מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית ארבע הצעות חוק המחייבות את לימוד השפה הערבית בבתי ספר יהודים ואת לימוד העברית בבתי ספר ערביים החל מכיתה א'. את ההצעות הגישו חברי הכנסת אורן חזן (ליכוד), חנין זועבי (הרשימה המשותפת), עיסווי פריג' (מרצ), איייל בן ראובן (המחנה הציוני) וקבוצת ח"כים נוספת.



כל ההצעות אושרו ברוב גדול פה אחד ללא מתנגדים. חה"כ חזן אמר: "אני שמח שחברי הכנסת מכל סיעות הבית מבינים את חשיבות הנושא והצביעו בעד החוק. דווקא בשעה זו, כשגל הטרור אינו פוסק, צריך לחזק את דו הקיום במעשים". עוד הוסיף: "ידיעת השפה תיצור גשר אמיתי בין הלאומים השונים במדינה. כשנדע את השפה האחד של השני, נוכל ליצור גשר ולהבין שכולנו שווים, מדברים על אותם נושאים ובעלי אותם תחביבים".



חה"כ חיליק בר (המחנה הציוני), שהיה שותף לאחת ההצעות, הוסיף: "לימוד ערבית חובה במערכת החינוך הוא מטרה ששמתי לי למימוש כבר שנים. חשיבות ההחלטה הזו היא עצומה והשלכותיה רחבות ומשמעותיות. אני מברך את ח״כ חזן שהרים את הכפפה החשובה ועמל על תמיכת הממשלה בהצעת החוק החשובה שיש בה כדי לקדם הבנה וכבוד בין האזרחים הערבים והיהודים במדינה, וכן את העמקת הבנתם של אזרחי ישראל את השכונה המזרח התיכונית בה הם חיים".



ח"כ אייל בן ראובן אמר: "יצאנו היום לדרך מאד חשובה בחיים המשותפים של יהודים וערבים כאן בארצנו. לימוד השפה והיכולת לתקשר מהווה תנאי הכרחי להיכרות הדדית וליצירת חיים משותפים בחברה הישראלית. אני חושב שדווקא בימים אלו של קיטוב ותופעות גזעניות לא ראויות, הצעת חוק זו היא אור בקצה המנהרה, בתקווה שאפשר לעשות אחרת".



ח"כ חנין זועבי אמרה ש"החוק מציע כבוד הדדי. אין שוויון בלי הכרה בשייכות התרבותית. ערבית היא שפה רשמית, למרות הרצון לפעמים לשנות את המצב. זו גם שפתם המקורית של 52% מהאזרחים היהודים המזרחים שאיבדו את הקשר עם דור שלא מוביל לסטטיסטיקה לפיה 70% מהתלמידים לא מסכימים להעניק שוויון לערבים. להסתה יש שתי סיבות – שלא מכירים ולא מקשיבים לנו בלי מתווכים. לא רוצים תיווך".



ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) הביע התנגדות לחוק ונימק אותה בטענה שיהיה לתלמידים לקלוט את כל החומר שילמדו בשעות המוגבלות שישנן במערכת החינוך.