אבי גבאי, השר להגנת הסביבה והיחיד המתנגד למתווה הגז, הגיע הבוקר (רביעי) לוועדת הכלכלה, שממשיכה בדיונים על מתווה הגז הטבעי. "שמעתי לכל אורך הדרך בעיקר את חברות הגז, ראיתי מצגות וקיבלת נתונים. אחרי ששמעתי את הכל אני עדיין נגד המתווה, לא שיניתי את דעתי", הצהיר גבאי, והוסיף כי "אפשר להוריד את מחירי הגז".

השר גבאי אמר בפתח הדיון כי "בתחום הגנת הסביבה, עליו אני מופקד, יש מספר תחומים, אבל בעיני החשוב מכל זה זיהום אוויר. לא מדובר בעניין של איכות חיים - זה עניין של חיים. הגז הטבעי יכול לצמצם זיהום אוויר ביותר מ-99%. אני לא שר התיירות, עבורי גז טבעי הוא מרכזי וקריטי ביכולת של המשרד לקיים את היכולת שלו לטובת הציבור. הוזמנתי לוועדה ולא עלה בדעתי לא להגיע כי בדמוקרטיה כשרשות המבצעת נקראת לתת דין וחשבון לרשות המחוקקת היא מגיעה. לשמחתי גם היועמ"ש חושב שחובתי להיות נוכח, אם כי הוסיף כללים מה מותר לי לומר ומה לא, אגב כללים שלא עובר יום שהם לא מופרים ואני קורא לתקן אותם. אני אצמד להחניות היועמ"ש לממשלה".

"גם שילמת, גם הפסדת"

במהלך הדיון הורחק ח"כ דוד ביטן (הליכוד) מהדיון, לאחר שהפריע לשר גבאי. בעקבות הרחקתו אמר ביטן: "השר גבאי משתף פעולה עם האופוזיציה שהפכה ביוזמת יו"ר הועדה כבל ושלי יחימוביץ׳ לבית דין שדה משיקולים פוליטיים צרים וכעת גם נוקטים בסתימת פיות של נציגי הקואליציה בוועדה שכללה את הרחקתי מהדיון תוך 20 שניות, למרות שהם יודעים שאני הטוען המרכזי בוועדה". ביטן הוסיף כי "מדובר בהתעלמות מחובתם הציבורית והאזרחית למנוע נזקים כלכליים כבירים למדינת ישראל ומאזרחי ישראל ובהתעלמות מדבריו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שאם לא יאושר המתווה נעמוד בפני בוררות בינלאומית כשסיכויינו הם קטנים. אני אומר שהתוצאה תהיה גם תשלום פיצויים בעשרות מיליארדים ומניעת הוצאת הגז מהאדמה במשך שנים, כלומר: גם שילמת- גם הפסדת. השר גבאי משתף פעולה עם גורמים אלו בניגוד לחובתו כלפי הממשלה ותושבי המדינה, בעוד שעליו לקיים את חובתו כשר להגנת הסביבה ולמצוא פתרונות ריאליסטיים לבעיית איכות הסביבה בלי לפגוע במתווה".

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) שאלה במהלך הדיון "מדוע לא התקיים לגבי מתווה אלטרנטיבי דיון בממשלה"? על כך ענה לה גבאי כי "בשימוע הציבורי שמעו אותנו. הצגתי לראש הממשלה ומנכ"ל משרד ראש הממשלה. ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) שאלה את גבאי אם נראה לו סביר שחברת החשמל שורפת פחם לאור המחירים הגבוהים של הגז הטבעי, על כך גבאי השיב כי "אי אפשר לעבור רק לגז כל עוד יש צינור אחד אך אפשר ליצור מצב שחברת החשמל תשתמש במינימום הנדרש לפחם והתחנות יזהמו בצורה מינימאלית.  אין ספק כי יש פה מצב הזוי שמדינה עם כמויות גז עצומות משתמשת בפחם מזהם".

עוד במהלך הדיון, הוצאו בכוח שתי נשים שהביעו בקול את מחאתם וצעקו כי "מסתירים מהציבור את נושא זיהום הסביבה בחיפה". הנשים גילו התנגדות להוצאתן. ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) אמר להן בזמן שהוצאו החוצה: "אתן מפחידות אותי". 


אחת הנשים שהורחקו מהוועדה. צילום: אורית בראון אגמי