לאור ירי הטילים לדרום הארץ אתמול, מקור ביטחוני מצרי אמר כי קהיר לא קיבלה אף הודעה מגורם ישראלי או פלסטיני, שהרגיעה הסתיימה. 



המקור אמר היום (שבת) לביטאון חמאס "א-ריסאלה", כי "עד רגע זה הסכם הפסקת האש ברצועת עזה, שנחתם ב-26 באוגוסט 2014, שריר וקיים ומחייב את כל הצדדים החתומים". המקור הוסיף כי מצרים "עוקבת בדריכות אחר ההתפתחות באזור, כולל ירי שלושת הטילים מעזה לכיוון היישובים הישראלים בעוטף עזה, וכן התגובה של צה"ל שהפגיז אתרים פלסטינים".



המקור עלום השם חשף כי הגורמים בקהיר יצרו קשר טלפוני בלילה עם הפלגים הפלסטינים וגם עם ישראל, כדי להבטיח את המשך הפסקת האש מאוגוסט אשתקד.



המקור הביטחוני קרא לכל הצדדים "למלא אחר המחויבות שלהם להסכם הפסקת האש", וקרא לפלגים הפלסטינים "לא להיגרר לפרובוקציות ישראליות, שמנסות לגרור את עזה למלחמה ולהצית אש בכל האזור", כלשונו.



הפלסטינים: "צה"ל מנסה להסלים את המצב ברצועה"



הפלסטינים מתייחסים לתגובת צה"ל על הירי כ"ניסיון להסלים את המצב ברצועת עזה". חוסאם א-דג'ני, פרשן מעזה, אמר כי "רצועת עזה חיה תסריט של הסלמה מוגבלת, והמשכה תלוי בתגובת הפלגים הפלסטיני, שאינם מעוניינים בהסלמה זו". הוא קרא לקהילה הבינלאומית "להסיר את המצור, כולל פתיחת המעברים, אחרת עוצמת האש שתוצת תפגע בכל האזור, ואף תביא לסיום אוסלו, מכיוון שגם בגדה המערבית המצב הביטחוני הולך ומדרדר".



הפרשן הפוליטי שאקר שבאט, אמר כי "ההסלמה הישראלית באל-אקצא והתקיפות החוזרות על רצועת עזה, כולל חוסר השליטה של ישראל על המנהרות, מביא את הישראלים לדרוש להשיב את ההרתעה של צה"ל בכל הקשור להתנגדות".



שבאט העריך כי ההסלמה האחרונה אינה מובילה למלחמה, "מאחר והצבא הישראלי לא פתר את כל הבעיות שלו מהמלחמה האחרונה, והוא אינו מעוניין להיכנס להרפתקה מבלי שיהיה בידיו פתרון מעשי וריאלי לסוגיית המנהרות, שגרמו לבלבול במוסד הצבאי של ישראל".



הפרשן קשר בין המצב בהר הבית לבין הידרדרות המצב ברצועת עזה, והדגיש כי "מצב זה מביא את הפלגים הפלסטינים להסלמה הדרגתית של המצב, אחרת הדבר יטיל צל כבד על היכולות שלהם בהסרת המצור ובעניין ירושלים".



הפלגים הפלסטינים הזהירו בתום תפילת יום השישי את ישראל ממה שכינו "המשך המשחק באש בכל הקשור למסגד אל-אקצא". בתהלוכות שיצאו ממסגדי רצועת עזה, אמר אסמעיל רדוואן, בכיר בחמאס, כי "ההתנגדות לא תפסיק להגן על אל-אקצא, ויש לארגן מחדש את ההתנגדות הפלסטינית ולהפסיק את התיאום הביטחוני". הוא קרא לרשות הפלסטינית "להפסיק את הפגיעה בפעילי הפלגים הפלסטינים בגדה המערבית, כדי להגיב על פשעי הכיבוש, ולהביא לאינתפאדה שלישית".



חאלד אל-באטש, בכיר בג'יהאד האסלאמי הוסיף כי "לפלגים הפלסטינים תהיה תגובה בלתי צפויה אם ישראל לא תפסיק את הפגיעה במסגד אל-אקצא".


אל-באטש הוסיף עוד כי "על הרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום הביטחוני עם הכיבוש עד לשחרור כל האסירים".



בכיר החזית העממית, דו אל-פקאר סוירג'וא, קרא להקים מטה מאוחד של הפלגים הפלסטינים, כדי להפוך את הרשות הפלסטינית "לרשות אמיתית, כך שהמחיר שגובה הכיבוש לא יהיה זול", כלשונו.