יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נפגשו היום (ראשון) בלשכתו עם שר האוצר משה כחלון, בניסיון להגיע להבנות לגבי סדרי הדיון בחוק ההסדרים במשק והיקפו של החוק שיונח על שולחן הכנסת בשבוע הבא, בתאריך 31 באוגוסט.



בפגישה נכחו צוותי האוצר, יועמ״ש הכנסת, איל ינון וצוות לשכת היו״ר. הפגישה התקיימה ברוח טובה, אך טרם הושגו הסכמים לגבי סעיפים שיוסרו או יפוצלו.

אדלשטיין אמר כי "המטרה שלנו היא להביא את התקציב וחוק ההסדרים במועדים שנקבעו, מבלי לפגוע ביכולתה של הכנסת לקיים הליכי חקיקה תקניים ומתוך שמירה על כבודו של הבית. אני מקווה שבסופו של יום נביא סוף למציאות הלא בריאה, לפיה המדינה מתקיימת ללא תקציב".

כחלון הוסיף כי "אנחנו רואים בתקציב הקרוב הזדמנות לשינוי בחיי האזרחים במדינת ישראל. הרפורמות שאנו מציגים בתקציב הן רפורמות שממוקדות בהורדת יוקר המחייה, הגברת התחרותיות ופירוק מונופולים וקרטלים. המשק הישראלי צמא לרפורמות שיביאו לצמיחה ושגשוג. אני מאמין בחברי הכנסת שיעזרו לנו לעשות את השינוי".
 
רק לאחרונה הודיע אדשלטיין כי הוא מתנגד להעברת חוק ההסדרים במתכונת הרחבה שאושרה בממשלה, והוא דרש להוציא ממנו סעיפים שאינם קשורים ישירות לתקציב המדינה. 

בהודעתו אמר אלדשטיין כי "אין מניעה מלצמצם את החוק, לפצל חלקים מהסעיפים ולא להעביר את כולם לוועדת הכספים", וזאת על רקע חוות דעת של היועץ המשפטי לכנסת שקבע כי "חוק ההסדרים במתכונות ובהיקף המסתמנים מהווים פגיעה חמורה וממשית בתקינות הליכי החקיקה".
עו"ד ינון קבע כי "היקפה של ההצעה המסתמנת עומדת בניגוד גמור למדיניות שהותוותה על ידך ועל ידי יושבי ראש כנסת קודמים, ולעקרונות שנמסרו בעבר לנציגי הממשלה באשר להכללת נושאים בחוק ההסדרים. עקרונות אלה נועדו מחד גיסא לאפשר לממשלה להוביל בזמן קצר יחסית מהליכי חקיקה תומכי תקציב וצמיחה, ומאידך גיסא לאפשר לכנסת ולחבריה למלא באופן תקין את תפקידם".
דרישות האוצר
שר האוצר מצדו דרש בפגישה, שנסגרה לסיקור תקשורתי, לכלול בחוק ההסדרים את כל הרפורמות שאושרו על ידי הממשלה בחוק, ובראשן את הרפורמות המתייחסות להורדת יוקר המחיה, וכן את סעיף "ששינסקי 2".
בכנסת נהוג לפצל את חוק ההסדרים לשורה של ועדות שונות, בשל ההתנגדות העקרונית לאשר חבילת רפורמות מקיפה למשק כחבילה אחת, ודורשים לקיים דיון בכל רפורמה לגופה. כחלון ידרוש כי במהלך פיצול החוק לוועדות השונות, מרבית הסעיפים יועברו לוועדת הכספים, לוועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), או לוועדת הרפורמות בראשות ח"כ אלי כהן (כולנו).
ההצבעה בקריאה הראשונה על חוק ההסדרים תיערך ב-2 בספטמבר ואישורו הסופי של החוק בקריאה שניה ושלישית אמור להסתיים עד ה-19 בנובמבר.
בתוך כך, התנועה למשילות ודמוקרטיה פנתה הבוקר ליו"ר הכנסת אדלשטיין, בבקשה כי יפעל להוציא מחוק ההסדרים נושאים שאינם קשורים לחוק התקציב וכן ידרוש לפצל את החוק עצמו לוועדות הכנסת השונות לצורך דיון מעמיק בסעיפיו השונים.
בפניה נכתב כי חוק ההתייעלות הכלכלית (חוק ההסדרים), שתזכירים ממנו הופצו על ידי משרד האוצר בשבועיים האחרונים, "מעורר מספר קשיים מהותיים המשליכים על משטרה הדמוקרטי של מדינת ישראל".
כדוגמא מצוין במכתב עניין השינויים בענף הביטוחים הרפואיים המשלימים, שתזכיר החוק הנוגע להם מבהיר במפורש כי אין לשינויים אלה השפעה תקציבית. "מדובר בחקיקה שמשפיעה על ציבור רחב, והשלכותיה מרחיקות לכת. קבלת חקיקה שכזו ללא דיון ציבורי מסודר, תפגע בהליך החקיקה וביכולתם של נבחרי הציבור בכנסת לבקר את הליכי החקיקה הממשלתיים", כותבים אנשי התנועה למשילות לאדלשטיין.