הדבר האחרון שיו"ר האופוזיציה ויו"ר מפלגת המחנה הציוני יצחק הרצוג, המותקף על ידי יריבים מבית ומחוץ, היה צריך עכשיו על הראש זה מהומה, חילופי מהלומות וקריאות “דיקטטור" שהוטחו לעברו ולעבר מזכ"ל המפלגה חיליק בר, במהלך כינוס של המחנה הציוני בחולון, שהזכיר לרבים דווקא מחזות השאולים ממרכז הליכוד.
 
למהומה האחרונה אחראי אמנון זילברמן, מזכיר סניף העבודה בכפר שלם, פעיל ותיק ומוכר המבקש להתמודד על תפקיד מזכ"ל המפלגה ומוחה בתוקף על כך שלטענתו לא נראית כל כוונה באופק לקיים בחירות לתפקיד המאויש מאז 2010 על ידי המזכ"ל הנוכחי חיליק בר. זילברמן הגיש השבוע עתירה למוסד לבוררות של מפלגת העבודה ובראיון ל"מעריב המגזין" הוא תוקף את הרצוג ובר ותובע בחירות עכשיו. “הגשתי עתירה למתן מועד לבחירת מזכ"ל חדש וצו מניעה שימנע את כינוס הוועידה המדינית של המפלגה, המתוכנן ליום ראשון הקרוב, עד שייקבע מועד לבחירות למוסדות המפלגה השונים - מזכ"ל, לשכה ויו"ר", הוא אומר. “במקום שאין בחירות אין דמוקרטיה. אני קורא למזכ"ל חיליק בר להתפטר לאלתר ולקבוע מועד לבחירות למזכ"ל וללשכת המפלגה".

חיליק בר ויצחק הרצוג. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
חיליק בר ויצחק הרצוג. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

 
במהלך הכינוס השבוע, זילברמן והפעילים שאיתו שרקו במשרוקיות, הניפו שלטי מחאה וקראו קריאות בזמן נאומו של הרצוג נגד מה שכינו “הדיקטטורה במפלגה". אנשיו של הרצוג ניסו בתגובה להשתיק את המחאה, אך העימות התגלגל לכדי דחיפות של פעילים משני הצדדים, הטחת האשמות, ואף הזמנת משטרה למקום. “באתי ביחד עם עוד כמה פעילים חברתיים של המפלגה להעביר את מחאתנו בדרך לגיטימית על חוסר הדמוקרטיה הפנימית בה ועל אי קיום בחירות והותקפנו במילים מבישות ואף באלימות", טוען זילברמן. “המטרה שלנו הייתה להביע מסר ולא לפוצץ את הכינוס. ההתפרעות הייתה של המאבטחים בהוראת המזכ"ל חיליק בר והמנגנון. הם רוצים שנמשיך לשתוק ונהיה חותמת גומי".
 

ההתכתשות בין הצדדים נמשכה דקות ארוכות, ובסופה הוצאו זילברמן וחבריו מן האולם בכוח. מיד לאחר מכן פרסם ח"כ בר הודעה שבה נאמר כי “מדובר בהתנהגות פרועה של פעיל מפלגה, שכפי שנמסר לי הגיע מגובה בפעילי ימין על מנת לפוצץ ולהפריע באופן חמור ומביש לאירוע של המחנה הציוני כדי לפגוע במפלגה, בעומד בראשה ובאירוע. לשמחתי האירוע המשיך באנרגיות רבות". ח"כ הרצוג עצמו אמר בתוכנית הרדיו "עצם העניין" על קריאות הבוז שהוטחו בו: "זה חבר אחד, פעיל זוטר, שיצר פרובוקציה עם חבורת ליכודניקים שהוא הביא איתו מאחת השכונות בתל אביב".
 
זילברמן אומר שנעלב עד עמקי נשמתו מהניסיון להדביק לו ולחבריו את התואר “פעילי ימין". “פעם גולדה מאיר אמרה על הפנתרים שהם לא נחמדים. עכשיו במפלגה שלנו אומרים עלינו שאנחנו פעילי ימין. למה? כי היו שם פעילים מהשכונות? כי צבע העור שלהם כהה? באו איתי יוסי כהן, חבר ועידת המפלגה מחולון, מאיר לאוני מבת ים ואסף איקרי, פעיל חברתי מכפר שלם. באו פעילים מיד אליהו ומשכונות נוספות. היה איתנו פעיל בן 17 עם כיפה שנזרק החוצה לאחר שקראו לעברו ‘לך למפד"ל’".
 
