שר החינוך ויו"ר "הבית היהודי" נפתלי בנט שוחח הבוקר (חמישי) עם רינה מצליח וניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" על שורת נושאים שעומדים על סדר היום. הנושא הראשון שהשר בנט נזעק אליו הוא כמובן גל הטרור שלא נפסק.

השלושה ניהלו ראיון מרתק וארוך, בו שטח בנט את משנתו, כשהבהיר כי הוא מתנגד להסתה כנגד נשיא המדינה והתייחס גם לטרור ברשת ולסערת שוברים שתיקה. 

ארצות הברית מפרסמת אזהרת מסע לישראל. כשר בכיר בממשלה, איך הגענו למצב ששלושה חודשים הטרור נמשך ולממשלה אין תשובה?
בנט: "זו לא הפעם הראשונה, כבר פורסמו בעבר הרבה אזהרות מסע. הן עולות בתקופות של מתח בטחוני והן יורדות ברגע שהמתח הביטחוני יורד. הממשלה פועלת בהרבה פעולות שקודם לא בוצעו. לראשונה שוללים תושבות, לראשונה הורסים בתים יחסית מה. אנחנו מקדמים שורה של חקיקות בעניינים האלה. אני מתכוון להביא את הצעותיי בישיבת הקבינט הקרובה. בשבוע האחרון קרו עוד דברים, כמו סגירת צירים מסוימים שקודם לא היו סגורים. אנחנו במערכה שמתקיימת כבר 120 שנה".


במבחן התוצאה, 22 הרוגים, 252 פצועים ואזרחי ישראל עדיין חוששים ולא יודעים איפה הרולטה הרוסית תפגע כל יום
בנט: "נכון. אגב זה מתנייד ומתמקד בשני אזורים בעיקר, מרחב חברון-גוש עציון ואיזור ירושלים. בירושלים, באופן כללי, זה פחת, בשאר הארץ זה פחת. באזור חברון-גוש עציון יש ריכוז מאמץ, ואם אני משווה את השבוע האחרון לחודש שקדם לו, גם שם יש ירידה אבל אנחנו במערכה מאוד ארוכה ואנחנו צריכים להיות חזקים".
מגנה את ההסתה, בעד הביקורת. ריבלין. צילום: אבשלום לוי


אילו צעדים חדשים תציע לקבינט?
בנט: "לא מעט מהדברים שהצענו בחודשיים האחרונים התקבלו, חלקם לא התקבלו".

אבל למה לחכות? למה אתה מציע רק עכשיו?
בנט: "כל דבר אני קודם כל מביא לראש הממשלה או למזכיר הצבאי או לראש המל"ל או שר הביטחון, או לקבינט, כי יש בעיות מסוג חדש. למשל, כשהחל גל הטרור הזה הוא לא היה ממוקד באיזו חברון וגוש עציון ולכן חלק מההצעות שעכשיו עולות הן רלוונטיות למצב החדש. תבינו, זה החל סביב השקר הגדול כאילו ישראל מתכננת לפוצץ את הר הבית. זה כבר מזמן לא הסיפור. הסיפור עבר להיות עניין ויראלי, שמחבל הופך להיות גיבור. רואים את בוואטסאפ ואז זה עובר הלאה, אנחנו צריכים לפעול גם במימדים אינטרנטיים".

אז מה אתה אומר לאזרחי ישראל עכשיו? 'תמתינו בסבלנות אנחנו מנסים, ובינתיים תחיו בפחד'?
בנט: "לא. אני אומר להם תמשיכו לחיות חזקים, אנחנו בונים פה מדינה מדהימה ומערכת חינןך מדהימה ומקטינים כיתות ובונים חינוך נפלא במדינת ישראל ובכל המערכות. צריכים להיות חזקים. יש פה אויב שלא רוצה שיהיו יהודים במדינת ישראל בכלל, לא בתל אביב, לא באריאל ולא בחברון. אנחנו צריכים להיות חזקים, עשינו את זה כבר 120 שנה. זה לא גל הטרור הקשה ביותר שפקד אותנו, היו פרעות תרפ"ט, וגם פה ננצח".

הכנסת אתמול נראתה כמו קרקס. היה גל התבטאויות קשות מאוד נגד נשיא המדינה, ראש הממשלה באופן די עקבי מסרב לגנות את הדברים נגד הנשיא. האם זה מקובל עליך? אתה נהגת אחרת
בנט: "אנחנו במדינה שבה חופש הביטוי הוא רחב מאוד וזאת החלטה של עם איפה הגבולות שבין חופש הביטוי לבין הסתה. יש במדינות שונות סגנון שונה של חופש ביטוי מול הסתה. אנחנו באיזון הזה מאוד הולכים לכיוון חופש הביטוי. אם אנחנו רוצים לשנות את זה, זו החלטה של מדינה, החלטה שנשנה בחקיקה".

