יממה אחרי אישור חוק ההסדרה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, ח"כ בצלאל סמוטריץ', מי שיזם את החוק, לא מסתיר את שביעות רצונו. "לקחנו את ההכרעה ואת האחריות ואת הסמכות קודם כל כי אין סמכות בלי אחריות", הוא אומר. "כל השנים נשאנו באחריות אבל הסמכות הייתה בידי שופטי בג"ץ. אין סמכות בלי אחריות ואנו לוקחים אלינו בחזרה את הסמכות".

סמוטריץ' שולח איום מרומז אל המערכת המשפטית: "לדעתי שברנו כאן תקרת זכוכית שתלווה אותנו גם בהרבה דברים אחרים. מבחינתי גמרנו להתחנן בפני יועצים משפטיים ובפני שופטים. אנחנו נקבע מה יהיה בהתיישבות. אנחנו נגדיר את המטרות. אם המערכת המשפטית תדע לומר לנו איך לעשות זאת באמצעות הכלים הקיימים, מצוין, אם היא לא תדע אז נשנה את הכלים. זו בעיני ההשלכה האסטרטגית הגדולה. בכל מקום שיגידו לנו בעתיד אי אפשר אנחנו נביא חוקים שיאפשרו".
 
ייתכן שהשמחה שלכם הייתה מוקדמת מדי? הנה התעוררנו היום לפסיקה של בג"ץ המורה להרוס 17 מבנים במאחז בתפוח
"לפי מה שאני מבין משרת המשפטים איילת שקד זה דווקא הישג. כי השכונה תהיה מוסדרת. 17 קרוונים יועתקו לתחומי הישוב. יחד עם זה לדעתי נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ניצלה את התפר שבין אישור חוק ההסדרה בכנסת לבין המועד שבו הוא יכנס לתוקף, כלומר רישומו ב"רשומות", כדי לבצע מחטף. לי זה נראה שהעיתוי אינו מקרי.

"גמרנו להתחנן". סמוטריץ' עם שולי מועלם בעמונה. צילום: מרק ישראל סלם
"גמרנו להתחנן". סמוטריץ' עם שולי מועלם בעמונה. צילום: מרק ישראל סלם


בעיני זה ניסיון לבצע מחטף. ברור שבעוד שבוע אי אפשר יהיה לקבל פסק דין כזה. חבל לי על ההתנהלות הזאת. קיים עקרון של כיבוד בין הרשות המחוקקת והשופטת. נגזר מעקרון זה שבית משפט לא רץ יום אחרי שהכנסת קיבלה את החוק כדי לפרסם פסק דין כזה. הרי ברור שהריבון והעם רוצים לשנות מדיניות. כבד את זה, חכה שהחוק יכנס לתוקף. בית המשפט מגלה כאן בעצם זלזול והתנשאות ויריקה בפרצוף על רשויות אחרות".
 
בוא נעבור אל מאחורי הקלעים של אישור חוק ההסדרה. נתניהו בטרם טיסתו ללונדון אמר כי הוא לא מוכן לקבל אולטימטום. הוא התכוון לכך שיו"ר המפלגה שלך נפתלי בנט הציב לו אולטימטום לאשר את חוק ההסדרה ולא לדחות אותו עד לאחר הפגישה עם טראמפ. איימתם על נתניהו?

זה לא היה אולטימטום אבל הייתה אמירה חד משמעית של בנט לראש הממשלה שהחוק הזה חייב לעבור, נקודה.

ואם לא?
לא אמרנו מה אם לא. ראש הממשלה מבין לבד. לא ברור לי למה אנשים בסביבת ראש הממשלה דוחפים אותו למקום הזה להפוך כל דבר לוויכוח פוליטי".

הראיון המלא עם בצלאל סמוטריץ' יפורסם מחר ב"מעריב המגזין"