יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, יישא הבוקר (ראשון)  "נאום בר אילן" תקיף ואופוזיציוני משלו, שבו יציג תוכנית מדינית שעיקרה הסדרים אזוריים וחיזוק מעמדה האסטרטגי של ישראל.



הנאום מגיע שש שנים לאחר שבנימין נתניהו נשא באוניברסיטה זו את הנאום המפורסם, שבו הודיע על תמיכתו ברעיון שתי המדינות. בקהל יהיו חברי "פורום בכירי המשק" בבר אילן.



בסביבתו של לפיד אומרים: "הנאום יציג אלטרנטיבה למדיניות הכושלת של נתניהו בשנים האחרונות, שמבודדת את ישראל ומסכנת את ביטחונה".



בנאום צפוי לפיד למתוח ביקורת חריפה על התנהלותו של ראש הממשלה בטיפול במערכה בנושא הגרעין האיראני ועל מה שהם מגדירים: "חוסר יכולתו לספק ביטחון לאזרחי ישראל ולהוביל תהליך מדיני שיבטיח שמירה על ישראל כמדינה יהודית".



לפיד יפרט את תוכניתו להסדר אזורי שיוביל לשינוי אסטרטגי במצבה של ישראל, תוך כדי שמירה על האינטרסים הביטחוניים שלה. הסדר שיביא לפתיחת שווקים חדשים לחיזוק וביסוס הכלכלה ויסייע ביצירת שיתופי פעולה עם מדינות שכנות אל מול איומי הגרעין האיראני והטרור שמסביב.



לפיד שולל את האפשרות שיהיה הסדר שלום עם הפלסטינים בעשור הקרוב ובכמה הזדמנויות אמר כי יש לפעול להפרדה בין ישראל לרשות, בתיווכן של מדינות ערב המתונות והקהיליה הבינלאומית.



בוועידה הדיפלומטית של ה"ג'רוזלם פוסט" אשתקד אמר לפיד: "הסדר קבע יושג על ידי הבטחת גבול ברור בינינו לבין הפלסטינים, גבול גיאוגרפי, דמוגרפי וביטחוני. אנחנו לא מדברים על שלום, אלא על הסכם מוצק שיוביל להפרדה ברורה בין שני עמים שלא יכולים לחיות יחד באותה ארץ". עוד אמר כי הסכם ההפרדה לא ייחתם בין ישראל לפלסטינים באופן ישיר.



"אנחנו לא צריכים לשנות את מה שאנחנו מדברים עליו, אלא את מי שאנחנו מדברים איתו", אמר. "אנחנו צריכים לדבר עם העולם הערבי המתון, שבלעדיו הפלסטינים לא יגיעו לעסקה. בלי הגיבוי של מדינות ערב, הפלסטינים ירגישו שהם בוגדים באסלאם. כשהם צופים בטלוויזיה הם רואים מה המוסלמים הקיצונים עושים למתונים".