ראש הממשלה בנימין נתניהו ייצא מחר למוסקבה ואליו יתלוו הרמטכ"ל גדי אייזנקוט וראש אמ"ן הרצי הלוי, מה שמעיד יותר מכל על מטרת הנסיעה – ענייני ביטחון. נתניהו יוועד עם הנשיא ולדימיר פוטין, כשברקע התגברות המעורבות הרוסית בסוריה ופריסת הכוחות הרוסיים במדינה המתפוררת.



ראש הממשלה יציג את האיומים הנשקפים לישראל כתוצאה מהעברת אמצעי לחימה מתקדמים לאזור ומזליגת נשק לחיזבאללה ולארגוני טרור אחרים.



לנתניהו ברור שהפגישה לא תשנה את מהלכיה של רוסיה בסוריה, אולם הוא רואה חשיבות בהדגשת הסכנות המתגברות. כניסת כוחות רוסיים עלולה להגביל את האפשרויות לפעילות צה"ל נגד ארגוני טרור בגלל החשש שייפגעו מתקיפות של חיל האוויר הישראלי, אם יהיה צורך בהן.



נתניהו מבקש להעביר את המסר ולפיו ישראל אינה מתכוונת להתערב בלחימה בסוריה וכי היא מבקשת לשמור על הסטטוס־קוו בגבולה הצפוני. כמו כן, יובהרו הקווים האדומים של ישראל, בהם הפרת ריבונות, אירועי ירי לשטחה, וכאמור, נושא העברת הנשק לסוריה. בפגישה ידונו המנהיגים גם בשיתוף הפעולה האיראני בסוריה ובמימון שמעניקה טהרן לארגוני טרור במזרח התיכון, המכוון לישראל מהגולן ומלבנון.



"הרוסים והאיראנים מתגייסים לסייע לאסד כדי לשמור על נמל טרטוס", אמר גורם ביטחוני. "ישראל עוקבת בדריכות אחר הנעשה וכרגע אפשר לומר שכל זה לא מכוון אלינו. רוסיה הפכה לשחקנית משמעותית מאוד בתיווך בין השיעים לסונים. אנחנו רואים את האספקה שמגיעה מרוסיה לסוריה".



תמונות לווין שפורסמו במגזין "פוריין פוליסי" חשפו כי רוסיה מרחיבה את פעילותה בסוריה וכי היא הציבה מגורי חיילים צמוד לנמל התעופה הבינלאומי בלטקיה לצורך תמיכה בתקיפות אוויריות שייצאו מהבסיס הצבאי המקומי.



״מתערבים למנוע קטסטרופה״


שר ההגנה האמריקאי, אש קרטר, ומקבילו הרוסי, סרגיי שויגו, שוחחו שלשום בטלפון על הפעילות הרוסית בסוריה, הכוללת משלוח של מטוסים, טנקים וסוללות הגנה אווירית, ועל המאמצים למנוע עימותים בינם לבין כוחות הקואליציה האווירית שפועלת נגד יעדי דאע"ש בסוריה.



במוסקבה אמרו בסוף השבוע כי מטרת הסיוע של רוסיה לסוריה היא למנוע "קטסטרופה מוחלטת" באזור. במסיבת עיתונאים במוסקבה אמרה דוברת משרד החוץ, מריה זחרובה, כי ארצה תומכת בממשל אסד כדי להיאבק בטרור וכדי לשמור על מעמדה של סוריה כמדינה.



שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי הביע אתמול תקווה כי מעורבותה הגוברת של רוסיה במלחמת האזרחים בסוריה תסייע לשכנע את הנשיא בשאר אסד לפעול לסיום הסכסוך. קרי, שהחל אתמול בפגישות עם עמיתיו באירופה כדי לבחון את האסטרטגיה של הלחימה בדאע"ש ולמצוא דרכים לקדם פתרון פוליטי למלחמת האזרחים בסוריה, ציין כי לפעילותן של רוסיה ושל איראן עשויה להיות השפעה חיובית על הסכסוך שכבר גבה את חייהם של יותר מ־200 אלף בני אדם.



"אנחנו מקווים שרוסיה ואיראן, וכל מדינה אחרת בעלת השפעה, יסייעו להגיע למשא ומתן", אמר קרי לאחר שיחותיו בלונדון עם עמיתו הבריטי, פיליפ המונד. "אנחנו מוכנים למשא ומתן. האם אסד באמת מוכן למשא ומתן? האם רוסיה מוכנה להביא אותו לשולחן?"



אבל המורדים לא מחכים לפוליטיקאים: צבא האסלאם, מארגוני המורדים המובילים בסוריה, טען שלשום כי אנשיו שיגרו רקטות לעבר שדה התעופה באזור לטקייה, המשמש את הכוחות הרוסיים. בסרטון שהפיץ הארגון נראים אנשיו משגרים רקטות מאזורים הרריים ומזהירים את הרוסים כי הם לא יזכו לשקט בסוריה.



גם מחוץ לממשלה מנהלים פגישות דיפלומטיות ושלשום נפגש יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג בלונדון עם שר החוץ ג'ון קרי, שהביע דאגה מהמצב בהר הבית ומההסלמה באלימות בירושלים. השניים דנו גם בנושא הגרעין האיראני.



הרצוג ציין, חרף הביקורת שיש לו על הסכם הגרעין, כי הוא סבור שעל נתניהו היה להתחיל כבר מזמן בשיחות עם ארה"ב בנושא ההבנות הביטחוניות ליום שאחרי ההסכם, וכי יש להקים מערך של מדינות באזור, שיכלול את ישראל ואת המדינות הסוניות, שיפעלו יחדיו נגד התוקפנות האיראנית.