פשרת הכותל ההיסטורית שהתקבלה לפני כחודשיים ולפיה תוקם רחבה נוספת במקום שתשמש את הזרמים הלא אורתודוקסיים ותאפשר את המשך פעילותו של ארגון "נשות הכותל" נחשבה החלטה פורצת דרך ואף הוכתרה כ"יום חג לפלורליזם היהודי בישראל".



גם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך אז על המהלך ואמר "אני חושב שזה פתרון הולם, פתרון יצירתי. בדרך כלל הבעיות המורכבות ביותר מחייבות סוג כזה של פתרון".



אלא שלאחרונה הודה נתניהו כי הממשלה מתקשה ליישם את הפשרה בשל התנגדות החרדים. בהודעה שפרסמה לשכתו של נתניהו נכתב כי "לפני כחודשיים קיבלה הממשלה החלטה ליישום המלצות הצוות המייעץ לעניין הסדרי התפילה בכותל המערבי. לאחר קבלת ההחלטה התעוררו כמה קשיים. אנחנו פועלים על מנת למצוא להם פתרון". נתניהו הבהיר כי הוא עדיין מחויב למתווה התפילה בכותל כפי שניסחה הוועדה בראשות אביחי מנדלבליט, בתפקידו כמזכיר הממשלה, והודיע כי מינה את ראש לשכתו דוד שרן על מנת לרכז את הדיונים בנושא מול הגורמים השונים ולהציג בפניו בתוך חודשיים המלצה לצעדים הנדרשים לפתרון הקשיים.



החלטת הממשלה "לפעול לפתרון הקשיים" במתווה הפשרה בכותל המערבי עוררה תגובות קשות בקרב מנהיגי התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית. לדבריהם, משיחות עם בכירים בישראל משמעותה של ההודעה שפרסמה לשכת נתניהו היא בחינה מחודשת של מתווה הפשרה.



החלטתו "לפתור את הקשיים" התפרשה כוויתור מצדו על הפשרה. נתניהו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
החלטתו "לפתור את הקשיים" התפרשה כוויתור מצדו על הפשרה. נתניהו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בצמרת התנועה הרפורמית מלכתחילה לא תפסו את הפשרה, שלפיה התפילה לזרמים הקונסרבטיביים והרפורמיים תתאפשר במתחם קשת רובינסון, כהישג מיוחד שיש להתגאות בו, אלא כפתרון מאולץ. חשיבותו בעיניהם הייתה תחושת הסיפוק מכך שהממסד האורתודוקסי נסוג מעט מעיקשותו וריכך במקצת את מלחמת החורמה שלו בזרם הרפורמי.



"אחדים מאיתנו היו תמימים", אומר כעת רפורמי בניו יורק ל"מעריב המגזין". "חשבנו שהסכם הפשרה יהיה מעין הפסקת אש עם החרדים בישראל. עכשיו מתברר שהשנאה לרפורמים מצד החרדים התעצמה והתלהטה כתוצאה מההסכם".



אורח לא רצוי


משיחות עם מנהיגים ורבנים רפורמים עולה כי החלטת נתניהו "לפתור את הקשיים" שהתגלו בהסכם הפשרה התקבלה כנסיגה של ראש הממשלה והתפרשה כוויתור מצדו על ההסכם. "זה רעיון טרגי לבחון מחדש את ההסכם", אומר ג'ון רוסוב, רב רפורמי, מנהיג בית הכנסת "טמפל ישראל" בהוליווד. "זה מהלך שמטרתו להזיז את השעון אחורנית. החלטת ראש הממשלה היא סטירת לחי לתנועות הרפורמית והקונסרבטיבית, שהן הרוב הגדול ביהדות אמריקה".



על השאלה אם נעשים ניסיונות מצד מנהיגים רפורמים להבהיר לראש הממשלה את השלכות החלטתו, השיב רב רפורמי מרכזי ומוביל: "כן, עושים את זה. אבל אנו לא יודעים אם נצליח. אם הסכם הכותל יתמוטט, זה יגרום לקרע חמור בין ישראל לבין הרוב הגדול של היהודים בעולם. אסור שהחרדים בישראל יחזיקו את רוב היהודים בעולם כבני ערובה לקוצר הראייה שלהם את היהדות".



לדברי רבנים ועסקנים רפורמים, לבדיקה המחודשת של מתווה הכותל אין מבחינתם שום משמעות מעשית, ושינויים במתווה שיציע ראש לשכת ראש הממשלה לא יתקבלו על ידם.



