סערה במליאת הכנסת במהלך דיון הפגרה המיוחד הנערך היום (שני) על האירועים בירושלים: השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, תקף את האופוזיציה שמותחת ביקורת על מדיניות הממשלה לדיכוי טרור האבנים בירושלים והאשים אותה כי היא מסייעת לגרועים באויבי ישראל.



"לצערי הרב, במקום להיות ביחד איתנו בהמחשת צדקת ישראל בעולם, אתם מסייעים ליריבינו מבלי דעת להצדיק ביקורת שקרית על מדינת ישראל", אמר.



השר ארדן הוסיף והטיח באופוזיציה: "אתם, באמירות שלכם, מסייעים לגרועים באויבי ישראל. אתם עושים את זה לא בכוונה, בגלל טעויות וחוסר הבנה שלכם. אתם, בביקורת המוטעית, מסייעים לביקורת על ישראל".



דבריו עוררו סערה במליאה. ח"כ יואל חסון קטע את דברי השר ואמר: "אתה לא יכול להגיד דבר כזה. שר בישראל לא יכול להגיד דבר כזה תחזור בך".



ארדן השיב באמרו: "עד איזו רמה מגיעה הצביעות. לכם מותר להגיד שבגלל מדיניות ראש הממשלה נהרגים אנשים ולנו אסור להגיד שהביקורת שלכם מסייעת לגרועים שבאויבי ישראל?"



ח"כ חסון אמר לארדן: "אלה דברי הסתה אתה מתיר את דמנו. אתה מסכן את חיי חברי הכנסת מהאופוזיציה".



מאוחר יותר הוסיף חסון: "חשבנו שגלעד ארדן זרק לעזאזל את הדמוקרטיה כשאיים על בית המשפט העליון, והיום הוא ממשיך וטוען במליאת הכנסת שהאופוזיציה מסייעת לאויביי ישראל".



לדבריו, מעבר להסתה ולהתרת דמם של חברי האופוזיציה, "אני רוצה להזכיר שהממשלה הצבועה הזאת היא שמדברת עם האויב הכי גדול – עם חמאס.


ממשלת הליכוד אובדת עצות כשהיא רואה איך נתניהו נכנע לטרור, אז הם חושבים שהם יכולים להפיל את זה עלינו".



"תושבי ירושלים רועדים מפחד כשהם נוסעים בכביש או כשהם הולכים לישון – כי מי יודע מאיפה יושלך עליהם בקבוק התבערה. על הפחדים והטראומות של ילדי שדרות והדרום כבר אין מה לדבר. ממשלת הפחד בוחרת להאשים את האופוזיציה בטרור, אבל את השיחות שנתניהו מנהל עם החמאס הם קצת פחות רוצים לחשוף", הוא הוסיף.



"מי שזורק בקבוק תבערה, צריך לקחת בחשבון שהוא ייהרג"



ארדן הציג בכנסת את הצעדים שמשרדו והממשלה מתכוונים לנקוט כדי להחזיר את הביטחון לירושלים ואמר כי "מי שמשליך בקבוק תבערה צריך לדעת שגורמי הביטחון ישתמשו בכל אמצעי, כולל בירי בנשק חי, כדי לעצור אותו. לא נחכה שמישהו ייהרג. מי שזורק בקבוק תבערה צריך לקחת בחשבון שהוא ייהרג". 



כמו כן אמר השר, כי ביקש מהיועץ המשפטי לממשלה להעביר את נושא השימוש בנשק חי לצורך מניעת סכנת חיים, כדי ששוטרי ישראל יידעו מה מותר להם וכדי שיהיה ברור כי הם מקבלים גיבוי מהמשרד לביטחון פנים. 



ארדן הוסיף כי בממשלה פועלים גם להגברת תחושת הביטחון בבירה. לצורך כך יוקמו שתי תחנות משטרה במזרח ירושלים, יוכנסו כוחות מיוחדים, כמו ימ"מ ויס"מ וברחבי העיר יותקנו מצלמות ואמצעים טכנולוגיים חדשניים.



בנוסף, תוקם בירושלים מפקדה מיוחדת שתאגד את כל הגורמים הפועלים בעיר: המשטרה, העירייה, גורמי ההצלה ואחרים. השר ארדן אמר כי בשבוע האחרון נעצרו 66 חשודים ביידויי אבנים ובקבוקי תבערה, כשרק אמש נעצרו 21, חלק גדול מהם קטינים, ויש כוונה להביאם לדין במהרה.



הרצוג: ירושלים, אדוני ראש הממשלה, לא תסלח לך


מוקדם יותר עלה לנאום יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג ופנה לראש הממשלה, בנימין נתניהו ואמר: "אם לא תייצר תקווה לתזוזה ושינוי, אתה תהיה אחראי לפרוץ האינתיפאדה השלישית. אתה ולא אחר".



הרצוג דרש מנתניהו לחדש את התהליך המדיני: "אדוני ראש הממשלה, תשאל את עצמך - האם עשיתי כל מה שיכולתי כדי שתינוקות ואמהות לא יותקפו ברחובות עיר הבירה שלנו?".



לדברי הרצוג, על ראש הממשלה לנצל את ערב יום הכיפורים לחשבון נפש לאומי ואישי ואמר "אל תמשיכו באשליית הסיסמאות".




"על ראש הממשלה לנצל את ערב יום הכיפורים לחשבון נפש לאומי ואישי". הרצוג נואם בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם


"תפסיקו את הפארסה. תחדלו מהכישלון המתמשך של הטיפול בביטחון ירושלים ומדינת ישראל. תמונות ופוזות מעל מפות לא יפתרו את מצוקתם של אזרחי ישראל. תמונות לא יצילו את ירושלים שנקרעת במשמרת שלכם. מאויימת ומפוחדת", הוסיף הרצוג.



הרצוג תקף את נתניהו על כך שהאשים אותו ואת חברת הכנסת ציפי לבני שיחלקו את ירושלים. "אמרת שאנחנו נביא אליה את דאעש. הצגת מצג שקרי שאנחנו נגרום לכך שיהודים יוכלו לעלות לכותל רק בנגמשים. ירושלים, אדוני ראש הממשלה, לא תסלח לך. למי שפוצע את לב ליבה ומפקיר את ביטחונה".



יו"ר המחנה הציוני הוסיף כי "את חוק הטרור שעבר בקריאה ראשונה צריך לקדם במהירות. אני קורא לראש הממשלה ולחברי הקואליציה – בואו נזרז יחד את אישורו של החוק. זהו הצעד האמיתי מול הטרור. לא איומים על בית המשפט ולא שינוי הוראות הפתיחה באש. אלה נועדו רק לחזק את התדמית שלך. לא שום דבר אחר".