מבקר המדינה יוסף שפירא, פנה היום (ראשון) במכתב רשמי ליועץ המשפטי אביחי מנדלבליט לבדוק את הדלפת טיוטת הדוח על התנהלת צה"ל והדרג המדיני בצוק איתן. במכתב שנשלח ציין שפירא שהדוח מוגדר כסודי ביותר והוא נשלח למתעניינים בלבד, ולאור זאת, הוא מבקש לפתוח בבדיקה.

הסמכות לקבוע האם תיפתח חקירה פלילית היא בידי היועץ המשפטי לממשלה, והוא צפוי ככל הנראה להכריע בימים הקרובים בסוגיה האם אכן תיפתח חקירה פלילית לאיתור מדליף הדוח הסודי ביותר. כבר ביום שישי קרא השופט בדימוס יוסף שפירא, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, וליועץ המשפטי לממשלה, לבדוק את הדלפת טיוטת הדוח על ההתנהלות הצבא והדרג המדיני במבצע "צוק איתן" והיום הגיעה הבקשה הרשמית.
 
"המבקר מדגיש שכל מטלות הביקורת שערך משרד מבקר המדינה נעשות על פי אמות מידה מחמירות המתבססות רק על עובדות בדוקות וממצאים מבוססים. מבקר המדינה קורא לרה"מ וליועץ המשפטי לממשלה לבדוק כיצד טיוטת דוח המוגדרת סודית ביותר הודלפה על ידי מי מהמבוקרים", צוין בהודעת מבקר המדינה.

בתוך כך, סיעת מרצ השיגה את מספר החתימות הדרוש לכינוסה המיוחד של הכנסת על רקע הדלפות טיוטת דו״ח המבקר והתחממות גזרת הדרום. 
הסיעות שהצטרפו לדרישתה של מרצ, הן המחנה הציוני, הרשימה המשותפת ויש עתיד (סה״כ 54 חברי וחברות כנסת), כשנכון לרגע זה, מועד כינוס המליאה טרם נקבע. 
 
יו"ר סיעת מרצ אילן גילאון, אמר: "מחדליה החמורים של ממשלת נתניהו הקודמת כפי שמשתקפים בטיוטת הדו"ח המודלפת, מוכיחים כי בטחונה של ישראל הופקד בידי חבורת חדלי אישים, שרשלנות היא מחמאה עבורם. אנו דורשים, וביתר שאת על רקע האירועים האחרונים בגזרת הדרום, כי ראש הממשלה יגיע לכנסת לתת דין וחשבון ויספק תשובות ברורות לציבור".

יו"ר "ישראל ביתנו", ח״כ אביגדור ליברמן, פנה באמצעות עורך-דינו לכתב ערוץ 10, אור הלר, בדרישה שיתנצל בשידור ויפרסם הבהרה לפיה הדברים שאמר בשם ״גורם ביטחוני״ ולפיהם ליברמן הוא שהדליף את דו״ח מבקר המדינה בנוגע למבצע ״צוק איתן״, אינם נכונים. במכתב נכתב כי מדובר בהוצאת לשון הרע ועל מר הלר לפרסם התנצלות והבהרה על-כך שהדברים אינם נכונים ושח״כ ליברמן שומר לעצמו את הזכות לנקוט בהליכים משפטיים מתאימים נגד הלר.
 

אב שכול: "הטענות הן כלפי הקבינט"


 
"אנחנו דורשים לקבל לידנו את דוח מבקר המדינה על 'צוק איתן', כולל הנושאים החסויים", אמר היום (שישי) למעריב אונליין אילן שגיא, אביו של סמל ארז שגיא ז"ל, שנהרג במבצע צוק איתן. "איבדנו את הבן הכי יקר. הם, שהיו אחראים על ניהול המלחמה שימשיכו בחייהם, אבל לנו החיים נגמרו", אמר האב השכול, זאת לאחר הדלפתה של טיוטת הדוח אתמול. 
 
לדבריו, היה ידוע למשפחות שכולות שמבקר המדינה בודק את ההתנהלות במהלך מבצע צוק איתן, אך לטענתו, לפני הבחירות האחרונות לכנסת, 'הבדיקה נעלמה'. "עוד הרבה משפחות שכולות רוצות לדעת בדיוק מה קרה ועל ההתנהלות של ראש הממשלה, שר הביטחון והקבינט במלחמה", אמר האב. בכאב הוסיף שגיא: "אני יודע שזה לא יחזיר את הבן שלי, אבל זה יכול למנוע את המלחמות הבאות. מי שאחראי על מה שקרה בצוק איתן – שייתן את הדין".
 
שגיא יצא בחריפות נגד ההתקפות על מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בעקבות הפרסומים על טיוטת הדוח שהכין ובו מחדלים קשים לכאורה בניהול המלחמה ובהערכות המצב. "המבקר הוא של המדינה ולא של הממשלה. התגובות נגדו הן מגעילות. אני שומע דיבורים כמו 'דוח המבקר זה שטויות' וזה מקומם. אנחנו דורשים שקיפות מלאה, עד הפסיק האחרון".
 
"שהמדינה והציבור, יידעו ש'ישנו בעמידה' וחיילים טובים נהרגו בגלל ממשלה לא אחראית, לא מבוקרת ולא רצינית שתפקדה בצוק איתן", אמר האב וציין לחיוב מקרב חברי הקבינט את שר החינוך, נפתלי בנט. "רק בנט ראה לאן הולכים הדברים וראה לאן הממשלה מובילה".