גם יום ירושלים ה-49, אשר צוין היום (רביעי) בישיבה מיוחדת בכנסת, לא הצליח להרגיע את היחסים המתוחים בין הקואליציה לאופוזיציה, וגרם לעצירת הדיון מספר פעמים במהלך נאומו של השר לענייני התפוצות וירושלים, זאב אלקין, שבמהלך נאומו תקף ללא הרף את מפלגת העבודה, וטען כי היא מחזיקה באג'נדה שבבסיסה תגרום לחלוקת ירושלים. הדברים עוררו את זעמם של מספר ח"כים, ביניהם ח"כ שלי יחימוביץ' וח"כ אראל מרגלית, שהחלו לטעון כלפי אלקין כי הוא מסית ומטעה את הציבור בדבריו. ח"כ חיליק בר צעק במהלך הדיון: "אנחנו איחדנו את ירושלים, אתם בימי שלטונכם, חילקתם את ירושלים".



אלקין, אשר ייחד את תחילת נאומו לכך שאסור לטעון ולחשוב על חלוקת ירושלים, כפי שמנסים לעשות בבית זה לעיתים, טען במהלך דבריו כי מפלגת העבודה רצתה בעבר לעשות זאת, וכי גורמים בה עדיין רוצים בכך: "יש אנשים, כמו חיים רמון, שרוצים לנסות ולהחזיר את העיר הזאת  אחורה לעיר מחולקת. אנחנו לא ניתן לזה לקרות. זאת הסיבה שאנחנו נשארים בשלטון ואתם לא. זאת הסיבה שאנחנו נישאר גם לתקופה ארוכה בשלטון. מי שמרים את ידו על חלוקת ירושלים, אנחנו נדאג שזה לא יקרה".



"הרעיון הזוי לא רק בגלל טובתם של האזרחים היהודים שתיפגע אנושות, אלא גם בגלל שרוב הציבור הערבי במזרח ירושלים, על פי כל הסקרים האחרונים, לא רוצה להיות חלק ממדינה פלסטינית ומי שמדבר על חלוקה דוחף אותם לכיוון הזה בניגוד לרצונם".


לאחר שחזר על המילים מפלגת העבודה מספר פעמים, התפרצה חברת הכנסת שלי יחימוביץ' ואמרה: "מה, כל הנאום שלך צפוי להיות עלינו? מספיק עם זה. אולי תגייסו תפיסת עולם חדשה, כל הנאומים שלכם נגדנו? תתחילו להתייחס לדברים אמיתיים, לא רק לתקוף אותנו. אתה לא מפסיק לדבר עלינו". אל דבריה הצטרפו עוד ח"כים שטענו: "מספיק להסית. אתם בשלטון, מה אתם רוצים מאיתנו. אתם שולטים, לכם יש את כל הכלים לעבוד, ואתם ממשיכים לתקוף אותנו?"


ח"כ מרגלית וח"כ בר, שהצטרפו לצעקות, הוזהרו ע"י יו"ר הכנסת.



אלקין עצמו התנצח עם יחימוביץ' והמשיך: "ירושלים אינה נושא למיקוח, ברגע שאנחנו לא מאוחדים סביב הקו האדום הזה, אנחנו בבעיה. יוזמות סעודיות, צרפתיות, לא משנה מה, אם אנחנו נציב קו אדום מאוד ברור, שיהיה קונצנזוס ישראלי, כפי שהיה במשך שנים רבות. ירושלים תישאר לא נושא לוויכוח. אני יודע שיש לעיר הזאת אתגרים רבים, שלא בטוח שהצלחנו להתמודד עם כולם - זאת עיר מורכבת, צריך להשקיע בה לא מעט, ליצור מקומות עבודה, נעשית פה עבודה קשה מאוד". 



לסיום פנה אלקין לראש הממשלה ואמר: "יש עוד אתגר אחד, איתו אני רוצה לסיים: אם רוצים לדבר על ירושלים מאוחדת, אי אפשר להתעלם ממזרח ירושלים, אי אפשר להתעלם מהאוכלוסיה הערבית. חוק דין וסדר צריכים להיות כמו ירושלים המערבית, באותן דרישות לעמוד בדרישות החוק, וחיזוק פעילות המשטרה במזרח ירושלים. יש פה עוד הרבה עבודה. זה נכון גם בהשקעות.



"אנחנו משקיעים הרבה כסף בירושלים, אבל ההשקעה רחוקה מלהיות מספקת. אם רוצים ירושלים מאוחדת באמת, צריך שההשקעות שם ייקחו את האוכלוסיה הערבית, שרוצה להיות חלק ממדינת ישראל, גם בחוק וסדר. יש פה אתגר גדול, ולאחר שנצליח, אין לי ספק שמזרח ירושלים תעמוד גם כן בראש שמחתנו".