לאחר שבסוף השבוע שעבר, החליט ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שלא לחכות יותר לשר הכלכלה, אריה דרעי, ולקדם את מתווה הגז, כעת הוא מתחיל לנסות ולהשיג קולות לקראת ההצבעה בכנסת שצפויה להיות מחר.



בעקבות הוראת רה"מ, החלו בקואליציה לנסות לגייס רוב על העברת הסמכויות בנושא הגז משר הכלכלה אריה דרעי לממשלה לפי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, בכל האמור לפעולות הנדרשות לשם הגדלת כמות הגז המופקת משדה "תמר" ולשם פיתוח מהיר של שדות הגז הטבעי "לוויתן", "כריש", "תנין" ושדות גז טבעי נוספים וההצבעה אחריה לאישור מתווה הגז.



כדי לאשר את מתווה הגז, זקוקה הקואליציה לרוב בהצבעה הראשונה על העברת הסמכויות מהשר דרעי לממשלה. אם הרוב לא יושג, אין בכוונתה לקיים הצבעה על מתווה הגז.



בקואליציה ניסו להשיג את תמיכת הרשימה המשותפת בשתי ההצבעות תמורת העברת תקציבים לנושאים שונים הקשורים למגזר הערבי.



עם זאת, ברשימה המשותפת מכחישים את הדברים ואמורים כי בכוונתם להצביע נגד שתי ההצעות. יו"ר בל"ד, ח"כ ג'מאל זחאלקה אמר כי כל חברי הרשימה יצביעו מחר נגד העברת הסמכויות ומתווה הגז. "השמועות על כך שהוצעה לנו עסקה תמורת תמיכה במתווה הן ספין ואולי בלון ניסוי של הקואליציה". 

בתוך כך, ביטל ח"כ אחמד טיבי נסיעה מתוכננת לבריסל כדי להיות נוכח בהצבעה. יצוין כי לקראת ההצבעה הקודמת על העברת הסכמויות, שבה נכשלה הקואליציה, טלפן שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, לחברי הכנסת של הרשימה המשותפת וניסה לשכנע אותם לתמוך בהצעה. 
ברשימה  המשותפת אמרו אז כי הפנייה של השגריר נעשתה בגלל האינטרסים של חברת נובל אנרג'י בשוק הגז בישראל. 

ישראל ביתנו: "מתנגדים להעברת הסמכויות"

בישראל ביתנו הודיעו כי יתנגדו להעברת הסמכויות משר הכלכלה לממשלה. יו"ר הסיעה, ח"כ רוברט אילטוב אמר כי הסיעה טרם החליטה כיצד תצביע בנוגע למתווה עצמו.



"הודענו כבר כי אנו נגד העברת הסמכויות, אבל בנושא מתווה הגז, הדעות אצלנו בסיעה חלוקות, יש כאלה התומכים בו ויש כאלה שטוענים שאין לתמוך בו. לקראת הדיון נקיים ישיבת סיעה, או שנערוך משאל טלפוני לקראת תיאום עמדתנו", אמר אילטוב למעריב אונליין.



הוא סיפר כי היו פניות מרובות מהקואליציה בבקשה לתמוך בהעברת הסמכויות ומתווה הגז, אך הוא השיב בשלילה.



יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ייעדר מחר מההצבעה. ח"כ אילטוב אמר כי הכוונה היא לקזז את השר ליברמן עם אחד מחברי הקואליציה: "קיבלנו פנייה ממירי רגב, אך זה טרם סוכם סופית".




ליברמן. מתנגד להעברת הסמכויות, תומך במתווה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


מנגד, גורם בכיר במפלגה אמר כי הסיעה תצביע נגד העברת הסמכויות אך בעד המתווה.



מההצבעה מחר ייעדרו חבר הכנסת בני בגין, השוהה בארצות הברית מסיבות משפחתיות. בגין יקוזז עם ח"כ חיים ילין מיש עתיד. עוד ייעדר מחר השר נפתלי בנט, היושב שבעה על אביו שנפטר. בנט יקוזז עם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד.



יחימוביץ' נגד כחלון


חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) יוצאת נגד שר האוצר משה כחלון וכוונתו, לדבריה, להביא להעברת מתווה הגז בהצבעה שתתקיים ביום שני בכנסת.  



יחימוביץ' פנתה לכחלון וקראה לו שלא למעול באמון הציבור ולסרב ל"עסקה הרקובה הכורכת את מתווה הגז עם מהלכים תקציביים שאתה רוצה בהם".



לדברי יחימוביץ', כל הפעולות ששר האוצר מנסה לקדם למען הציבור - הורדת המע"מ, יישום ששינסקי שתיים - יתאדו ללא השפעה אם במקביל יאושר מתווה הגז.




"מעמיד פנים". כחלון ויחימוביץ'. צילומים: פלאש 90


"מספיק לשמוע את דברי השבח המביכים והלוקים בבורות של ח"כים מסיעתך בזכות המתווה", אמרה יחימוביץ', "כדי להבין שיש כאן העמדת פנים של התלבטות, שעה שבפועל כבר התחייבת לאפשר את העברתו של מתווה שימנע הורדה דרמטית ביוקר המחיה ויפגע בכל אלה שהצביעו בשבילך".



עוד אמרה חברת הכנסת כי התנהלות זו משרתת את חבריו טייקוני הגז של כחלון, שבגלל קרבתו אליהם ביקש להימנע מעיסוק בגז. "אני קוראת לך להוכיח כי חובתך הראשונה היא לציבור ולא להם. דאג לכך שסיעתך תצביע נגד המתווה. למותר לציין כי אין מניעה שגם אתה תצביע נגד. לא תהיה ראייה טובה מזו לכך שאינך פועל בניגוד עניינים".