צעקתם לעברו של הרצוג “דיקטטור"?
“אני מתנצל על הצורה שבה הדברים התפתחו. קראנו קריאות מחאה נגד חוסר הדמוקרטיה במפלגה. צעקנו ‘דיקטטורה’ וקראנו לחיליק בר להתפטר. הוא האשים אותנו שאנו ‘ליכודניקים’ וענינו לו שהמפלגה לא של אבא שלו. בליכוד לפחות יש בחירות דמוקרטיות, ומה אצלנו? מזמינים נגדנו משטרה. הטענות שלי הן גם נגד בוז’י וגם נגד חיליק בר, ואני רוצה לומר להם: היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה. שיפסיקו לזלזל בנו. בשתי הוועידות האחרונות החוג הדמוקרטי במפלגה הוציא בלונים ומשרוקיות, השמיע צעקות והפריע למהלך הישיבות. מישהו הזמין שוטרים נגדם?".
 

"נושם את המצוקות"


זילברמן, בן 47, גרוש ואב לילד, הוא בוגר כפר הנוער בן שמן ועוסק שנים בפעילות חינוך והדרכה בקרב בני נוער. “יש לי תואר שני בחינוך ותעודת הוראה במדעי החברה ואזרחות", הוא מספר. “כיום, מעבר להיותי מזכיר סניף מפלגת העבודה בשכונת כפר שלם בתל אביב, אני שותף בכיר בפרויקט עיר ללא אלימות בשכונות תל אביב, פעיל מרכזי בחוג 4 בנובמבר ומנהל קהילתי של רובע בדרום תל אביב. למפלגת העבודה הצטרפתי לפני כעשור. אני בא ממשפחת מצוקה ענייה מתוך שליחות פנימית עמוקה. כל אחי היו בפנימיות ותמיד נאבקתי על צדקת הדרך. רכשתי השכלה גבוהה והכל בהישרדות של החיים בעשר אצבעות. אני מגיע מהשכונות ונושם את המצוקות. שם אי אפשר להפחיד אותי או לאיים עלי".
 
זילברמן מספר על יחסי קרבה עם יו"ר המפלגה הרצוג עד לאחרונה. “הוא ראה את יכולותי בשטח וניהלתי עבורו את מפקד החברים ב־2011", הוא אומר. “בעבר ניסיתי להתמודד לכנסת על משבצת השכונות, אבל ביטלו במפלגה את המחוזות. משום מה בוז’י לא קיבל החלטות נכונות ודמוקרטיות. הוא פועל משיקולים שקשה לי להבין אותם. אני בא ממקום ערכי אידיאולוגי ולא מקובל עלי שיסגרו מראש את האפשרות להיאבק על תפקידים. חיליק ובוז’י מנסים לטעון שזה מאבק אישי, אבל הם מצדם משטים בכולם ועושים הכל כדי להחזיק בהגה ההנהגה. הם רוצים רק יס־מנים. לא מנגנון מאוזן ומשפיע. הם רוצים לנהל את המפלגה כאילו היא של אבא שלהם. לנו נמאס ואנו אומרים עד כאן".
 
מי תומך בך?
“ישנם חברי כנסת בסיעה שתומכים בי, אבל הם פוחדים לומר את דעתם בגלוי. ישנם עוד שסבורים שצריך לערוך בחירות למזכ"ל וללשכה. עכשיו הם מתכננים לדחות ולדחות כדי להנציח את שלטונם. אנחנו אומרים די לקומבינות".
 
לדברי זילברמן, “חיליק בר איים שאם אצא נגדו ואדרוש את התפטרותו, הוא יצא נגדי וידאג שלא אהיה מזכ"ל. האם זו דיקטטורה או דמוקרטיה? חיליק בר מאיים סדרתי בהתפטרות ונדבק לכיסא. תפקיד המזכ"ל להיות עצמאי, ליצור איזונים, אבל הוא משרתם של אדונים. עבד כי ימלוך. הוא אף פעם לא נבחר. לכנסת הוא שוריין פעמיים ולמזכ"ל הוא מונה ב־2010. מאז לא היו בחירות. זו דמוקרטיה?".
 
