חמאס, שטוען כי הוא שוחרר ונעלמו עקבותיו. המערכת, לאחר דיונים רבים, חושבת שמדובר בשקר מתוכנן ושהם שומרים אותו לנכס למשא ומתן מאוחר יותר". 




"צו איסור הפרסום ניתן על ידי השופט, גם לבקשת המשפחה, כי המערכת הביטחונית רצתה לשפר את התנאים להשבתו. המשפחה שוחחה גם עם שר הביטחון וגם עם ראש הממשלה והנשיא. היא קיבלה תמיכה של רווחה, כמו של חייל נעדר, כדי לאפשר את הפעילות החשאית".

לאחר שהנושא פורסם בירדן, התקיים דיון האם להתיר את פרסום הפרשה והמשפחה ביקשה שלא. על הטענות לפיהן אם הוא לא היה אתיופי, זה היה אחרת, אמר הגורם כי "הפעילות ממשיכה ללא קשר למוצאו". 

כאשר נשאל אם יש מגעים לשחרורו אמר: "אין דבר כזה, אנחנו מנסים לברר את מצבו. אין משמעות מבחינת הדיברור שלהם והרמזים (באחד האירועים האחרונים רמזו בחמאס כי בידיהם "קופסא שחורה"- ד.ס). לא הגיעה שום דרישה לגביו, אך הנחת העבודה שלו היא בחיים". הגורם סיכם ואמר כי "אם הפרסום יניע את התהליך, זה יהיה משמעותי. כרגע החמאס מתנגד לבצע צעדים כדי להתקדם. אם בעקבות הפרסום חמאס יודה שהוא (מנגיסטו) בידיו, זאת תהיה התקדמות אדירה. אין כרגע משא ומתן מול חמאס, הוא לא מעוניין". 

לגבי השמועות על החזרת גופות החיילים הנעדרים, הדר גולדין ואורון שאול ז"ל אמר: "יש מאמץ אדיר להחזיר את חללינו".