על רקע הקפאת הבנייה בירושלים וביהודה ושומרון, יתכנסו ביום ראשון הקרוב מועצת האיחוד הלאומי, יו"ר המפלגה השר אורי אריאל וח"כ בצלאל סמוטריץ, לדיון חירום על המצב והשלכותיו על פעילות נציגי המפלגה בכנסת ובממשלה.



נציגי המפלגה בכנסת ופעילה זועמים על הודעת ראש הממשלה במהלך ישיבת סיעת הליכוד בשבוע שעבר, לפיה אין בכוונתו להרחיב כעת את הבנייה ביהודה ושומרון משיקולים מדיניים.



באיחוד הלאומי דורשים לכונן את הוועדה, שנועדה לבחון את חוק ההסדרה, שנועד להסדיר את המאחזים שלגביהם קיימים קשיים משפטיים, כפי שהובטח בהסכמים הקואליציוניים. גורמים באיחוד הלאומי, המפלגה אשר התמודדה בבחירות האחרונות כחלק מהבית היהודי, אמרו כי ישנם חוגים במפלגה הקוראים לפרוש מהקואליציה. 



בתוך כך, קבוצה של חברי כנסת מהימין מנסים לקדם בחקיקה את נושא הסדרת המאחזים. ח"כ יואב קיש (ליכוד), שאליו הצטרפו מספר ח"כים נוספים ובהם בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), שרון גל (ישראל ביתנו), ישראל אייכלר (יהדות התורה), אלי כהן (כולנו) ונאוה בוקר (ליכוד), החליטה להגיש מחדש את "חוק ההסדרה" שהוגש בכנסת הקודמת על ידי יריב לוין אך לא קודם.



הצעת החוק קובעת כי בעלי קרקעות ערבים, שעל אדמותיהם הוקמו מאחזים או ישובים, יפוצו או יקבלו קרקע חלופית אם תוכח שאכן מדובר בקרקעות פרטיות שבבעלותם, אך הבתים שנבנו על האדמות לא יהרסו.



ח"כ יואב קיש אמר כי "המציאות הנוכחית בישובים אלה מחייבת הסדרה ברורה, ואינה יכולה לבוא בדרך של התעמרות בתושבי היישובים והצגתם כעבריינים ופורעי חוק. הריסת בתים ביישוביי יהודה ושומרון קורעת את העם. בכוונת הצעת החוק לייצר פיצוי הולם לבעלי הקרקע מחד ולמנוע הריסת בתים מאידך."