לטענת זילברמן, המאבק לא תם, והוא וחבריו מתכוונים להמשיך ולהשמיע את קולם עד שלדבריהם תוחזר הדמוקרטיה למפלגה.

המהומה בכינוס המחנה הציוני. צילום מסך ערוץ הכנסת
המהומה בכינוס המחנה הציוני. צילום מסך ערוץ הכנסת

 

"נזק שקשה לתקן"


ח"כ הרצוג התייחס השבוע בישיבת הסיעה בכנסת למהומה ולטענותיו של זילברמן ואמר: “אתמול בכנס קמו כמה רעשנים וקראו לי דיקטטור. אני מודה על המחמאה. אם זה המחיר של להוציא את המפלגה מהעיסוק הפנימי הבלתי נגמר ולהפנות מבט החוצה אל מה שבאמת חשוב לציבור, אני מוכן לשלם אותו".
 
גם מזכ"ל העבודה ח"כ בר דוחה את טענותיו של זילברמן על הסף ואומר: “אדם המוכן לשקר, להסית ולהשחיר את פניה של מפלגה שלמה והעומד בראשה על מזבח האינטרסים הצרים והאגואיסטיים שלו לא ראוי להיות שליח ציבור מטעם המפלגה. מי שמכיר את ההתנהלות הפנימית, יודע כי זה הייתי דווקא אני שתמכתי בעריכת בחירות פנימיות ללשכה ולתפקיד המזכ"ל בהקדם האפשרי, בחירות אשר לצערי הרב ובניגוד להמלצתי נדחו. מי שמכיר אותי גם שמע ממני פעמים רבות כי כפל התפקידים של חבר כנסת ומזכ"ל יוצר עומס רב, ולכן למען ההגינות, זה הייתי אני אשר בין היתר הביא בעצמו לשינוי החוקתי שימנע כפל זה בעתיד. שיקומה הסיזיפי של המפלגה יכול להיפגע ולהיהרס ברגע, בדיוק מפעולות מכוערות ומחרבות מבית כמו מסע ההשמצה וההסתה הברוטלי של מר זילברמן אשר תאוותו האישית וההרסנית חצתה את גבולות הנכון והמותר בוויכוח בתוך הבית ופגעה בבית שלם של פעילות ופעילים רבים שנותנים בכל יום את נשמתם להצלחת המפלגה ושגשוגה".
 
לדברי בר, טענותיו של זילברמן הרומז על גזענות במפלגה לא ראויות לתגובה. “רק אומר שאני גאה להיות מזכ"ל המפלגה הכי לא גזענית בישראל, ובעלת שיעור החברים, מזכירי הסניפים וראשי המפלגה המזרחים הגבוה ביותר מתוך המפלגות הדמוקרטיות", הוא אומר. “אמירה זו, מעבר להיותה שקרית, היא הכתמת המפלגה באופן חמור ומכוער".
 
עוד אמר כי “באשר לסיפוריו של זילברמן על חייו האישיים הקשים, בטח לא הוא ילמד אותי על צמיחה מעלה בעשר אצבעות, לא על צמיחה כבן למשפחה מזרחית בשכונות מצוקה, ואף לא על לימודים בפנימייה. גדלתי בשכונה כזו בדיוק, באתי ממקום כזה בדיוק, עברתי שלוש פנימיות מתוך תשעה מוסדות לימוד שבהם עברתי בילדותי, ואני גאה בדרכי ושלם איתה, בלי להתנצל ובלי להאשים ולהסית ובלי לתת נשק נגד מפלגתי ליריבינו הפוליטיים".
 
לגבי טענתו של זילברמן כי ח"כ בר איים עליו, טוען בר: "כבר שבועות ארוכים שיצחק הרצוג ואני נתונים לאיומים מצדו של אמנון זילברמן, שבסופו של דבר מימש אותם והגיע בראש חבורת בריונים לפוצץ אירוע שבו נאמנו. לא זו הדרך להשגת מטרות פוליטיות, ואני קורא לזילברמן להתנצל על האשמותיו, פעולותיו ואיומיו, אף שאת הנזק יהיה קשה לתקן".