משבר הפליטים באירופה וסוגיית המהגרים הבוערת לא פסחו גם על המערכת הפוליטית בישראל.


 


ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה כי הוא דוחה את הצעת יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, בנוגע להצעתו שישראל תקלוט פליטים ממלחמת האזרחים בסוריה.



"ישראל איננה אדישה לטרגדיה האנושית של הפליטים מסוריה ומאפריקה. אנחנו כבר טיפלנו במסירות בכאלף פצועים מהקרבות בסוריה, וסייענו להם לשקם את חייהם, אנחנו מדברים עם ראשי מדינות באפריקה, כולל עם ראש ממשלת איטליה לאחרונה, ועם מנהיגים אירופים אחרים, על חבילות סיוע רב-לאומיות למדינות המקור באפריקה - בחקלאות, בכלכלה, בביטחון - כדי לטפל בבעיה בהתהוותה.

"אבל עם זאת, ישראל היא מדינה קטנה, קטנה מאוד, אין לה עומק דמוגרפי ואין לה עומק גיאוגרפי, ולכן אנחנו חייבים לשלוט על גבולותינו, גם נגד מסתנני העבודה הבלתי חוקיים וגם נגד מחוללי טרור. כך עשינו בגבולנו עם סיני ובלמנו את ההסתננות משם". 
נתניהו הוסיף ואמר: "אנחנו מתחילים היום לבנות את הגדר בגבולנו המזרחי. בשלב הראשון אנחנו נבנה אותה מתמנע לאילת כדי להגן על שדה התעופה שנבנה במקום, ונמשיך את הגדר עד לרמת הגולן, שם כבר נבנתה גדר ביטחון חזקה. איננו מחכים, ככל שניתן אנחנו נקיף את ישראל בגבולות, בגדר ביטחון ובמכשול, שיאפשר לנו לשלוט על גבולותינו. אנחנו לא ניתן לשטוף את ישראל במסתננים, מהגרי עבודה ופעילי טרור".

כזכור, ח"כ הרצוג, אמר אתמול באירוע שבתרבות בתל אביב כי "יהודים לא יכולים להיות אדישים כשמאות אלפי פליטים מתדפקים על חוף מבטחים". עוד הוא סיפר כי שוחח עם מאל לבואני, מנהיג בכיר באופוזיציה הסורית הגולה באירופה ואמר שיש לאופוזיציה הסורית טענות חמורות כלפי מדינות העולם.



מהגרים מגיעים להונגריה. צילום: רויטרס



הרצוג לא נשאר חייב והגיב מיד כשאמר: "שכחתם מה זה להיות יהודים. פליטים. נרדפים. ראש ממשלת העם היהודי לא סוגר את הלב ואת השער כשבני אדם נמלטים על נפשם מרודפיהם, עם תינוקיהם בידם. 
"מנחם בגין שקלט מיד עם הקמת ממשלתו הראשונה פליטים מוויטנאם מתהפך בקברו.  אני מציע להביט באחריות על המציאות, להכניס, כחלק ממאמץ בינלאומי מתואם מספר מבוקר ומוגבל של פליטים מטעמים הומניטריים ולהציל בכך גם את אחינו הדרוזים שנשחטים בסוריה ונמצאים במצוקה נוראית".

יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, ח"כ לשעבר קולט אביטל, קוראת לממשלה לקלוט באופן סמלי כמה המאות פליטים מתוך גל הפליטים המציף את אירופה.

"אני מסתכלת על התמונות הקשות בתלחנת הרכבת בבודשפט ובמקומות אחרים ברחבי אירופה וזוכרת מה קרה לעם היהודי לפני 70 שנה כשכל הדלתות נסגרו בפניו.

"גם אם חלפו מאז 70 שנה, אנחנו לא יכולים להישאר אדישים ולומר 'זה נוגע לכולם, רק לא לנו', כי אנו רוצים לשמר על האופי היהודי של המדינה. צריך באופן סמלי לקלוט כמה מאות פליטים, לאו דווקא סורים אם קיים חשש ביטחוני. זה לא ישנה את גורל העם היהודי ולא את אופי המדינה. מאז השואה אנחנו צועקים שהעולם נותר אדיש ושלא למדו את הלקח. זהו אחד הלקחים. אסור להישאר אדישים. כשראיתי את התמונות שערותיי סמרו ואני קוראת לממשלה לעשות מעשה סמלי", אמרה אביטל.

הח"כים לא נשארו אדישים 


דבריו של הרצוג עוררו סערה וח"כים רבים הגיבו לדברים. בין היתר, ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) אמר: "הסכנה הדמוגרפית האמיתית היא לא הפליטים, כמו שטוענים בליכוד, אלא מיליוני הפלסטינים שיהיו חלק מהמדינה הדו-לאומית שתיווצר מחוסר היוזמה המדינית של הליכוד. גם 40 אלף מבקשי העבודה שהליכוד הכניס לישראל אינם מהווים אחוז אחד מ-3.8 מיליון הפלסטינים שייהפכו לאזרחי המדינה הדו-לאומית".



שר התחבורה, ישראל כ"ץ, התייחס לדברי הרצוג ואמר: "מדיניות הממשלה היא מדיניות נכונה. ישראל נתנה טיפול רפואי ללמעלה מאלף פצועים סורים. אסור לישראל להתערב במה שקורה בסוריה, אנחנו קרובים ומעורבים מדי. מדובר במדינת אויב". הוא הוסיף כי "ההצעה של הרצוג תמוהה ושגויה".



בפייסבוק הוא כתב: "יו״ר האופוזיציה בוז׳י הרצוג קורא לממשלה לקלוט פליטים סורים בישראל. איזה חוסר תבונה מדינית וחוסר אחריות לאומית. לפחות שיציע, כמו ראש ממשלת פינלנד, לקלוט אותם בביתו".


 

יו״ר האופוזיציה בוז׳י הרצוג קורא לממשלה לקלוט פליטים סורים בישראל. איזה חוסר תבונה מדינית וחוסר אחריות לאומית. לפחות שיציע, כמו ראש ממשלת פינלנד, לקלוט אותם בביתו.

Posted by ‎ישראל כץ‎ on Saturday, September 5, 2015

יריב לוין, שר התיירות, הגיב לדברים ואמר: ״הצעתו הפופוליסטית של ח״כ הרצוג לקלוט פליטים מסוריה בישראל היא הצעה חסרת אחריות אשר כל תכליתה מירוק המצפון המוסרי".



עוד הוא אמר: "מדינת ישראל נמצאת כבר שנים בחזית הסיוע ההומניטרי והייתה הראשונה שנכונה לקלוט פצועים סורים כבר בתחילת הקרבות במדינה. עם זאת, עלינו להיות זהירים ולדעת היכן לשים את הקו האדום. קליטת פליטים ממדינת אויב, אשר עשויים לחבור לכוחות פנימיים החותרים נגד המדינה, תפגע באינטרסים הלאומיים ועלולה להביא להפרת האיזון הדמוגרפי".