ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש הערב (חמישי) עם מזכיר המדינה האמריקאי, ג׳ון קרי, בגרמניה.



בפתח הפגישה אמר נתניהו לקרי: "יש לדרוש מעבאס להפסיק להפיץ שקרים לגבי רצונה של ישראל לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית ולפגוע במסגד אל-אקצא".



נתניהו הודה לקרי על כך שארצו גינתה את הפיגועים נגד ישראל. עוד הודה נתניהו לארצות הברית שמכירה לדבריו בזכותה של ישראל להגן על עצמה.



ראש הממשלה הטיל את האחריות להסתה על יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן ואמר כי "אתמול היה יום קשה, היו לנו ארבע התקפות טרור. הבוקר הזה התחיל עם שני טרוריסטים שניסו לרצוח ילדים באוטובוס. אין ספק שגל האלימות הזה מונע מהסתה מצד אבו מאזן והרשות הפלסטינית".



בפנייה לקהילה הבינלאומית הוסיף נתניהו: "הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תגיד באופן ברור לעבאס: 'הפסק להפיץ שקרים על ישראל', שקרים על רצונה לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית, שקרים על רצונה להרוס את מסגד אל-אקצא ושקרים על הוצאות להורג של פלסטינים".



לדברי נתניהו מדובר בדברי כזב. "אנחנו נשארים נאמנים לסטטוס קוו, אנחנו אלה ששומרים על כל האתרים הקדושים. ישראל פועלת להגן על אזרחיה כפי שכל דמוקרטיה היתה עושה במקרה של התקפות בלתי פוסקות".



"כדי ליצור תקווה, אנחנו מקווים לעצור את הטרור. כדי לעצור את הטרור עלינו לעצור את ההסתה. הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תגיד לנשיא עבאס לעצור את ההסתה וליטול אחריות על דבריו ועל מעשיו", אמר נתניהו.



"הגיע הזמן להתקדם מעבר לגינויים"



בתגובה אמר קרי לנתניהו כי "הגיע הזמן להתקדם מעבר לגינויים ולרטוריקה ולנקוט צעדים להרגעת המצב".



"חשוב למצוא את הדרך לבנות את האפשרות לתהליך משמעותי יותר. היום אנחנו יכולים להתחיל את התהליך, אנחנו מכירים זה את זה ואני מאמין שיש לנו את האפשרות להגיע להתקדמות", הוסיף קרי.



בהמשך היום צפוי נתניהו לפגוש את פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי, ולדון איתה בנושא הסנקציות נגד ישראל שבאיחוד מאיימים להוציא לפועל אם לא יתקדם המו״מ המדיני בין ישראל לפלסטינים.



כזכור אתמול נועד נתניהו עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. אף שמטרתו המקורית של הביקור הייתה לדון בדרכים להביא להרגעת הרוחות בארץ בעקבות גל הטרור, נתניהו ומרקל נאלצו בפגישתם אמש בברלין להתייחס לסערת "היטלר והמופתי".



מרקל שבה והבהירה כי האחריות לשואת יהודי אירופה מוטלת על גרמניה, ואילו נתניהו טען שוב כי "היטלר היה אחראי לשואה״ - אך המופתי אל־חוסייני דחק בהנהגה הנאצית להמשיך בהשמדה.



"ניתן להשיג רגיעה"



במסיבת העיתונאים המשותפת הודה ראש הממשלה למרקל על ״תמיכתה הבלתי מתפשרת בישראל ועל התמיכה המתמשכת בביטחונה של ישראל״, והוסיף כי ״הגעתי לברלין בזמן קשה. המחבלים ברורים מאוד במה שהם מחפשים. הם אומרים שהם הורגים ישראלים, לא כי הם מתוסכלים מחוסר ההתקדמות בתהליך השלום, אלא כי הם רוצים להרוג יהודים ולהשמיד את מדינת ישראל. הלוואי שלא היה זה כך. ישראל רוצה שלום. אני רוצה שלום".



עוד אמר: ״בכירי פת״ח טענו כי ישראל מתכוונת להפר ארג הסטטוס קוו בהר הבית. זה לא נכון, אנחנו מחויבים לסטטוס קוו. כמו כן, באתר של הפת״ח נכתב כי אנחנו רוצים להשמיד את מסגד אל־אקצא. זה לא נכון, אנו שומרים על המקומות הקדושים לכל הדתות״.



ראש הממשלה קרא לקהילה הבינלאומית לדרוש מאבו מאזן להפסיק את ההסתה, ואמר כי ״זה אפשרי להשיג רגיעה״. מרקל מצדה קראה ״לכל הצדדים לתרום להרגעת המתיחות במזרח התיכון״.