הסתה נגד הנשיא?
בנט: "לבקר בחריפות את הנשיא זה לגיטימי, להסית נגדו זה לא לגיטימי. גם לי יש ביקורת קשה נגד הנשיא".


רינה שאלה למה ראש הממשלה לא מגנה את זה
בנט: "אני לא היועץ של ראש הממשלה ולא מתכוון להיות היועץ של ראש הממשלה. זה תשאלו אותו. הייתי היועץ שלו כבר לפני עשור והסתפקתי בזה. אני כיום בתפקיד חיי, מאושר מעל הראש בתפקיד שר החינוך של מדינת ישראל. אני לא מתכוון לתת לו עצות. אני כן חושב אבל, שבהחלט מותר לבקר את הנשיא, אני מבקר אותו. אני לא חושב שהוא היה צריך להגיד 'בני עמי בחרו בדרך הטרור'. אתם יודעים כמה פעמים בראיונות לתקשורת זרה מעמתים אותי עם הדבר הזה, ולך תסביר. זה לא נכון, עם ישראל לא בחר בדרך הטרור".

תגיד שיש אנשים שעשו את זה ואנחנו כל כך מזדעזעים מזה - בשונה מאחרים - שהנשיא מצא לנכון להגיד את הדברים
בנט: "נכון. אולי את תהיי יועצת התקשורת שלי, זה בכלל רעיון. אבל לכן חופש ביטוי כן והסתה לא, וכל צריך אחד צריך להפעיל את שיקול הדעת בעניין הזה".
 
אסרת על פעילי 'שוברים שתיקה' להיכנס לבתי הספר. כאן אנחנו לא חוצים איזה גבול?
בנט: "לא ואני חושב שצריך להסביר למה. לו 'שוברים שתיקה' היו עסוקים רק בתוך ישראל, בניסיון לעבוד על זה שצה"ל יהיה כמה שיותר מוסרי, וצה"ל הוא מוסרי אבל יש בו גם פגמים, זה סיפור אחד. אבל ברגע שהוא מתרוצץ בעולם, ומטנף ומשחיר את ישראל עם שקרים, עם אירועים שלא קרו זה דבר אחר. אני מוכן לאתגר אותם - הם סיפרו על אירוע שכביכול חיילים שרצו לצפות במונדיאל, נכנסו לבית פלסטיני, כפתו את כולם, קשרו את ידיהם וכיסו את פניהם, וצפו במונדיאל. אני מוכן להתחייב, שלא היה ולא נברא".
שוברים שתיקה. צילום: פלאש 90
שוברים שתיקה. צילום: פלאש 90


אבל 'שוברים שתיקה' אלה לוחמים
בנט: "אין בעיה. תאמרו לנו מתי זה קרה, איפה זה קרה ומה השמות. אני אהיה הראשון לדרוש חקירת מצ"ח והעמדה לדין. אם יביאו לי מידע על אונס, על רצח. הבעיה היא שהם אף פעם לא מביאים לצה"ל את העובדות. אני הייתי מפקד פלוגה בצה"ל וחינכתי את חייליי שהעבודה הזו היא כורח בלתי רצוי. אנחנו לא רוצים. את חושבת שאני רוצה להיכנס בשתיים בלילה לבית משפחה בג'נין? אני לא רוצה".

גם הם לא
בנט: "אוקיי. הוויכוח הפוליטי האם נהיה ביהודה ושומרון או לא, הוא ויכוח לגיטימי, אבל להתרוצץ בעולם, לספר שקרים ועל ידי זה לצייר את חיילי צה"ל כפושעי מלחמה, לא מקובל עלי. לכן אסרתי עליהם להיכנס לבתי הספר".

חברך למפלגה ינון מגל פרש מהחיים הפוליטיים בעקבות חשדות על הטרדה מינית. האם זה מה שצריך לעשות השר סילבן שלום?
בנט: "אני וינון פעלנו בצורה מאוד חדה סביב האירועים שהיו. בסך הכל אצל ינון דובר על התבטאויות".

וקצת נגיעות גם
בנט: "לא. הוא לא אמר שהדברים האלה קרו, הוא הכחיש את הדברים האלה. פעלנו בצורה מאוד ברורה. בנוגע לפרשה הנוכחית, אני לא מתכוון לתת עצות לא לסילבן ולא לראש מפלגתו".

ערך: אסף נבו