"יש תחושה שיש קבוצות בחברה הישראלית שלא מצטערות על רצח רבין ולא מבינות את ההשלכות שלו על החברה הישראלית", כך אמר הבוקר (שלישי) יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה שהתקיים במרכז רבין בתל אביב.



הרצוג הוסיף כי "למרות האתגרים הלאומיים שעברנו, מוצאת את עצמה החברה הישראלית במקומות ותהומות שמעולם לא הגענו אליהם. האם אנחנו בדרך למלחמת אזרחים?"



עוד אמר הרצוג, כי ירושלים היא תמונת העתיד של מדינה דו-לאומית כפי שאנחנו הולכים אליה. לדבריו, ההפרדה בין העמים חייבת להפוך למציאות. "אנחנו צריכים להיפרד ולהתנתק מהפלסטינים. הרצון להיפרד מהפלסטינים אינו 'אהבת ערבים' הוא הפתרון הציוני היחיד, אחרת אנחנו הולכים למדינה פלסטינית-יהודית שהמאבק בין העמים בה יהפוך אלים ונורא. צריך ללכת להכרעה לאומית היסטורית, בדיוק כמו זו אליה כיוון רבין, שתביא לקביעת גבולות תוך שמירה על ירושלים האמיתית כבירתנו - אני לא חושב שעיסוואיה היא ירושלים האמיתית".



הרצוג התייחס ליחס לערביי ישראל ואמר "לא מעט חשבנו שהשבר הזה כבר מאחורינו, אך הוא הופך לאתגר לאומי עצום שמאיים על קיומנו כאן - אנחנו נחיה כאן לנצח ובמדינת ישראל יתקיים מיעוט ערבי שאנחנו חייבים לפעול כלפיו ברוח מגילת העצמאות - בשוויון מלא".



"יחד עם זאת", הוסיף יו"ר המחנה הציוני, "השנאה שמציפה את הרחוב הופכת לאלימות שאנחנו חייבים לבלום בכל דרך. אם הנהגה פוליטית צובעת בצבע אחד את אחת מהקבוצות, כמו אמירתו של נתניהו מיום הבחירות, היא תורמת תרומה נוראית לשטנה והשנאה".



לסיום אמר הרצוג כי "בבחירות האחרונות נחצו גבולות אדומים בדמוקרטיה הישראלית - אם לא נדע לעצור את ההתבטאויות המסוכנות אנחנו מובילים את החברה הישראלית לעבר פירוק הדמוקרטיה שהיא אחד מיסודות קיומנו פה".