פרשת הריגול החדשה של ארה"ב וישראל, במהלכה, לפי הפרסומים, צוטטו האמריקנים לראש הממשלה נתניהו, ממשיכה להסעיר היום (רביעי) את ישראל. פרופסור איתן גלבוע, המומחה לארה"ב מאוניברסיטת בר אילן, דיבר עם עודד בן עמי ב"רדיו ללא הפסקה 103FM".



"ההדלפה הזו מביכה גם אותנו וגם את הממשל, אבל קודם כל אותנו, איך הם חודרים לתוך לשכת ראש הממשלה ומצליחים להאזין לשיחות שלו ולהסתכל על האי-מיילים שלו, אני הייתי קצת מודאג. זה די מביך, ויכול להוסיף עוד נדבך לחוסר האמון שקיים בין המדינות בלאו הכי. יש שתיקה כרגע מצד משרד ראש הממשלה, וישראל לא יכולה להרשות לעצמה להזמין את השגריר האמריקני לשיחת נזיפה. היא לא בריטניה ולא גרמניה".
 

 

"אין בזה שום הפתעה וזו גם לא הפעם הראשונה שידיעות כאלה מתפרסמות. כזכור, אדוארד סנודן עבד בסוכנות ה-NSA האמריקנית, ה'נשיונל סקיוריטי אייג'נסי', שמאזינה לכל העולם, ולפי הגילויים שלו בשנת 2007 שגרירות ארצות הברית בישראל התקינה מכשירי ציטוט בדירה שהיא שכרה מול ביתו של אהוד ברק. בתקופה ההיא ארה"ב האזינה לראש הממשלה דאז אולמרט ולברק, משום שחששה שישראל עומדת לתקוף באיראן".
 

"כעת מדובר בהאזנה שמטרתה לבדוק את מהלכי נתניהו מול ההסכם שארה"ב עמדה לחתום עם אירן. כזכור, מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי אמר במהלך העימות הזה, בין ארה"ב לישראל, על ההסכם, שישראל מדליפה פרטים מהמשא ומתן, והאשים את ישראל שהיא זו שמצוטטת לשיחות שהאמריקנים והאיראנים ניהלו באותו הזמן. זאת אומרת שכולם מרגלים אחרי כולם".

"הנשיא אובמה אכן הצהיר שארה"ב לא מרגלת אחרי מדינות ידידות, אחרי שהועברה עליו ביקורת קטלנית מכיוונה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שהאמריקאים צוטטו לטלפון הנייד שלה ולטלפון של נשיא צרפת פרנסואה הולנד. אז או שאובמה לא רואה בישראל מדינה ידידותית, או לפחות לא רואה בנתניהו ראש ממשלה ידידותי, או שהוא לא עומד בהבטחתו.

ייתכן שאובמה חשש שנתניהו יצליח לסכל את ההסכם עם אירן, באמצעות שכנוע של מספיק סנאטורים דמוקרטים שיכשילו אותו. מכאן שמבחינת אובמה היה מדובר באיום שצריך להתגבר עליו, גם דרך האזנה כזו".

"חשוב לשים לב שיש כאן גם עניין אמריקני פנימי, משום שההבטחה של אובמה ניתנה לחברי קונגרס. הסיבה היא שאסור ל-NSA לצוטט לנבחרי ציבור אמריקנים, והחל משנות ה-80 יש הוראות ברורות בעניין הזה. לפיהן אם ה- NSAמזהה שיחות של חברי קונגרס הוא מחויב להשמיד אותן במקום, זו ההוראה. או שהוא צריך לבקש אישור מועדת המודיעין של הקונגרס. אובמה אומר שלא אמר להם לצוטט וגם שלא אמר להם לא לצוטט, כלומר הוא מסיר מעצמו לכאורה את האחריות. ואפשר לראות חברי קונגרס ששונאים אותו, בעיקר רפובליקנים, שיעשו מזה סיפור גדול".

"ביחסי ארה"ב בישראל יש פרדוקס מודיעיני. בין ה-NSA ליחידה 8200 הישראלית היה שיתוף פעולה הדוק. כזכור היו פעולות חשאיות באיראן שגרמו לשיבוש תוכנית הגרעין האיראנית, ודווח שזה נעשה בשיתוף פעולה בין גורמי המודיעין של ישראל וארה"ב. כמה גורמי מדיניות אמריקאים התבטאו לא פעם אחת ולא פעמיים שישראל היא בת הברית מס' 1 של ארה"ב מבחינה מודיעינית. מצד שני אתה רואה את היחסים בין שני המנהיגים ואת המאבק על ההסכם עם אירן דרך הקונגרס ודרך הסנאט, שדרדר את היחסים לשפל המדרגה".