יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הודיע היום (שלישי) כי יפנה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה שיפעל למניעת הפסקת תשלומי הרנטות של ממשלת הולנד לניצולי שואה יוצאי הולנד. לאחר שבדיוני ועדת הכספים הבוקר נחשף גפני לעובדה שממשלת הולנד החליטה להפסיק את העברת תשלומי הרנטה לניצולי שואה אם במקביל הם מקבלים קצבה בישראל, החליט גפני הערב, כי יפנה בנושא בדחיפות לראש הממשלה. "לא אעבור על זה לסדר היום. לא ייתכן שמדינת ישראל תפסיק לשלם לניצולים על-מנת שלא לפגוע להם ברנטה מהולנד", אמר גפני.



גפני אמר כי הוא נחוש לפתור את העניין ולא לתת לעניין לעבור על סדר היום: "יש משרד חוץ במדינת ישראל ודבר כזה חייב לקבל התייחסות מקצועית מן המעלה הראשונה. אלו שעוסקים ביחסי החוץ של ישראל חייבים לתת את דעתם לעניין. אולי בסוף נפסיד במאבק הזה, אבל בוודאי שלא נניח לו מבלי לנסות לבטל את רוע הגזרה".



לדבריו קבלת הרנטה היא זכות מוקנית לניצולי השואה וקרא ליו"ר הרשות לזכויות ניצולי השואה, עפרה רוס, להעביר את הטיפול בעניין ל"הילוך גבוה". בינתיים הוא מצידו יעשה את כל הבדיקות הדרושות בנושא על-מנת לברר את העניין לאשורו.



כל חברי הכנסת שנכחו בדיונים בוועדת הכספים היום הביעו תמיכה בדבריו וציינו כי "יש קונצנזוס מקיר לקיר בוועדת הכספים לגבי זכויותיהם של ניצולי השואה וחובתה של מדינת ישראל לעשות הכל על מנת שיקבלו את המגיעה להם בדין".



צוות מיוחד לטיפול במצוקות ניצולי השואה



בתוך כך הקים גפני צוות מיוחד מטעם ועדת הכספים לקידום פתרונות למצוקות ניצולי השואה. גפני יזמן דיון מיוחד בהשתתפות בכירי משרד החוץ ונציגי משרד ראש הממשלה בעקבות החלטת ממשלת הולנד למנוע תשלומים מניצולים יוצאי הולנד שמקבלים גמלה בישראל. "למדינת ישראל חוב מוסרי גדול כלפי ניצולי השואה. הזמן פועל נגדנו וחייבים לפתור את הבעיות בדחיפות", אמר גפני.



הצוות המיוחד יפרוס את כל הבעיות של הניצולים ויחד עם כל הגורמים הממשלתיים והחוץ-ממשלתיים הפועלים בנושא, יגבש דרכים לפתרון מצוקות ולהסרת ביורוקרטיות. "בעבר צוותים מסוג זה מתוך ועדת הכספים הצליחו לפתור בעיות וקידמו פתרונות בסוגיות שונות. אפעל בכל כוחי על-מנת להביא מזור ורווחה לניצולים בהקדם האפשרי", הוסיף גפני.



במסגרת נאומים בני דקה במליאה אמר חבר הכנסת מאיר כהן: "ממשלת הולנד הפסיקה לשלם לניצולים, כי הם מקבלים כפל הוצאות. הם הפסיקו לשלם לניצולה שגרה במודיעין כי היא נמצאת אחרי הקו הירוק. רק אחר כך הם החזירו את הכסף. הרשות לניצולי שואה ידעו מהדבר הזה ולא העבירו לדרג הרבה יותר בכיר. חמור שממשלה ששלמה כל הזמן לניצולים שהיו אזרחיה, שמחליטה להפסיק לשלם. זה דבר שצריך להיות מטופל ברמות של שר החוץ, ממשלה, התערבות גסה ובוטה".