"לא מפילים ממשלה על סיגרים", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו על בימת הכנסת לפני מספר חודשים במהלך דיון שאלות ותשובות, אך גם הוא זוכר כי ראש הממשלה שקדם לו, אהוד אולמרט, לא הוכרע בקלפי, אלא "נבגד" על ידי שר הביטחון שלו, אהוד ברק ואולץ להתפטר מתפקידו. האם ברק פעל מטעמים אלטרואיסטים ואמונה בטוהר המידות, או שהוא ראה הזדמנות לרשת את כיסא ראש הממשלה? את זה לעולם לא נדע, אך השאלה הרלוונטית החל מיום שישי, אז הודיעה הפרקליטות על חתימת הסכם עד מדינה עם ראש לשכתו לשעבר של נתניהו ארי הרו, היא האם סביב שולחן הממשלה ישנו ברק חדש.



ממשלת ישראל הנוכחית, מורכבת ממפלגתו של נתניהו, הליכוד ושותפות הקואליציה שלה, כולנו, הבית היהודי, ש"ס, יהדות התורה וישראל ביתנו. פרישה של ישראל ביתנו על חמשת המנדטים שלה, או אף של יהדות התורה שמחזיקה בשישה לא יפילו את הממשלה, אך יעמידו אותה על כרעי תרנגולת. כל מפלגה אחרת שתפרוש תוריד את חברי הכנסת התומכים בממשלה אל מתחת ל-60 המנדטים, וככל הנראה אל בחירות מוקדמות. אך האם זה תרחיש סביר? כרגע, נראה שלא.



לא יפיל את נתניהו כל כך מהר. ארי הרו, פלאש 90
לא יפיל את נתניהו כל כך מהר. ארי הרו, פלאש 90



הליכוד: מאז שאריאל שרון פיצל את הליכוד והקים את קדימה, נתניהו עמד בראשות התנועה. מאז עברו 12 שנים, שבהם יורשים לנתניהו קמו ועזבו והוא עדיין שולט. האם אחד מיורשיו הפוטנציאלים של נתניהו: גדעון סער, ישראל כ"ץ, או אפילו גלעד ארדן או מירי רגב, יהיו אלו ש"יניפו את הסכין", וייקראו לראש הממשלה להתפטר? בהחלט לא נראה כך. לנתניהו יש אהדה רבה בתוך המפלגה והם יודעים טוב מאוד שכפי שהבטיח יו"ר הקואליציה דוד ביטן, גם על חוסר תמיכתם בנתניהו "יבואו עמם בחשבון", אז מרד גלוי? קשה להאמין שמישהו מהליכוד, למעט אולי עלה התאנה בני בגין, יעז.



הבית היהודי: השותפה האידאולוגית מימין של הליכוד, בראשות נפתלי בנט, חוותה לא מעט עימותים פומביים עם נתניהו במהלך הקדנציה הנוכחית, וראש מפלגתה אף רואה את עצמו כיורש הטבעי של נתניהו. בנוסף לכך, לצד בנט עומדת בראש המפלגה איילת שקד, שבתפקידה כשרת המשפטים אמונה יותר מכל על טוהר המידות ועל שלטון החוק. לאור נתונים אלו, מפלגת הבית היהודי מסומנת אוטומטית כראשונה עם פוטנציאל עריקה, בדומה לברק ב-2008, אך בראיון שהעניקה לאחרונה השרה שקד, היא הבהירה שזה לא המצב. ראשית, על פי החוק ראש הממשלה לא צריך להתפטר, אבל בואו נחכה ונראה מה יהיה", אמרה שקד. "צריך לחכות ולראות מה יש בכתב האישום". שקד הוסיפה כי לתפיסתה, "ללכת לבחירות זה לא דבר של מה בכך", כשהיא מציינת את תפקוד הממשלה ואת הישגיה.



