ביקור היסטורי: נשיא הרפובליקה של הודו פרנב מוקהרג'י הגיע לראשונה לביקור ממלכתי בישראל.



כחלק מהביקור הראשון מסוגו, נערכת היום (רביעי) ישיבה מיוחדת בכנסת, לכבוד הנשיא ההודי.



נשיא הודו אמר בנאומו בכנסת: "לכבוד לי להיות הנשיא ההודי הראשון שמגיע לישראל. מאז שהגעתי לפה אתמול אני נרגש מקבלת הפנים החמה שהכנתם לי. הכנסת, עם המבנה של בית אחד ועם האחריות שלה לחוקק חוקי יסוד תחת חוקה כתובה, הוכיחה עצמה גם בוויכוחים. לאחר שהייתי עובד ציבור למעלה מ-50 שנה אני משוכנע מאי פעם שוויכוחים תוך לקיחה בחשבון של כל גווני החברה זה המתכון להצלחה".

עוד הוסיף הנשיא ההודי: "הודו וישראל שתיהן דמוקרטיות ויש להן הרבה במשותף. הקשרים שלנו הם מימי קדם - אנו זוכרים את היהודים שברחו מרדיפות והגיעו להודו. לכל אורך ההיסטוריה הקהילות היהודיות שמרו על מסורותיהן ופיתחו אותן. העם היהודי יהיה תמיד חלק מהחברה ההודית". 


יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ונשיא הרפובליקה של הודו פרנב מוקהרג'י . צילום: דוברות הכנסת

"מעריכים את החדשנות"


כמו כן התייחס הנשיא לחברה היהודית בישראל ואמר: "העם ההודי תמיד העריך את החדשנות בישראל בתחום החקלאות, המדע וההנדסה. אנו מעריכים מאוד את הנחישות בה היהודים עלו ממעמקי הסבל וברוח חדשה בנו את אומותם והפכו אותם למה שהיא היום - חברה משגשגת ומובילה בהרבה תחומים. כשמכריזים על הזוכים בפרסי נובל, אנו רואים הרבה פעמים את בוגרי האוניברסיטה העברית ובן גוריון ושמחים בשבילכם". 

נתניהו: "מכבדים כל השקפה דתית"



ראש הממשלה בנימין נתניהו ברך את נשיא הודו וקרא לו "ידיד אמת". במהלך הישיבה אמר נתניהו: "בימים אלו אזרחי ישראל מותקפים מצד פורעים מוסתים. כדי להשיג דו קיום ושלום אנו חייבים להבהיר לאויבנו שהטרור לא ינצח אותו והוא לא משתלם. לכן, החלטנו אמש בקבינט שבנוסף להריסת הבתים של מחבלים, לא נאפשר בנייה מחדש של הבתים, נתגבר את הכוחות בצירים בחיילי צה"ל. בנוסף נפעל נגד המסיתים שמפיצים באינטרנט עלילות דם נגדנו באינטרנט".



על המלחמה בטרור ברשתות החברתיות הוסיף נתניהו: "גל הטרור בעולם כולו נע בחיבור בין האסלאם הקיצוני לפייסבוק. וכך נסחפים צעירים אחרי ההזיות הרצחניות של דעאש, וצעירים פלסטינים להזיות הרצחניות של אלו שמפיצים את השקר שאנו מנסים לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית. אנו שומרים בקנאות על האתרים המקודשים לכל הדתות. ומכבדים כל השקפה דתית".




ריבלין, אדלשטיין ומוקהרג'י בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם

"מקווים לפתרון אלים ללא סכסוכים"

מוקדם יותר הבוקר, נשיא המדינה ראובן ריבלין, ערך קבלת פנים ממלכתית לנשיא הרפובליקה של הודו. בפתח הטקס הושמעו המנוני שתי המדינות, הנשיאים סקרו את משמר הכבוד הצה"לי ולאחר מכן נשאו הצהרות מדיניות. בהמשך קיימו השנים פגישת עבודה מדינית במסגרתה דנו בקידום שיתוף הפעולה בין ישראל והודו. ריבלין ברך את מוקהרג'י: "ברוך הבא לישראל, ברוך הבא לירושלים. לשני העמים היסטוריה ארוכת שנים, אך עם זאת מדינותינו עדיין צעירות." הנשיא הדגיש את עומק שיתוף הפעולה בין המדינות ואמר: "אנו עובדים יחד על מנת לשמור על ביטחון שני העמים מטרור ופונדמנטליזם", והוסיף: "הודו וישראל משתפות פעולה ופורצות דרך לא רק באספקת מים ומזון בסיסי, אלא גם ביצירת טכנולוגיה חדשנית וברמה הגבוהה ביותר. אנו עובדים יחד בכדי לשמור על איכות הסביבה, מפתחים את הקשרים האקדמיים. ביקורך היום הינו שיא ביחסי ישראל-הודו, תקוותי העמוקה היא שיום זה מסמל רק את תחילת הישגנו המשותפים."



נשיא הודו הודה לנשיא על הזמנתו ואמר: "אני מאד שמח להיות כאן בבוקר זה, אני נרגש ומצפה לפגישותיי עם כבוד הנשיא ומנהיגים פוליטיים אחרים, בהם נדון על מגוון רחב של תחומים משותפים לשתי המדינות. כמו כן הוא הדגיש את החשיבות שרואה מדינתו ביחסיה עם ישראל ואמר: "יחסינו התקדמו והתפתחו משמעותית בשנים האחרונות. ננצל הזדמנות זו לדון באתגרים ששתי המדינות ניצבות מולם היום. הודו מגנה כל סוג של טרור, ואנו תמיד מקווים לפתרון לא אלים לכל הסכסוכים."





נשיא הודו פרנב מוקהרג'י ונשיא המדינה ראובן ריבלין בישראל. צילום: מארק ניימן, לע"מ