ירושלים המערבית היא בירתה של ישראל, כך הצהיר היום (חמישי) לראשונה, משרד החוץ הרוסי בהודעה שפרסם לגבי הסכסוך הישראלי פלסטיני. "אנחנו מאשררים את המחויבות שלנו פתרון הסכסוך כפי שהוצע על ידי האו"ם, הכולל את מזרח ירושלים כבירתה העתידית של המדינה הפלסטינית", נכתב בהצהרה. "באותו זמן, אנחנו חייבים להצהיר כי בהקשר הזה, אנחנו רואים את ירושלים המערבית כבירתה של ישראל".



מדובר בשינוי חד במדיניות הרוסית, שעד כה היתה שירושלים צריכה להיות בסופו של דבר תחת משטר בינלאומי. בעוד גורמים בירושלים פירשו את השינוי כשמשהו שיקרה רק כשתקום מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים, אבל הג'רוזלם פוסט למד שמוסקבה מתכוונת שההכרה תיכנס לתוקף באופן מיידי. 
עוד נאמר בהצהרה, כי ישראל ופלסטין לא קיימו מו"מ במשך שלוש שנים והמצב בשטח מתדרדר.  "הקיפאון בתהליך השלום במזרח התיכון יצר תנאים לצעדים חד צדדיים שפוגעים באפשרות לפתרון מוסכם על הקהילה הבינלאומית לבעיה הפלסטינית, שמסגרתו יוכלו שתי המדינות - ישראל ופלסטין - לחיות בשלום ובביטחון", נכתב.

לדברי מוסקבה, הקווים המנחים לפתרון הסכסוך צריכים להיות מתואמים בשיחות ישירות בין הצדדים. "רוסיה, כחברה במועצת הביטחון וברביעייה הבינלאומית (הקוורטט), תמשיך לספק סיוע להשגת ההסכם. אנחנו נמשיך להתמקד בלהבטיח גישה חושית למקומות הקדושים בירושלים". 

ההצהרה המפתיעה של הרוסים באה על רקע הדיון בממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בשאלה האם להעביר את השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים, מהלך שגם הוא יהווה הכרה במערב ירושלים כבירתה של ישראל. 

בסוף השבוע שעבר נודע כי מדינות ערב מתכננות להעלות להצבעה במועצת המנהלים של אונסק"ו החלטה לפיה גם מערב ירושלים אינה נמצאת בריבונות ישראל. ההחלטה, שתעמוד להצבעה ב-1 במאי, קובעת כי "כל פעולה שתינקט ע"י ישראל, הכוח הכובש, על מנת לכפות את חוקיה, סמכותה וניהולה על העיר ירושלים, היא בלתי חוקית וחסרת תוקף". זאת הפעם הראשונה ששאלת מעמדה של מערב ירושלים עומדת לדיון הקהילה הבינלאומית.