ש"ס: קשה לדמיין את ש"ס בראשות אריה דרעי פורשת בשל פרשיות שחיתות, בוודאי שלא כיום. דרעי, שבשנת 1999 הורשע על עבירות של מרמה והפרת אמונים וריצה שנתיים בפועל, שלאחריהן חזר לפוליטיקה, וגם כיום נחשד בעבירות של שחיתות ומתנהלת נגדו חקירה, לא יוכל אלא לסכן את עתידו אם ידרוש את התפטרותו של נתניהו. בנוסף לכך, מקורות רבים המקורבים למפלגה מדברים על רוח נכאים ועל עייפות החומר במפלגה ואצל דרעי עצמו, לא אווירה המתאימה לקידום הבחירות.




יניף את הסכין או ימתין? ישראל כ"ץ, צילום: פלאש 90
יניף את הסכין או ימתין? ישראל כ"ץ, צילום: פלאש 90





ישראל ביתנו: כמו דרעי, גם ראש מפלגת העולים אביגדור ליברמן, ידע את התכתשויותיו עם החוק, כאשר סדרת חקירות ארוכה נוהלה נגדו במשך שנים, עד אשר נסגרה בשל חוסר ראיות. בסוף שנת 2012 הוא נאלץ להתפטר מתפקיד שר החוץ, לאחר שהוגש נגדו כתב אישום בפרשה נפרדת, בנוגע לקשריו עם שגריר ישראל בלטביה זאב בן אריה, אך לאחר כשנה זוכה ליברמן מאשמה. שר הביטחון הנוכחי אינו ידוע כמאמין גדול במשטרה ובפרקליטות, והתעמת איתם במשך שנים על מה שהוא הגדיר כעינוי דין שנערך לו, והאילוץ להתפטר ממשרדו. עם זאת, לא סתם ידוע ליברמן כקלף הפרוע של הפוליטיקה הישראלית, ולעתים נראה כאילו המניע העיקרי של חלק מפעולותיו הוא לבלבל את הפרשנים, כך שבמקרה של ליברמן, הכל פתוח – גם אם לא סביר.



יהדות התורה: המפלגה החרדית-אשכנזית מתפקדת, במידה רבה, כאוטונומיה בתוך ישראל ולא נוהגת להתערב בענייניהן של מפלגות אחרות. מה גם שהציבור החרדי, שהפך בשנים האחרונות ליותר מעורב פוליטית ומחזיק בעמדות ימניות יחסית, לא ייראה בעין יפה הפלת ממשלת ימין, שמקבלת את דרישותיו בנוגע לתקציבים, ומבטלת באופן עקבי את פעולות הממשלה הקודמת ובדגש על החוקים "האנטי-חרדיים" של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד.



כולנו: אם נתניהו צריך לחשוש מעריקה, שר האוצר משה כחלון הוא המועמד שממנו הוא מפחד. 10 המנדטים שבידי "כולנו", יכולים להפיל את הממשלה, או אפילו להיות המפתח לממשלה חלופית. מה גם שמאז משבר התאגיד בשלהי 2016, יחסיהם של השניים עלו על שרטון, כאשר כחלון הגיד את זה במילים הפשוטות: "אני ונתניהו כבר לא". כזכור, לקראת עלייתו של תאגיד השידור הציבורי "כאן" לאוויר, התרחש משבר פוליטי משמעותי על מה שכחלון ראה כעניין טריוויאלי מבחינתו, וכתוצאה מהמשבר יחסי השניים התדרדרו ועדיין לא התאוששו.



עם זאת, נראה שכחלון עצמו מרוצה מתפקיד שר האוצר, והרפורמות שהוא מקדם בנושאי דיור ויוקר המחיה, שעדיין נמצאות בשלבי הבשלה, והוא יעדיף לחכות עד שיוכל להראות לציבור הצלחות מוכחות לפני שייגש לבוחר. בנוסף לכך, כחלון התבטא בעבר בנוגע לעתידו של נתניהו בצל החקירות ואמר כי נתניהו, מבחינתו, כשיר לשמש כראש ממשלה עד אשר יעבור שימוע אצל היועץ המשפטי לממשלה, לאחר כתב אישום - כך שלפחות עד אז, נתניהו לא צריך להיות מודאג.



היחיד שנמצא בסימן שאלה, משה כחלון, צילום: מרק ישראל סלם
היחיד שנמצא בסימן שאלה, משה כחלון, צילום: מרק ישראל סלם