השר לשעבר גדעון סער שהכריז אתמול על חזרתו לפוליטיקה התייחס היום (שלישי) ברדיו 103FM למתקפה הכימית בסוריה. סער, שהיה עמית מחקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי אמר כי הפלתו של נשיא סוריה, בשאר אסד, היא אינטרס של ישראל. "אסד לא יכול להרשות לעצמו פתיחת חזית מול ישראל וישראל לא יכולה למגן עצמה מקסימלית. הפלת אסד היא אינטרס ישראלי אסטרטגי. זה תואם את העניין הערכי והמוסרי - יש פה רודן שרוצח ילדים בנשק כימי ונתמך על ידי המשטרים החשוכים ביותר. בהשוואה לאיום האיראני הדגיש סער כי "אם אנו עומדים על הסכנה האיראנית הפלת אסד היא דבר חשוב אסטרטגית לישראל, אין גרוע יותר מאסד הוא עצמו וכשלוחה איראנית".



על התמונות הקשות בהן נראו ילדים ללא רוח חיים לאחר המתקפה בסוריה, אמר סער: "זה לא משהו שבני תרבות יכולים להישאר אדישים אליהן. החטא הקדמון הוא של הנשיא אובמה שהציב קו אדום. אובמה אחר כך החליט לברוח מאותו אולטימטום של עצמו לאחר יממה של סיבובים במדשאה בבית הלבן. אסד הפר הסכם הפירוק מנשק כימי והיום המערב הדמוקרטי צריך לטפל בזה. טראמפ צריך לרתום את אירופה ועם מעורבות רוסית בשמירה על אסד אבל עם זאת דווקא טראמפ יכול להביא להישגים".



לדברי סער מלחמת האזרחים בסוריה היא סכסוך דמים שחשוב להשמיע קו ערכי לגביו. "חשוב להפעיל את הרוח שקשובה לנו בארצות הברית. פתרון ארוך טווח יהיה חלוקת סוריה למסגרת פדרלית והשאלה היא האם הקהילה הבינלאומית מוכנה להמשיך לראות את התמונות הללו והאם אנחנו מאמינים שעצירת הרצף האיראני היא אינטרס". 



את הדברים אמר סער לאחר שמוקדם יותר היום הופצו תמונות קשות שמקורן צפונית מערבית לעיר אידליב, בעיר חאן שיחון, אשר נמצאת בשליטת המורדים. על פי הדיווחים האחרונים במקום, נקבע מותם של 100 בני אדם, בעקבות תקיפה על ידי מטוסי קרב, בהם ככל הנראה היו גם פצצות שהכילו גז סארין. השימוש בגז כמובן אסור באמנת המלחמה, אך בסוריה, כידוע, אין שום הבנות בנושא. גם בית החולים המטפל בפצועים, כשהרופאים נאבקים על חייהם, הופצץ, כך דיווחה סוכנות הידיעות AFP.

עשרות ילדים נהרגו במתקפה, ומשעות הבוקר מגיעות אל כלי התקשורת תמונות וסרטונים מזוויעים, אשר הגיעו מספר רגעים לאחר ההפצצה. התמונות שמזעזעות את העולם מגיעות בעיקר משורה של גופות ילדים, אשר הונחו זה לצד זה. האצבע המאשימה מופנית כמובן כלפי נשיא סוריה ובעלות בריתו, רוסיה, איראן, וחיזבאללה. האופוזיציה הסורית, שהטילה את האשמה על אסד, כבר קוראת לקיים דיון במועצת הביטחון של האו"ם על ההתקפה. כזכור, אסד הודיע כי כל הנשק הכימי שהיה באמתחתו חוסל, וכי הוא לא מחזיק בו יותר.

מתקפה כימית בסוריה. צילום מסך
מתקפה כימית בסוריה. צילום מסך