במליאת הכנסת תתקיים היום (רביעי) הצבעה חשאית על בחירת הנציגים לוועדה למינוי שופטים. בסיומה יתברר אם העסקה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לאביגדור ליברמן עלתה יפה או נכשלה.



נתניהו וליברמן גיבשו הסכמה שלפיה הליכוד וישראל ביתנו יריצו במשותף,בתמיכת שאר מפלגות הקואליציה, שני מועמדים לוועדה: ח"כ נורית קורן (הליכוד) וח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו).



על הנייר מובטחת לשניים תמיכה של 67 חברי כנסת, אולם מאחר שמדובר בהצבעה חשאית קיים מתח רב בקואליציה.



אם תעלה יפה העסקה בין הליכוד לישראל ביתנו היא תבטיח לימין בלוק חוסם בוועדה למינוי שופטים, המונה תשעה חברים וכוללת שני נציגי ממשלה (איילת שקד ומשה כחלון), שני נציגי כנסת, שני נציגים מלשכת עורכי הדין, שני שופטי בית המשפט העליון ואת נשיא בית המשפט העליון.



בקואליציה מעריכים כי ניצחון בהצבעה יקרב את ישראל ביתנו לממשלה לאחר העברת התקציב.



על פי חוק שהעביר גדעון סער לפני כמה שנים, נדרש רוב של שבעה מתוך תשעה חברי הוועדה כדי לבחור בשופט עליון. אם ייבחרו לימין אילטוב וקורן וכן השרה שקד, יהיו שלושה נציגים בוועדה ולמעשה זכות וטו על בחירת שופטי העליון.



נציגי האופוזיציה מבקשים לסכל את העסקה של נתניהו וליברמן באמצעות עסקה משלהם. על פי העסקה תריץ האופוזיציה במשותף את עפר שלח (יש עתיד) ואת איילת נחמיאס־ורבין (המחנה הציוני) לשני המקומות המיועדים לחברי הכנסת בוועדה.



באופוזיציה בונים על ההצבעה החשאית ומקווים להפתעות, אולי מצד איש כולנו. להערכתם, החרדים עשויים להירתע מהצבעה עבור נציג של ישראל ביתנו, הנתפסת בעיניהם כמפלגה אנטי־חרדית.



החוק מחייב כי בנציגות הכנסת בוועדה תכהן לפחות אישה אחת. אם ייבחרו היום רק ח"כים גברים, ייערך סיבוב הצבעה חוזר שבו יתמודדו נשים בלבד.



לקראת ההצבעה היום שיגרו סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה פרופ' מרדכי קרמניצר וחוקר במכון, ד"ר גיא לוריא, מכתב חריף לשרים כחלון ושקד ולכלל חברי סיעת כולנו, ובו הם מחו על העסקה שבמסגרתה הקואליציה מבקשת להביא לבחירת נציג של מפלגת ישראל ביתנו מטעם האופוזיציה, באופן שיפר את האיזון החוקתי הנהוג.



"מן העסקה עולה ריח לא טוב של ישראבלוף, הפוגע שוב באמון הציבור בכנסת. זו לא הפעם הראשונה שתרגיל כזה מתבצע בשנים האחרונות. אין זה לכבודה של הכנסת לנהוג כך, ולכן יש לפעול לסכל את המהלך״, כתבו השניים.



הכנסת תבחר היום גם את מועמדיה לוועדה למינוי דיינים. במחנה הציוני מריצים את ח״כ רויטל סויד מול ח״כ נאוה בוקר (הליכוד) וח״כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), שיתמודדו מטעם הקואליציה.