בעוד ראש הממשלה מסתייג מ"סעיף ההשתקה" בחוק רשות השידור ומורה לפעול לביטולו, יוצא ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) בהודעת תמיכה בסעיף השנוי במחלוקת ומותח ביקורת על כוונת נתניהו לבטלו.


בפוסט ארוך ומנומק שהעלה בדף הפייסבוק שלו כתב ח"כ סמוטריץ' כי "'סעיף ההשתקה' כך מכונה הסעיף בחוק רשות השידור שבסך הכל מנסה לייצר קצת איזון והוגנות בשידור הציבורי שממומן על ידי כולנו".
"אז בואו נראה מה יש בו בסעיף הזה שהוציא מדעתם כל כך הרבה עיתונאים 'מאוזנים'? "בשידורי הרשות יש להימנע מחד צדדיות" - לא טריוויאלי? כנראה שלא. לקבוצה קטנה של עיתונאי שמאל שהשתלטתה כאן על המיקרופון הציבורי והפכה אותו לנחלתה הבלעדית קשה לקבל את זה שמבקשים להפקיע מהם את אמצעי התעמולה שלהם (שלנו!) ולהחזיר אותו לציבור.


"הם כל כך רגילים לעשות בשידור הציבורי כבתוך שלהם שהם לא מסוגלים להבין את הדרישה הכל כך הגיונית ומתבקשת לקצת איזון. איזון במראיינים ובמרואיינים, איזון בזמן המסך, איזון בשימוש במשאב הציבורי שעליו נשענת רשות הציבור."
בהמשך הוא כתב "הסעיף קובע חובה להמנע מ"משפט קדום". הניסוח באמת לא משהו, אבל הכוונה כנראה לדעות קדומות וסטריאוטיפים. גם כאן, נועדה הדרישה בסך הכל לאפשר הזדמנות שוה לכל אדם ולכל דעה להישמע במרחב הציבורי בצורה אותנטית ומבלי ששדרן או מראיין ישפוט אותה בטון סמכותי עוד לפני שניתנה לנו השומעים האפשרות להתרשם ממנה באופן הוגן.

"מה לא הגיוני?! בהמשך לכך הסעיף דורש גם להימנע מ"מתן ציונים והדבקת תווים" ובמילים פשוטות - שיפוטיות. פשוט נורא ואיום! איך אפשר לצפות משדרנים ומראיינים לבוא בידיים נקיות לאולפן של כולנו ולהימנע מלחלק לנו ציונים ולהדביק לנו תוויות?! נו, באמת.
הוא הוסיף -"הבעת דעה אישית" - זה כנראה מה שהקפיץ את אלו שהפכו כבר מזמן את השידור הציבורי לבמה פרטית שלהם לא רק כדי להביע את דעתם אלא כדי לטחון לנו את השכל שוב ושוב עם אותה דעה, ורק איתה, עד שנשתכנע. כך יכולה קבוצת עיתונאים לפמפם לנו בכל יום במשך שעות אג'נדה כלכלית הרסנית שמשכנעת אותנו שהמצב הכלכלי כאן נורא ואיום ושבהכל אשם ראש הממשלה בנימין נתניהו. כך יכולה אותה קבוצה לחזור שוב ושוב על אותה עמדה בסוגית הגז, בנוגע למסקנות וועדת שישינסקי או ביחס לכל נושא אחר ולהשפיע, כן להשפיע, ואפילו מאוד, על דעת הקהל. ושאף אחד לא יתמם ויגיד שזה לא משפיע. 

"כך גם יכולה אותה קבוצה המחזיקה בעמדות פוליטיות מסוג מאוד מסויים להזריק לנו לתוך הווריד את פתרון 'שתי המדינות', להכפיש ציבורים שלמים ולטאטא מתחת לשיח את מה שלא מתאים לה שנכיר, ולקינוח גם להחליט עבורנו מי מנבחרי הציבור יקבל במה ומי לא בהתאם לעמדותיו. להזכיר לכם את ההתגייסות הטוטאלית (כמעט טוטליטרית) של אמצעי התקשורת להחלפת השלטון בבחירות האחרונות?
אז נכון, בבחירות האחרונות הציבור דווקא הוכיח שהוא לא מטומטם ושהוא יודע לחשוב עצמאית למרות החד צדדיות של התקשורת, אבל זה לא אומר שהשחיתות הציבורית שפשתה גם ברוממה היא משהו שצריך לקבל.
אז נכון, הסעיף מנוסח קצת מרחיק לכת מידי אבל לא היינו מגיעים לזה אם השידור הציבורי לא היה הופך כמעט אך ורק לבמה להבעת דעות אישיות של שדרנים ומראיינים מצד אחד של המפה הפוליטית.

הפגנת עובדי רשות השידור. צילום: פלאש 90
וכאן ממשיך סמוטריץ' וכותב: "הסעיף מבקש מעיתונאי ישראל להימנע "מהעלמת עובדות או מהטמעתן באופן סלקטיבי שלא לפי ערכן החדשותי". יש מישהו שמוכן לתת לגיטימציה להעלמת עובדות בכלי שנועד כולו כדי להביא לידיעת הציבור את כל העובדות כדי לתת לו לשפוט?! הלו חבר'ה, אתם שם ברוממה או בבית העיתונאים בתל אביב - נפלתם על הראש?!"
"השידור הציבורי נועד להעביר מידע לציבור, לגרום לו להכיר את העובדות ולעורר עליהן דיון ושיח דמוקרטי. כדי שהוא יוכל לממש את ייעודו ולא להפוך לכלי שמבקש להשפיע על צורת החשיבה של ההמונים לכיוון אחד (בשתי מילים - 'שטיפת מוח') הוא חייב להיות מקצועי ואובייקטיבי, להניח את העובדות לאשורן בפני הציבור ולאפשר לו להתוכח עליהן ולהכריע", הוא אומר, "הוא חייב להיות הגון ומגוון - ולא חד צדדי, אובייקטיבי - לא שיפוטי ולא כזה שמחלק ציונים ומדביק תויות, הגון ואוטנטי ולא כזה שמעלים עובדות או עורך איתן מניפולציות. זו בקשתו הצנועה של הסעיף הקטן שהוסיף ח"כ אייכלר לחוק רשות השידור הציבורי".
לסיום כתב סמוטריץ'- "אז הנה אני מתנדב להיות הילד הקטן ולצעוק "המלך הוא עירום". הסעיף הזה הוא טוב ומתבקש בשידור הציבורי.
 
"רוצים להיות חד צדדיים? רוצים לבנות לכם במה אישית, לשפוט, לחלק ציונים ולשחק עם העובדות איך שנוח לכם? תמצאו כסף ותקימו לכם כלי תקשורת פרטיים. לא בשידור הציבורי שממומן מהכיס של כולנו".