בעקבות פרסום שיחתו של ליאור לוטן, האחראי על ענייני שבויים ונעדרים, עם משפחתו של אברה מנגיסטו שחצה את הגבול לעזה, שר החינוך נפתלי בנט יצא להגנתו של אלוף המשנה במילואים ואמר: "די לציד. ליאור לוטן גיבור ישראל".
"אני קורא להפסיק את הציד סביב ליאור לוטן, שעובד בהתנדבות למען בנעדרים - גם אם טעה, זה קורה לכל אחד מאיתנו", הוסיף בנט.
לדברי בנט "לוטן הקדיש את חייו למען ביטחון ישראל, השתתף בפעולה לחילוץ נחשון וקסמן, נפצע וקיבל על כך צל"ש ומקדיש מזמנו למען השבויים והנעדרים. הלינץ' הציבורי חייב להיפסק כאן ועכשיו".

שר החינוך הוסיף כי כוונתו של לוטן הייתה חיובית: "לצמצם חשיפה תקשורתית אשר מעלה מיד את מחיר דרישות החמאס". 
ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד, יצא להגנתו של ליאור לוטן, חברו משכבר הימים והעיד על אופיו. "ליאור לוטן הוא חבר שלי. מזמן, מהחיים, הכי רחוק מפוליטיקה, כי אין רחוק מפוליטיקה ממנו. הוא איש אמיץ, חכם, תם וישר, ואינו זקוק להגנתי מפני מי שכבר יש להם תובנות מפליגות על אופיו, בלי שפגשו אותו מימיהם".
לדברי שלח הפעילות למען שבויים זורמת בדמו של לוטן. "כל מי שפגש בו יודע על מה אני מדבר. חילוץ שבויים ובני ערובה הוא משימת חייו. חייו במובן המילולי לגמרי כשפרץ ראשון, פצוע בגופו בשלושה מקומות מחילופי האש, לחדר בו הוחזק נחשון וקסמן ז"ל וחיסל את חוטפיו, פעולה שעליה קיבל את צל"ש הרמטכ"ל. חייו במובן המילולי כשהיה האיש ששלף את מוסטפא דיראני ממיטתו בלבנון, בנסיון האמיץ לחלץ ממנו מידע על רון ארד, ובעשרות פעולות נוספות שלא פורסמו. חייו כשהביא, בראש צוות המו"מ המטכ"לי שאותו הקים מחדש במתכונתו הנוכחית, לשחרורו של אריה גוראל מידי חוטפיו".
על עברו ופועלו של לוטן הוסיף שלח: "הוא ניהל מו"מ עם הקשוחים והאכזריים שבאויבים. הוא למד ולימד את התחום הזה, המורכב מאין כמוהו. והוא התנדב, במלוא מובן המילה, לתפקיד מתאם פעולות השבויים והנעדרים, למרות שהכיר היטב את השריטות שחוו אחרים בתפקיד הזה".
לדברי שלח לוטן הוא האדם המתאים לתפקיד: "ביממה האחרונה שאלו רבים איך ליאור היה מדבר לו היה מדובר במשפחה אחרת. את הדברים הבאים אני אומר לא כחבר שלו, אלא כמי שמכיר את המערכת הבטחונית בישראל מבפנים: לו זה היה, חס וחלילה וחס, הבן שלכם, לא הייתם רוצים שום אדם אחר למשימה של השבתו הביתה חוץ מליאור לוטן.

"ליאור עשה טעות. היא מתחילה מטעות גדולה יותר"
שלח הוסיף כי "ליאור עשה טעות. היא מתחילה מטעות גדולה יותר, שהיתה קיימת גם לפניו: האיש האחראי על המו"מ אינו יכול להיות גם איש הקשר למשפחות. פניו של הנושא ונותן הן אל האוייב, ועליו להיות אכזר וממוקד כמוהו. הוא צריך להיות מנותק מהעול הרגשי הכבד של מי שרואה את פני האם והאב, שהנעדר הוא כל עולמם. בישראל, איש אחד עושה את כל זה, כמעט ללא מטה. זה לא התחיל בליאור לוטן, והביא לסצינות דומות מאוד לזו שאליהן נחשפנו אתמול - רק שאלה לא נחשפו".

על דבריו של לוטן אמר שלח: "כשדיבר אל משפחת מנגיסטו, ליאור ביקש להבהיר להם את עולמו, שבו גם הם תלויים עכשיו. עולם שבו האויב קורא מחאה לגיטימית כחולשה המספקת לו הזדמנות, שבו גם מקבל ההחלטות אינו נקי מלחצים ותחושות. הוא דיבר אליהם בדיוק כפי שהיה מדבר אל משפחת שליט או גולדין, מפני שבשנה האחרונה הוא היחיד שמבחינתו הם בדיוק אותו דבר: הוא פוגש אותם, מלווה אותם, דואג להם. מי שמעמיס עליו דברים שאינם ממין העניין הזה עושה לו עוול".
שלח הוסיף כי אינו מתנגד להקלטה ולפרסום דבריו של לוטן, אך יש לכך השלכות. "נציגים רשמיים לא יוכלו עוד לעשות את מה שאנחנו תובעים מהם בצדק לעשות, ולומר למשפחות את האמת כפי שהם רואים אותה, ברגישות אך ללא כחל ושרק. מי שמדבר בהנחה שמקליטים אותו מדבר לפרוטוקול, ובענייני נפשות אין גרוע מזה", כתב שלח. 
ח"כ יצחק הרצוג מתח ביקורת על ראש הממשלה, בנימין נתניהו ואמר כי "האחריות לא יכולה להיעצר בש"ג - על ראש הממשלה לשאת באחריות אישית". בעמוד הפייסבוק שלו כתב יו"ר האופוזיציה כי "עכשיו כשמתבהרות עובדות חמורות המציירות כשל ניהולי מהמדרגה הראשונה בסוגיית אברה מנגיסטו, ולאחר שנחשפה ההתבטאות האומללה של שליחו של נתניהו כלפי המשפחה, על ראש הממשלה לשאת באחריות אישית. מי שלא דיווח, לא התייעץ, לא ענה למכתבים, לא ראוי להיות ראש ממשלה".

כזכור אמש הביאו בחדשות ערוץ 10 תיעוד בלעדי ממפגש טעון במיוחד, ליאור לוטן, לבין משפחתו של אברה. בשבעה בספטמבר הוא הגיע אל גדר הרצועה סמוך לחוף זיקים, טיפס על הגדר ונבלע בתוך הרצועה. כוחות צה"ל שהוקפצו לארוע לא הצליחו למנוע ממנו את המעשה. מאז נשמר הסיפור תחת מעטה סודיות בצו פרסום. 
לוטן הוקלט מנסה לשכנע את בני המשפחה לשמור על  פרופיל נמוך בניסיון למנוע את הפרסום – שיחה שלוותה לא מעט באיומים והפחדות שלא יעזו למתוח ביקורת על נתניהו בפרשה.