"ברור שממשלת ישראל תיסוג מההסכם", אומר רב בכיר בתנועה הרפורמית. "ההחלטה לבחון מחדש פירושה שייעשו שינויים בהסכם. מנהיגים רפורמים וקונסרבטיבים בישראל ובתפוצות כבר אמרו ששינויים אינם מקובלים. אין לי ספק ששתי התנועות מכינות עכשיו תוכניות לתגובות למקרה שראש הממשלה יודיע להן שהוא לא עומד יותר מאחורי הנוסח הקודם".



"לראש הממשלה יש יחסים רעועים עם הנשיא אובמה", אומר גם פעיל מרכזי בתנועה הרפורמית, "אבל נשיא הולך ונשיא חדש בא. לעומת זאת, הקהילה היהודית לא הולכת לשום מקום. היא נשארת ותישאר. מעילה באמון של המוני יהודים בתפוצה הגדולה ומהלך שיערער הסכם פשרה וינציח אפליה נגד המשתייכים לשני הזרמים הדתיים שהם רוב רובה של הקהילה וימנע מהם גישה חופשית לכותל המערבי - יניבו תגובות שממשלת ישראל מאוד לא תאהב".



לפי נתונים של סקר מכון "פיו" משנת 2013, מספר היהודים בארצות הברית עומד על כ־7.6 מיליון. %35 מיהודי אמריקה מזהים עצמם כשייכים לתנועה הרפורמית, %18 מגדירים עצמם חלק מהתנועה הקונסרבטיבית ו־10% הגדירו עצמם כאורתודוקסים. כלומר, למעלה ממחצית היהודים בארצות הברית שייכים מבחינה דתית או חברתית לשני הזרמים הלא אורתודוקסיים, שהסכם הפשרה היה אמור לאפשר להם נגישות חופשית לתפילה ליד הכותל.


בכירים יהודים בניו יורק טוענים כי ראש הממשלה ביטל את ביקורו בוושינגטון וויתר על הופעה ונאום בוועידת איפא"ק כי לא רצה להיתקל ברבנים רפורמים ולהיחשף למבוכה בניסיון להסביר להם מדוע מתעכב יישום הפשרה.



כבר כיום ראש הממשלה אינו אהוד במיוחד בקרב חלקים גדולים בקהילה היהודית בארצות הברית, ולממשלתו מוניטין של ממשלה ימנית חרדית קיצונית. בעקבות מסקנות הבחינה המחודשת, שכצפוי ידרשו שינויים במתווה הכותל, ניתן לצפות שנתניהו אף יהפוך לאורח רצוי פחות.



בכירים יהודים בניו יורק טוענים כי ראש הממשלה ביטל את הופעתו כי לא רצה להיתקל ברבנים רפורמים. ועידת איפא"ק, בחודש שעבר. צילום: רויטרס
בכירים יהודים בניו יורק טוענים כי ראש הממשלה ביטל את הופעתו כי לא רצה להיתקל ברבנים רפורמים. ועידת איפא"ק, בחודש שעבר. צילום: רויטרס



הזדמנות פז


העיכוב ביישום הפשרה מגיע בעיתוי בעייתי עבור יחסי מדינת ישראל והקהילה היהודית בארצות הברית, ערב תקופת מעבר בממשל האמריקאי, כאשר נשיא חדש צפוי להיכנס לבית הלבן בעוד חודשים אחדים. ישראל תהיה זקוקה לכל תמיכה שתצליח לקבל מצד יהודי ארצות הברית בבואה לפתוח דף חדש ביחסים עם הבית הלבן.



כראש ממשלה, נתניהו מעולם לא חיזר אחרי יהודי ארצות הברית. בכל הביקורים הרשמיים שלו הוא לא יזם או ערך מפגש עם גורמים יהודיים כמו רבנים, מחנכים ומורים בבתי ספר יהודיים. זאת לעומת ראשי ממשלות קודמים, שבביקוריהם בארצות הברית נהגו להיפגש עם רבנים משלושה הזרמים, עם משלחות של אינטלקטואלים ועם אנשי אקדמיה יהודים.



הפשרה בעניין הכותל העניקה לנתניהו הזדמנות פז להפוך לדמות אהודה בקרב חלקים גדולים בקהילה. כעת בהנהגות התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית ממתינים לראות אם ראש הממשלה ידע לנצל אותה.